فونیکسریمکسبهتام

معرفی برترین سوپر اسپرت‌های موتور وسط آمریکایی؛

آمریکایی با چاشنی اروپا!

عصر خودرو- بالاخره هفته گذشته نسل جدید کوروت با کد C۸ معرفی شد تا پس از سال‌ها حدس و گمان و شایعه، بالاخره کوروت نیز دست از فرمت سنتی خود کشیده، به یک سوپر اسپرت موتور وسط بدل شود.

آمریکایی با چاشنی اروپا!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  اما این اولین باری نیست که آمریکایی‌ها به سبک سوپر اسپرت‌های اروپایی، خودرویی موتور وسط تولید می‌کنند. فورد GT40 اولین سوپر اسپرت موتور وسط آمریکا بود که برای مسابقات طراحی شد و تعداد انگشت‌شماری از نمونه خیابانی آن نیز تولید شد. از دهه نود نیز آمریکایی‌ها بارها ابرخودروهایی با پیشرانه نیرومند در میانه خودرو تولید کرده‌اند. به بهانه معرفی C8، به سراغ برترین موتور وسط‌های آمریکایی می‌رویم.
    هنسی ونوم GT

    همگان هنسی را مترادف با کیت‌های تیونینگ عجیبی می‌دانند که برای خودروهایی همانند وایپر و کوروت عرضه‌شده. اما این تیونر تگزاسی در سال 2011 اولین محصول تقریباً مستقل خود را با نام ونوم عرضه کرد. این اتومبیل بر پایه شاسی کشیده و تقویت‌شده لوتوس اکسیژ طراحی و ساخته‌شده بود و از یک پیشرانه 7 لیتری هشت سیلندر به قدرت 1244 اسب بخار بهره می‌برد. این اعداد و ارقام کافی بود تا حساب ویژه‌ای روی عملکرد فنی آن باز شود و ونوم نیز با رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 435 کیلومتر در ساعت توانایی‌های خود را اثبات کرد. باوجود تمامی انتقاداتی که نسبت به هنسی و برنامه تولید و تحویل ونوم واردشده، تجربه موفقیت‌آمیز ونوم سبب شد تا این تیونر به فکر ساخت محصولی جدید باشد. جاشین ونوم با نام F5 از پیشرانه‌ای به قدرت 1600 اسب بخار بهره می‌جوید و قرار است از اواخر امسال راهی خط تولید شود.
    فورد GT

    برای بزرگداشت افتخارات مدل GT40، فورد تصمیم گرفت یک خودرو مفهومی با الهام از آن بسازد. این اتومبیل در نمایشگاه دیترویت سال 2003 رونمایی شد. استقبال از آن به‌قدری بود که فورد تصمیم گرفت آن را با نام GT راهی خط تولید کند. همکاری کرول شلبی و تیم SVT فورد درنهایت سبب شد تا این مدل در سال 2005 راهی خط تولید شود. پیشرانه 5.4 لیتری هشت سیلندر سوپر شارژر دار آن 550 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که شتاب صفر تا صدی زیر 3.9 ثانیه برای آن به ارمغان می‌آورد. استقبال از GT بالاتر از حد انتظار بود، بااین‌حال به دلیل قوانین ایمنی، فورد امکان تولید آن را تنها تا پایان سال 2006 داشت. درنهایت 4038 دستگاه از GT تولید شد. مدت‌ها زمزمه‌های عرضه یک GT جدید به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد موفقیت GT40 در لمان به گوش می‌رسید تا آن‌که بالاخره در سال 2017 معرفی شد.
    موسلر
    MT900

    وارن موسلر در دهه هشتاد چند خودرو اسپرت موتور وسط تحت برند Consoulier عرضه کرد که موردتوجه قرار گرفتند. از دهه نود وی نام شرکت را به موسلر تغییر داد و پروژه ساخت یک سوپر اسپرت با سبک و سیاقی اروپایی را در اولویت گذاشت. محصول نهایی با کد MT900 در سال 2001 معرفی شد. این خودرو از پیشرانه 5.7 لیتری کوروت بهره می‌برد که 350 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به لطف وزن 1100 کیلوگرمی، شتاب صفر تا صد 3.5 ثانیه‌ای برای آن رقم می‌زد. بعدها موسلر با تغییراتی، وزن خودرو را به 950 کیلوگرم کاهش داده، قدرت را به حوالی 600 اسب بخار رساند. موسلر علاوه بر تولید نمونه خیابانی، گونه مسابقه‌ای MT900 را نیز طراحی کرد که توانست در مسابقات متعددی بدرخشد. با آن‌که فعالیت این برند به‌شدت کاهش‌یافته، اما هنوز هم امکان سفارش یک MT900 وجود دارد.
    سالین S7

     

     

    استیو سالین در دهه‌های هشتاد و نود میلادی به لطف تیونینگ موفقیت‌آمیز فورد ماستنگ، برای خودش اسم‌ورسمی به پا کرده بود. ایده ساخت یک سوپر اسپرت کاملاً مستقل مدت‌ها در ذهن وی بود تا آن‌که در سال 2000، بالاخره این محصول با نام S7 معرفی شد. پیشرانه 7 لیتری 8 سیلندر این خودرو 550 اسب بخار قدرت داشت و ظاهر آن به لطف شباهت جزئی به مکلارن F1، بسیار گیرا بود. پس از موفقیت اولیه این مدل، نمونه سریع‌تری با پسوند توئین توربو عرضه شد. این‌گونه 750 اسب بخار قدرت داشت و شتاب صفر تا صد آن به زیر 2.9 ثانیه تقلیل یافته بود و طبع ادعای سالین، امکان رسیدن به سرعتی در حدود 390 کیلومتر در ساعت برای آن مهیا بود. سالین علاوه بر خیابان، در مسابقات اتومبیلرانی نیز موفق ظاهر شد و توانست به مقام‌هایی در اروپا و آمریکا دست یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو