فونیکسریمکسبهتام

موتور محرک تولید در خودروسازی

عصر خودرو- بعد از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان، وزارت صمت دست به کار شد و مراحل سه گانه‌ای برای خصوصی‌سازی دو شرکت ایران خودرو و سایپا ابلاغ کرد.

موتور محرک تولید در خودروسازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق ابلاغیه وزارت صمت، در مرحله اول واگذاری اموال مازاد و غیر‌تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور  پیش‌بینی شده، این در شرایطی است که در مرحله دوم شرکت‌های وابسته واگذار خواهند شد و در مرحله پایانی نیز واگذاری باقی‌مانده سهام دولتی در ایران‌خودرو و سایپا  باید محقق شود. به این ترتیب خودروسازان در اولین مرحله ( هم اکنون در جریان است) واگذاری اموال مازاد و غیرتولیدی را طبق برنامه ریزی وزارت صمت آغاز کردند به‌طوری‌که در این راستا طی یکی دو ماه گذشته فروش صدها ملک تجاری و مسکونی و همچنین فروش سهام را در دستور کار قرار داده‌اند.به گفته رضا رحمانی وزیر صمت، خودروسازان باید از فروش اموال خود هر یک هزار میلیارد تومان تامین نقدینگی کنند. در این بین هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت خصوصی‌سازی کامل دو شرکت خودروساز را تا پایان سال 99 وعده داده اما برای اجرای سه مرحله‌ای واگذاری سهام، زمان مشخصی تعیین نکرده است. همان طور که گفته شد، خودروسازان در حال حاضر فروش اموال غیرتولیدی را در دستور کار دارند حال آنکه در این مرحله با مشکلاتی دست به گریبان هستند. به‌طوری‌که بعضی منابع غیررسمی عنوان می‌کنند برخی از اموال غیرتولیدی خودروسازان که مزایده گذاشته شده به فروش نرفته و تولید‌کنندگان را در این مورد به زحمت انداخته است. اما در مورد دلایل به فروش نرفتن این اموال یکی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو عنوان می‌کند که برخی از املاک یا واحدهای غیرتولیدی به‌طور غیرواقعی قیمت‌گذاری شده که همین مساله مانعی در فروش آنها ایجاد کرده است. این دست اندرکار صنعت خودرو همچنین تاکید می‌کند که خودروسازان پیشنهاد واگذاری اموال مذکور را به قطعه سازان داده‌اند تا بتوانند بخشی از بدهی خود را با فعالان قطعه صاف کنند این درشرایطی است که ظاهرا قطعه سازان از این پیشنهاد چندان استقبال نکرده‌اند. در حال حاضر خودروسازان به شدت با کمبود نقدینگی مواجه هستند، به‌طوری‌که پیشنهاد تهاتر اموال غیرتولیدی خود در قبال بدهی قطعه سازان را داده‌اند که فعالان قطعه چندان رغبتی به این خواسته از خود نشان نداده‌اند.

    در هر صورت آنچه مشخص است خودروسازان در خوان اول واگذاری سهام مانده‌اند حال آنکه به نظر می‌رسد فرصت کمی برای واگذاری باقی اموال تولیدی و شرکت‌ها باقی مانده است.

    از سوی دیگر برخی فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند که فروش اموال غیرتولیدی طی یکی دو ماه گذشته نقدینگی مناسبی را به خودروسازان تزریق کرده که همین عامل منجر به پرداخت بخشی از بدهی قطعه سازان و همچنین تامین قطعه در خطوط تولید شده است. در همین زمینه می‌توان به سرعت تکمیل خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروساز اشاره کرد.از سال گذشته 200 هزار محصول ناقص به دلیل عدم تامین قطعه در پارکینگ خودروسازان جای گرفته بود این در شرایطی است که دو خودروساز عنوان کرده‌اند در یک ماه گذشته این میزان به نصف رسیده است. به این ترتیب این سوال مطرح بود که با توجه به مشکلات نقدینگی خودروسازان و عدم دریافت تسهیلات بانکی، تکمیل خودروهای ناقص و تامین قطعه از سوی قطعه‌سازان چگونه اتفاق افتاده که در این مورد برخی از فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند که فروش اموال غیرتولیدی منجر به تامین نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شده است. در هر صورت آنچه مشخص است، روال خصوصی‌سازی دو خودروساز با سرعت کمی در جریان است این در حالی است که به رغم جدال دو ماه پیش بر سر خریدار سهام خودروسازان این روزها سکوت جایگزین اظهار نظرهای آتشین در این زمینه شده و خریداران پیدا و پنهان سهام خودروسازان فعلا سکوت پیشه کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو