فونیکسریمکسبهتام

گزارش میدانی از وضعیت خطوط تاکسیرانی:

از درد دل راننده تاکسی‌ها تا کلنجار با کیفیت نامناسب خودروهای داخلی

عصر خودرو- استفاده از خودروهای با کیفیت و کم استهلاک برای تاکسی یکی از موارد مهمی است که در کشورهای مختلف به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

از درد دل راننده تاکسی‌ها تا کلنجار با کیفیت نامناسب خودروهای داخلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز، رانندگان تاکسی با توجه به این که بیشتر اوقات خود را داخل خودرو می‌گذرانند باید خودرویی با امکانات رفاهی مناسب داشته‌اند. به عنوان مثال تویوتا برندی است که استفاده از خودروهای آن برای تاکسی به شدت وجود دارد و این مسئله نیز به استهلاک پایین قطعات به ویژه در بخش پیشرانه بازمی‌گردد. یکی دیگر از مسائل مهم در مورد خودروهای تاکسی به سیستم تهویه مربوط می‌شود، این خودروها باید سرمایش و گرمایش مناسبی ارائه دهند تا علاوه بر راننده، سرنشینان نیز در آسایش باشند.

    در این میان می‌توان گفت مسئله نخست و اساسی به کیفیت قطعات استفاده شده داخل خودرو بازمی‌گردد و باید خودروهای تاکسی شرایط مساعدی داشته باشند. پس از آن در صورت خرابی نیاز به سرویس‌دهی مناسب و حتی وجود قطعات اصلی و با کیفیت در بازار است. عموم خودروهایی که در کشورمان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل پراید، پژو 405 و سمند است. بر همین اساس خبرنگار گسترش‌نیوز جهت پیگیری کیفیت خودروهای استفاده شده در خطوط تاکسیرانی سراغ تعدادی از راننده‌ها رفت و مسائلی در این زمینه مطرح شد که در ادامه گزارش می‌خوانید.

    پژو 405 مدل 88 با کارکرد 200 هزار کیلومتر

    نخستین راننده تاکسی درباره وضعیت کیفیت قطعات گفت: از لحاظ کیفی می‌توان گفت اکثر مواقع خودرو دچار خرابی می‌شود و قطعات موجود در بازار چینی هستند. در مورد تعمیراتی که برای این خودرو صورت گرفته تعویض سرسیلندر به شدت اتفاق می‌افتد و تراشکاری باید انجام شود. کیفیت قطعات به طور کلی خوب نیست و این نکته را باید گفت که پژو 405 خرج بالایی برای راننده‌های تاکسی دارد. این خودرو مناسب برای تاکسی نیست و با توجه به این که دمای خودرو بالا است در فصل گرما با مشکلاتی مواجه می‌شود. اگر از خودرو در مسیرهای سربالایی استفاده شود در انتها آمپر آب خودرو بالا می‌رود و به نوعی خودرو تحت فشار قرار می‌گیرد اما شرایط در اتوبان‌ها خوب است. استفاده از کولر مسئله‌ای است که باید برای رفاه حال سرنشینان به خصوص در تاکسی‌ها مورد توجه قرار گیرد اما کولر خودرو کیفیت خوبی ندارد و زمانی که از آن استفاده می‌شود، پیشرانه کشش مناسب را نمی‌دهد. این راننده تاکسی در حالی به این قضیه اشاره کرد که وضعیت سرمایش کولر مناسب را اعلام کرد اما با توجه به کمبود توان پیشرانه امکان استفاده از آن برای رفاه حال سرنشینان وجود ندارد. یکی از دغدغه‌های اصلی این راننده تاکسی مربوط به همین کیفیت خودروها بود و باید خودروها برای استفاده در تاکسی مناسب باشد.

    پژو 405 مدل  90 با کارکرد 180 هزار

    دومین راننده تاکسی که سراغ او رفتیم از کیفیت نامناسب قطعات خودرو به شدت ناراضی بود. به گفته این راننده، خودروهای تاکسی صفر کیلومتر نیز قطعات با کیفیتی ندارند و افراد نیز مجبور به خرید این خودروها هستند. او گفت: قطعاتی که در مدت خرید این خودرو بیشتر تعویض شدند شامل قطعات مربوط به پیشرانه بودند و سرسیلندر نیز یکی از معضلات اساسی است. طی گفت‌و‌گو با دو راننده تاکسی صاحب پژو 405 متوجه شدیم که یکی از مشکلات مهم مربوط این خودرو به کیفیت نامناسب سرسیلندر بازمی‌گردد که به شدت از آن ناراضی هستند. این راننده تاکسی ادامه داد: در این میان قطعات جلوبندی نیز مورد تعویض قرار گرفته و این قطعه در کنار سایر موارد مصرفی قرار دارد. واشر سرسیلندر نیز هر چند چهار ماه یکبار باید تعویض شود و اگر این قضیه دیر اتفاق بیفتد نیاز به تعمیرات سرسیلندر خواهد بود. داخل کابین خودرو نیز یکی از معضلات مربوط به صداهای اضافه است که این صداها در بین اکثر تاکسی‌ها وجود دارد. در خصوص خرج‌های ماهیانه می‌توان گفت خودرو تقریبا 50 درصد با راننده شریک است، به نوعی اگر ماهیانه یک میلیون تومان درآمد داشته باشیم، 500 هزار تومان باید خرج خودرو شود. دغدغه اصلی در بخش اول به وضعیت مسافرها و کرایه‌ها مربوط می‌شود و بعد از آن کیفیت خودرو مطرح است. طرح‌های جایگزین خودرو نیز هزینه بالایی دارد و توانایی پرداخت مبالغ 70 الی 80 میلیون تومانی را نداریم. دولت باید خودرویی در اختیار راننده‌ها قرار دهد تا از آن استفاده کنند و 5 سال یک بار این خودروها تعویض شوند. یک سری خودروهای هایبرید و وارداتی نیز برای تاکسی استفاده می‌شود که برای مکان‌ها و افراد خاص است.

    پراید مدل 89 با کارکرد 370 هزار

    سومین راننده تاکسی صاحب یک پراید گفت: از ابتدای سال تاکنون قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو به شدت افزایش یافته است. این قطعات اکثرا چینی هستند و لوازم یدکی خوبی در بازار پیدا نمی‌شود مگر این که با جست‌و‌جو بتوان نمونه‌های اصلی و کره‌ای پیدا و خریداری کرد. اکثر خرابی‌های قطعات در مدتی که خودرو را داشتم به تعمیرات مربوط به گیربکس می‌شود. بیش از یک میلیون تومان نیز هزینه تعمیرات مربوط به گیربکس شده است. طبق گفته‌های این راننده کیفیت داخل کابین خودرو وضعیت خوبی داشته و مشکلی از بابت صداهای اضافی وجود ندارد. این راننده تاکسی ادامه داد: یکی از مسائل اساسی راننده‌ها که در بخش نخست با آن مواجه هستند مربوط به کرایه‌های خرد است. پرداخت کرایه تاکسی به صورت اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزاها نیز به ندرت توسط افراد انجام می‌شود. در مورد بحث تعویض خودروها نیز پیش از این 10 سال یک بار اسقاط انجام می‌شد اما گویا این قضیه در حال حاضر به 15 سال افزایش یافته است. تاکسی باید هر 5 سال یک بار تعویض شود و پس از تعویض نیز خودرویی با کیفیت خوب در اختیار راننده‌ها قرار بگیرد. در حال حاضر پرداخت هزینه 50 الی 60 میلیون تومان برای خرید تاکسی جدید سخت است و خودروها را با 5 میلیون تومان اسقاط می‌کنند. پیش از این، قیمت محصولات پژو و سمند 20 میلیون تومان و با دریافت 5 میلیون تومان هزینه اسقاط و وام خرید راه چاره‌ای وجود داشت. درباره خرید تایر نیز تاکسیران‌ها می‌توانسنند با قیمت کمتر اقدام به خرید کنند اما این قیمت کمتر تنها حدود 40 الی 50 هزار تومان است. برای خرید تایر باید ثبت‌نام شود و مدتی نیز صبر کرد تا نوبت به خریدار برسد. در هر صورت با این تفاسیر خرید تایر به صورت آزاد راحت‌تر است.

    سمند مدل 93 کارکرد 150 هزار

    کیفیت قطعات خوب بوده و در این مدت اکثرا دیسک و صفحه مورد تعویض قرار گرفته است. در کل مشکل خاصی نداشته است. تنها مشکل در این میان به کم بودن کرایه مربوط می‌شود.

    عدم اسقاط تاکسی‌ها

    پیش از این گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور درباره وضعیت اسقاط خودرو صورت گرفته بود. حسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور درباره وضعیت اسقاط خودرو گفت: دلیل عدم انجام اسقاط این است که دولت به هچ وجه بودجه‌ای برای این کار اختصاص نمی‌دهد و گفته می‌شود بودجه‌ای وجود ندارد. در نتیجه با افزایش قیمت خودرو و به تبع آن گران شدن خودروی فرسوده، هیچ فردی به سمت اسقاط خودرو یا دریافت گواهی 2 الی 2.5 میلیون تومانی نمی‌رود. در نتیجه صاحب خودرو ترجیح می‌دهد با همان وسیله نقلیه به کار خود ادامه دهد.گودرزی درباره اسقاط تاکسی‌ها اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص وسایل نقلیه عمومی و تاکسی‌ها نیز اسقاط انجام نمی‌شود زیرا جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد. قیمت‌ها آنقدر بالا است که راننده تاکسی قدرت خرید ندارد در نتیجه اسقاط نیز صورت نمی‌پذیرد. بحث خودروهای کارکرده نیز پیش کشیده شده است تا راننده‌های تاکسی آن‌ها راخریداری کنند اما این طرح نیز به نتیجه نرسیده است. تاکسی، خودروی ویژه کار است بنابراین نمی‌توان آن را با یک خودروی کارکرده جایگزین کرد.

    وی در پایان گفت: در حال حاضر 2 میلیون و 170 هزار خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کند. اگر این خودروها روزانه در سطح شهرها تردد نکند حدود 17 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. این نکته را باید گفت که معاینه فنی تاثیراتی می‌گذارد اما میزان آن بالا نیست. لازم به ذکر است که تاکسی‌ها پس از 10 سال و خودروهای شخصی بعد از 20 سال باید اسقاط شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو