فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۲۹۹»

افزایش موقتی ازن و ذرات معلق در هوای تهران

عصر خودرو- شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ناسالم شدن هوای پایتخت برای گروه‌های حساس بر اثر افزایش غلظت ازن و ذرات معلق طی بعدازظهر امروز و فردا (۲۶ و ۲۷ مردادماه) خبر داد.

افزایش موقتی ازن و ذرات معلق در هوای تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان‌دهنده افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات صبحگاه امروز ( 26 مرداد) است که عمدتا از کاهش میزان ناپایداری جوی در نخستین ساعات روز و ازدیاد تردد خودروها در اولین روز کاری هفته نشات می‌گیرد.

    با افزایش تابش نور خورشید و فراهم شدن شرایط لازم برای شکل‌گیری آلاینده ازن، برای برخی ساعات بعدازظهر بین ساعات 14 الی 18 افزایش موقتی غلظت این آلاینده پیش‌بینی می‌شود که نسبت به روز جمعه کمتر خواهد بود. به‌تدریج در شبانگاه همراه با افزایش حجم ترافیک افزایش نسبی در غلظت آلاینده‌ها به ویژه ذرات معلق در بعضی مناطق پرتردد دور از انتظار نیست.

    بر این اساس، با توجه به احتمال افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات امروز (26 مرداد) وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران به‌طور موقت در آستانه شرایط نامطلوب به‌ویژه برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

    بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با کاهش تدریجی میزان ناپایداری جوی در نخستین ساعات روز یکشنبه (27 مرداد) شرایط برای تجمع موقتی آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق در برخی ساعات صبحگاه فراهم خواهد شد. همچنین در طول روز، برقراری جوی نسبتا آرام و آسمانی صاف به همراه سایر عوامل شرایط برای تولید آلاینده ازن را مهیا می‌کند و انتظار می‌رود طی برخی ساعات بعدازظهر روز یکشنبه بر غلظت این آلاینده افزوده شود که به‌طور موقت سبب کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پایتخت خواهد شد.

    کیفیت هوای تهران در حال حاضر با میانگین 63 ppm در شرایط سالم قرار دارد.

    به گزارش ایسنا، ازن یک آلاینده ثانویه است که بر اثر واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای ازت (NOx)،  مواد آلی فرار (VOC) و تابش خورشید تولید و منتشر می‌شود. نکته مهم در این واکنش شیمیایی آن است که هر چه شدت نورخورشید بیشتر باشد با وجود ثابت ماندن میزان بقیه ترکیبات، آلاینده ازن بیشتری تولید می‌شود و به‌ همین دلیل است که میزان تشکیل این آلاینده و غلظت آن در شهرهای ایران در تابستان بیشتر از سایر فصول است.

    ایجاد تنگی نفس و خس‌خس سینه،  سرفه و خارش‌گلو، تشدید بیماری‌های ریه مانند آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن، افزایش تعداد حملات آسم، حساس‌تر شدن ریه به عفونت، ایجاد بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) از اثرات مخرب این آلاینده است.

    بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدای سال 98 تاکنون، پایتخت 25 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها را تجربه کرده است که در همه این 25 روز، شاخص غلظت ازن بالاتر از حد استاندارد بوده است. هشت روز از این 25 روز شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هم بالای حد استاندارد بوده است اما نکته جالب آن است که در همین هشت روز هم ازن از لحاظ مقداری بیشتر از ذرات معلق بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو