فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰؛

لابی خودروسازان برای ابتر ماندن طرح ساماندهی صنعت خودرو

عصر خودرو- سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید طرح "ساماندهی صنعت خودرو" یک شبه به تصویب نرسیده و حتی بیشتر از زمان قانونی در کمیسیون صنایع و معادن مانده و مورد بررسی قرار گرفته است.

لابی خودروسازان برای ابتر ماندن طرح ساماندهی صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خانه ملت ، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس  درباره نامه احمد توکلی به دبیر شورای نگهبان درباره طرح "ساماندهی صنعت خودرو"مبنی بر اینکه این طرح در راستای حمایت از رانت خواران است، گفت: این نامه اتهام و توهین است چراکه طرح "ساماندهی صنعت خودرو" در مجلس تصویب شده است.

    نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این نامه از طرح "ساماندهی صنعت خودرو" به عنوان منبعی برای تامین منافع رانت‌خواران یاد شده، افزود: این طرح علیرغم اینکه یک فوریت آن در صحن علنی به تصویب رسید و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس باید پس از 45 روز در صحن علنی نهایی می‌شد اما حدود یک سال و نیم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماند و مورد بررسی قرار گرفت.

    لابی خودروسازان برای ابتر ماندن طرح "ساماندهی صنعت خودرو"

    وی با بیان اینکه طرح ساماندهی صنعت خودرو یک شبه به تصویب نرسیده و حتی بیشتر از زمان قانونی در کمیسیون تخصصی معطل مانده است، اظهار کرد: خودروسازان تلاش و لابی بسیاری کردند که این طرح تصویب نشود.

    این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: دو موضوع در نامه ایشان جای سوال دارد؛ نخست آنکه گفته شده طرح ساماندهی خودرو برای منافع رانت‌خواران است، حال باید شفاف پاسخ داده شود که رانت چیست و رانت خوار کیست؟ نباید با کلی گویی موجب تشویش اذهان عمومی شد.

    چرا چندین دهه از حقوق مردم برای خودروسازی هزینه شده اما وضعیت کنونی بر این صنعت حاکم است؟

    سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دومین موضوع نامه مذکور این بود که گفته شده طرح ساماندهی صنعت خودرو به دنبال زمین گیر کردن صنعت خودرو و تولید ملی است، حال باید پاسخ داده شود چرا چندین دهه از حقوق مردم برای صنعت خودروسازی هزینه شد اما گامی برای ارتقای صنعت خودرو داخلی برداشته نشد.

    اگر برخی معتقدند طرح "ساماندهی صنعت خودرو" جیب رانت خواران را پر می‌کند چرا در زمان بررسی این طرح پیشنهادات خود را برای اصلاح آن به مجلس ارائه نکردند؟

    پارسایی با بیان اینکه حمایت‌های بی‌ضابطه از خودروسازان جای سوال دارد، تصریح کرد: چرا این حمایت‌ها از فرشبافی که موجب افتخار و ارزآوری برای کشور است، نمی‌شود؟

    وی با بیان اینکه صنعت فرش 100 درصد داخلی است، گفت: در گذشته فرش دستباف ایرانی 80 درصد بازار جهانی را دراختیار داشت اما حال به علت بی‌تفاوتی مسئولان و حمایت بی‌جا از صنایعی مانند خودروسازی -به بهانه حمایت از تولید ملی- سهم ایران از بازار جهانی فرش به 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

    سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید از نمایشگاه داخلی فرش، یادآور شد: اگر 10 درصد حمایتی که از صنعت خودروسازی شد از فرش می‌شد، اشتغال بسیاری در کشور به وجود می‌آمد.

    گزارش تخلفات مجلس به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه شود

    نماینده مردم شیراز در مجلس دهم تصریح کرد: برخی افراد بدون داشتن سند و مدرک به مجلس و قوه قضاییه اتهام می‌زنند و تخلفات را تنها به صورت شفاهی بیان می‌کنند اگر این افراد به دنبال شفاف‌سازی هستند، باید با مرکز پژوهش‌های مجلس و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارتباط برقرار کرده و گزارش تخلفات را ارائه دهد.

    پارسایی گفت: اگر معتقدند طرح "ساماندهی صنعت خودرو" جیب رانت خواران را پر می‌کند چرا در زمان بررسی این طرح پیشنهادات خود را برای اصلاح آن به مجلس ارائه نکردند؟

    بیش از 98 درصد مردم از نحوه مدیریت در خودروسازی و تولیدات ناراضی هستند

    وی افزود: اگر نظرسنجی شود بیش از 98 درصد مردم از نحوه مدیریت در خودروسازی و تولیدات ناراضی هستند قوه قضاییه باید با افرادی که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند، برخورد کند.

    سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من حاضرم با آقای توکلی که از نمایندگان ادوار مجلس است، یا هر فردی دیگری که درباره طرح "ساماندهی صنعت خودرو" اما و اگر مطرح می کند در برنامه زنده تلویزیونی مناظره کنم تا زوایای این طرح بیشتر برای مردم آشکار شود. 

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو