فونیکسریمکسبهتام

نکاتی مهم درباره خرید روغن گیربکس + لیست قیمت (۳ آبان ۹۸)

عصر خودرو- سیستم انتقال قدرت خودرو نیز همانند پیشرانه نیاز به تعویض روانکار دارد اما بسیاری از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند.

نکاتی مهم درباره خرید روغن گیربکس + لیست قیمت (۳ آبان ۹۸)
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز ، عدم تعویض به‌ موقع روغن گیربکس موجب کاهش طول عمر این بخش از خودرو و ایجاد هزینه‌های کوچک و بزرگ می‌شود. برخلاف تصور بعضی افراد که روغن گیربکس مادام‌العمر‌است این روانکار نیز همانند سایر روانکار‌های خودرو نیاز به تعویض منظم دارد. روغن گیربکس پس از مدتی خواص خود را از دست خواهد داد و توانایی مراقبت از سیستم انتقال قدرت در برابر عوامل مختلف را نخواهد داشت. زمان تعویض این روغن برای گیربکس‌های دستی و اتوماتیک متفاوت است.

    زمان تعویض

    دوره تعویض روانکار‌های گیربکس به‌ طور کلی به شرایط مختلفی ازجمله نحوه رانندگی، شرایط آب‌وهوایی و نوع گیربکس بستگی دارد. گیربکس‌های دستی به دلیل حساسیت کمتر دارای بازه زمانی بیشتری برای تعویض نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک است. معمولاً در گیریکس‌های دستی پس از ضعیف شدن یا اتمام دیسک و صفحه کلاچ، روغن سیستم انتقال قدرت نیز تعویض می‌شود.

    اگر عمر یک دیسک و صفحه را نهایتاً بین 100 الی 150 هزار کیلومتر در نظر بگیریم باید روغن نیز به‌طور منظم در همین بازه کارکرد تعویض شود. برخلاف گیربکس‌های دستی، سیستم‌های انتقال قدرت اتوماتیک نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. رای تعویض روغن این‌گونه گیربکس‌ها باید به دفترچه راهنما خودرو رجوع کنید و بازه زمانی آن را پیدا کنید. به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود روغن گیربکس‌های اتوماتیک پس از مسافتی بین 40 الی 60 هزار کیلومتر تعویض شود.

    بررسی رنگ و میزان

    در بازه زمانی میان دو تعویض نیز باید به‌صورت منظم میزان روغن و رنگ آن را بررسی کنید. در بیشتر خودروهای اتوماتیک یک گیج همانند گیج کنترل میزان روغن‌موتور وجود دارد که از طریق آن می‌توانید میزان روغن گیربکس خودروی‌تان را چک کنید. این میزان را می‌توان هم در حالت سرد و هم در حالتی که خودرو گرم شده و به دمای ایده آل رسیده است چک کنید. در خودرو‌های گیربکس اتوماتیک، عموماً روغن به رنگ قرمز یا صورتی است پس باید رنگ روغن نیز بررسی شود. اگر این رنگ به‌صورت قهوه‌ای یا سیاه درآمده باشد و بوی سوخته بدهد زمان تعویض روغن گیربکس خودرو شما فرا رسیده است.

    قیمت در بازار

    قیمت روغن گیربکس با توجه به حجم، شرکت سازنده و نوع گیربکس می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. در ادامه نرخ برخی از روغن‌های گیربکس موجود در بازار آورده شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم