فونیکسریمکسبهتام

احتمال مردودی شهرداری در سال تحصیلی جدید

کارنامه طرح ترافیک ارائه می‌شود

عصر خودرو- طرح جدید ترافیک از تیر امسال اجرا شد. این طرح از همان ابتدا با مخالفت‌ برخی کارشناسان و مسؤولان همراه بود و حالا با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس موضوع اصلاح این طرح کلید خورده است.

احتمال مردودی شهرداری در سال تحصیلی جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  زنگ اجرای طرح ترافیکی جدید به نام «طرح کاهش آلودگی هوا» از ابتدای تابستان به صدا در آمد. این طرح جایگزین طرح سابق زوج یا فرد بود. طرحی که 14 سال مستمر اجرایی می‌شد و مدیریت جدید شهری آن را با هدف کاهش تردد خودروها در پایتخت تغییر دادند.

    بر اساس طرح قبلی یا همان طرح زوج یا فرد خودروهای دارای پلاک فرد در هر فصل سال حداکثر 26 روز و خودروهای پلاک زوج نیز حداکثر 39 روز مجاز به تردد بودند ولی بر اساس طرح جدید، تعداد روزهای مجاز هر خودروی پلاک تهران 80 روز در سال (در هر فصل 20 روز) است و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند.

    مسؤلان شهری اعلام کردند؛ با اجرای طرح جدید رانندگان هر فصل، 20 روز حق تردد مجاز و رایگان در حلقه دوم ترافیکی خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است. تعداد روزهای مجاز برای خودروهای با پلاک غیر تهران 15 روز در هر فصل خواهد بود.

    نحوه محاسبه عوارض محدوده کنترل آلودگی هوا نیز همانند محدوده طرح ترافیک برحسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه و این طرح  در روزهای پنجشنبه نیز از ساعت 6:30 تا 13 اجرا می‌شود.

    از همان ماه نخست اجرای طرح جدید ترافیکی صدای مخالفان طرح در آمد. برخی اعضای شورای شهر و مسؤولان ناجا هم جزو  مخالفان بودند. شرکت کنترل کیفیت هوا هم شاخص هوای تهران را در بیشتر روزهای تیر ناسالم اعلام کرد و همین موضوع نیز سبب شد تا مخالفان دلیل بیشتری برای مخالفت با طرح کاهش آلودگی هوا داشته باشند.

    البته مسؤولان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که مجری طرح جدید ترافیک بودند این موضوع را رد و اعلام کردند؛ گرمای هوا و تابش بیشتر نور خورشید مقصر اصلی آلودگی هوا است. این ماجرا سبب شد معاون شهردار تهران در پاسخ به شبهات شورای شهری‌ها به صحن شورا آید و به چالش‌های این حوزه پاسخ دهد.

    پمپ بنزین و تابش خورشید مقصر آلودگی‌ هستند

    محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران درباره علت آلودگی پایتخت در تابستان در صحن شورا گفت: آلودگی شهر ربطی به این طرح ندارد؛ بلکه ازن به عنوان یک بحث جدید پدیدار شده است و از آنجایی که ازن ترکیبات ثانویه است و گازهای فرار پمپ بنزین نیز یکی از منشاهای آن است، باید فکری دیگر به حال آن داشته باشیم.

    طرح ما کاسبکارانه نیست

    وی با بیان اینکه برخی‌ها به ما انتقاد کردند که طرح ما کاسبکارانه است، گفت: طرح ما نه تنها کاسبکارانه نیست بلکه درآمدهای ما را نیز کاهش داده است؛ به گونه‌ای که در گذشته اگر یک نفر می‌خواست که شش روز در محدوده زوج و فرد تردد کند، تنها سه روزش رایگان بود و برای سه روز دیگر باید سه طرح که هر کدام 41 هزار و 500 تومان بود خریداری می‌کرد که مجموعاً بیش از 120 هزار تومان باید پول می‌داد، اما حالا در طرح ترافیک جدید یک و نیم روز رایگان است و برای چهار و نیم روز باقی مانده نیز باید پول بدهد که اگر در بدترین شرایط تردد کند، حداکثر مبلغ 20 هزار تومان می‌شود که در مجموع حدود 90 هزار تومان باید پرداخت کند و می‌بینیم که طرح‌مان کاسب‌کارانه نیست.اما برخی از شورای شهری‌ها از توضیحات معاون شهردار قانع نشدند و هنوز بر سر مواضع خود اصرار دارند.

    بازنگری در طرح جدید ترافیک 15 روز پس از اجرا کلید خورد

    بازنگری در طرح جدید ترافیک از مباحثی است که عنوان شده و برخی انجام آن را ضروری می‌دانند، غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران از جمله کسانی است که موضوع بازنگری در طرح جدید ترافیک را  برای اولین بار در 15 تیر امسال مطرح کرد و بیان داشت: این طرح در شروع کار است وهنگامی که یک تغییری ایجاد می‌شود، یکسری تبعات ابتدایی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. به هر حال این طرح باید دو ماه اجرایی شود و نقاط قوت و ضعف آن مشخص خواهد شد، اگر نقاط ضعف زیادی داشته باشد، قطعاً در اجرای آن تجدیدنظر می‌شود و اگر نقاط قوت آن بیشتر باشد، به همین روال ادامه خواهد داشت.

    اکنون تنها چند هفته تا ابتدای پاییز و آغاز بازگشایی مدارس باقی مانده است. مهر هر سال به ویژه در هفته ابتدایی آن ترافیک در پایتخت اوج می‌گیرد؛ هرچند مدیران شهری و پلیس همواره سعی در کنترل آن داشته‌اند. بازگشایی مدارس امسال با چالش دیگری نیز همراه است و آن هم طرح جدید ترافیک؛ طرحی که بسیاری اجرای آن را در پاییز و زمستان را موثر نمی‌دانند.

    احتمال تجدید نظر در اجرای طرح جدید ترافیک شدت گرفت

    محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران دومین فردی است که پس از غلامحسین آرام از تجدید نظر در مورد طرح کاهش آلودگی هوا سخن گفته است. وی در این‌باره اظهار داشت: ما سه ماه را برای بررسی طرح جدید آلودگی شهر تهران در نظر گرفته‌ا‌یم و می‌توان با آغاز سال تحصیلی، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این طرح را ارزیابی کرد و پس از گذشت یک‌ماه از آغاز سال تحصیلی درباره این طرح اظهارنظر کرد.

    معاون امور عمرانی استانداری تهران بیان داشت: اگر این طرح پس از بررسی‌ها به کاهش آلایندگی‌ها منجر شد ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت اگر به آن اهداف مورد نظر نرسیم در اجرای این طرح تجدیدنظر خواهیم کرد.

    به گفته مدیران شهری طرح جدید ترافیک در شورای عالی ترافیک که نمایندگانی از پلیس، شورای شهر، شهرداری و استانداری دارد به تصویب رسیده و هر تصمیمی در این زمینه باید به تأیید همه این اعضا و نمایندگان برسد.

    البته پلیس که عضوی از این شورا است با گذشت چند ماه از اجرای طرح جدید با اجرای آن مخالفت دارد.سردار هادیانفر از این مخالفان است که مدتی پیش اعلام کرد: اجرای طرح کاهش آلودگی بیشتر با هدف کسب درآمد توسط شهرداری تهران است نه کاهش آلودگی و ترافیک.

    جانشین ناجا طرح ترافیک را تأیید کرده است

    محسن پورسید آقایی معاون شهردار تهران در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها در این زمینه به فارس، گفت: سردار هادیان‌فر در جریان مصوبه مربوطه نبوده و در واقع حرف مافوق خود را که جانشین ناجا است تکذیب می‌کند.

    وی با تأکید بر اینکه طرح جدید ترافیکی با تأیید جانشین ناجا نهایی شده است،‌گفت: اینکه برخی می‌گویند شهرداری با اجرای طرح ترافیک هدف درآمدزایی داشته تنها نظر شخصی آنها است و آمارها موضوع دیگری را نشان می‌دهند.

    پورسیدآقایی تصریح کرد: سال گذشته درآمد حاصل از طرح ترافیک نسبت به سال قبل از آن کاهشی بود و این رقم برای امسال هنوز دقیق مشخص نشده چرا که در تیر شهروندان بیشتر از 20 روز تردد رایگان استفاده کرده و باید اجازه دهیم یک فصل از اجرای طرح بگذرد و سپس نتیجه نهایی را اعلام کنیم.

    معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر تا پایان فصل شهروندان بیشتر از 20 روز تردد رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا تردد نکنند این معنای کاهش درآمد شهرداری است که ما از  آن خوشحال می‌شویم چرا که کاهش درآمد ما به معنای کاهش تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک است.

    موافقت شورای شهر با اصلاح طرح جدید ترافیک

    محمد علیخانی درباره اصلاح طرح جدید ترافیک به فارس گفت: طرح جدی ترافیک احتمال حذف ندارد ولی اصلاح آن ممکن است هر طرحی در اجرا ممکن است با اشکال مواجه باشد و باید به رفع چنین موضوعاتی توجه کرد.

    وی با تأکید بر اینکه ما با اصلاح مشکلات طرح ترافیک موافق هستیم،‌گفت: باید به اعتراضات مردم رسیدگی کرد تا رضایت‌مندی آنها کامل حاصل شود.

    این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه ساعات، استثنائات، میزان محدوده و ... از مشکلاتی است که در طرح جدید ترافیک مطرح شده است خاطرنشان کرد: شورای عالی ترافیک می‌تواند به این موضوع ورود کرده و اصلاحات لازم را انجام دهد.

    هاشمی: میزان عوارض با ما ولی تغییر طرح نه 

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در مورد احتمال اصلاح طرح جدید ترافیک به فارس گفت: ما تنها می‌توانیم در شورای شهر عوارض را تصویب کنیم و جزئیات دیگر مرتبط با شورای عالی ترافیک است.

    می‌توان برنامه‌های بهتری برای کنترل ترافیک پایتخت داشت

    محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر نیزدراین باره به فارس اظهارداشت: اعضای شورا نقطه نظرات مختلفی در مورد طرح جدید ترافیک دارند و مباحثی مطرح شده که آیا این طرح کارآمد بوده یا خیر باید منتظر زمان باشیم و به نتایج دقیق در این زمینه دست یابیم ولی به نظرم از طریق روش‌های دیگر و ساز و کارهای متفاوتی می‌توان برنامه‌های بهتری برای کنترل آلودگی تهران داشت.

    کارنامه طرح ترافیک ارائه می‌شود

    اختلافات بر سر طرح ترافیک جدید با نزدیک شدن به فصل مدارس و ابتدای مهر دوباره میان موافقان و مخالفان طرح بالا گرفته است و سرنوشت طرح کاهش آلودگی هوا مشخص نیست. البته آنطور که مسؤولین استانداری و شورای شهر تهران می‌گویند،‌ تصمیم در زمان تحویل کارنامه شهرداری گرفته می‌شود. اگر شهرداری تا 3 ماه دیگر بتواند نمره قبولی کسب کند، طرح ادامه می‌یابد و در غیر این صورت شهرداری در اجرای این طرح مردود و باید اصلاحات لازم برای تغییر طرح و یا جایگزینی برای آن انجام گیرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو