فونیکسریمکسبهتام

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران :

تقلب در روغن گیربکس ۱۰ برابر روغن موتور است

عصر خودرو- رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص تقلب در بازار روانکارها گفت: تقلب در خصوص روغن‌موتورها وجود دارد اما با توجه به وارداتی بودن روغن گیربکس، تقلب در مورد این روانکارها ۱۰ برابر بیشتر است.

تقلب در روغن گیربکس ۱۰ برابر روغن موتور است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز ،  این روزها تقلب در بازار لوازم یدکی و روانکارهای خودرو به یکی از معضلات بزرگ نه تنها خریداران و بلکه تعمیرکاران تبدیل شده است. علاوه بر تقلب، افزایش قیمت نیز در این خصوص صورت گرفته است که باعث می‌شود صاحبان خودرو در فواصل زمانی بیشتری نسبت به تعویض قطعات و روانکارها مراجعه کنند. در خصوص وضعیت روانکارهای خودرو و قطعات، راه تشخیص نمونه‌های تقلبی و مواردی از این قبیل گفت‌و‌گویی با علیرضا  نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    نیک آئین در خصوص قیمت و تقلبی بودن روغن موتورها در بازار گفت: متاسفانه چهار شرکت اصلی روغن‌ساز 70 درصد قیمت‌ها را تغییر دادند و بسیار راحت قیمت‌ها تثبیت شد. در حال حاضر روغن‌موتور با 70 درصد قیمت بالاتر نسبت به گذشته به فروش می‌رسد که این کار منجر شد تا تقلبی‌ها در بازار مخصوصا در نمونه‌های خارجی به 2 برابر برسد. مشکلات زیادی نیز برای تعمیرکاران در نتیجه همین کار به وجود آمده چرا که صاحب خودرو ممکن است نمونه تقلبی را بخرند و پس از تعویض روغن ‌موتور، پیشرانه خودرو با مشکل مواجه شود. در نهایت هیچ‌کس جوابگو نیست و نمی‌توان سراغ فروشنده روغن رفت ضمن این که مالک نیز زیر بار هیچ حرفی نمی‌رود. این موارد به دادگاه‌ها و بخش‌های کارشناسی می‌رود و با صرف مدت زمان زیاد  در نهایت باید به این نکته پی برد که روغن دارای مشکل بوده است.

    تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

    وی ادامه داد: نمی‌توان نکته‌ای در خصوص تشخیص روغن‌موتورهای تقلبی اعلام کرد و برای پی بردن به تقلبی بودن باید هر فرد یک آزمایشگاه داشته باشد که امکان‌پذیر نیست. بسته‌بندی‌ها و چاپ‌های امروز به شدت نزدیک به نمونه‌های اصلی است و دستگاه‌های پیشرفته‌ای در این وارد شده است. پیش از این مکانیک‌ها می‌توانستند نمونه تقلبی را از اصلی تشخیص دهند اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد. به طور کلی توصیه می‌کنم مردم از نمونه‌های ایرانی و تعویض روغنی‌های دارای جواز خرید انجام دهند. جوازها نصب شده هستند ضمن این که اپلیکیشنی توسط انجمن ساخته شده که در آن لیست تعمیرگاه‌های مجاز وجود دارد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

    وضعیت روغن گیربکس‌های بازار

    رئیس اتحادیه تعمیرکاران در خصوص وضعیت روغن گیربکس در بازار اظهار کرد: مابقی روانکارها از جمله روغن گیربکس نیز دچار افزایش قیمت شده‌اند. بخش اعظمی از روغن گیربکس به صورت وارداتی است و به عنوان مثال ممکن است چهار لیتر از یک روغن بیش از یک میلیون تومان قیمت داشته باشد. در این نوع روغن‌ها می‌توان گفت تقلب 10 برابر بیشتر از روغن ‌موتور صورت می‌پذیرد. در این رابطه با بازرسی اتاق اصناف هماهنگی انجام داده‌ایم تا از ورود نمونه‌های تقلبی جلوگیری شود.

    قطعه ایرانی بخرید

    وی در مورد خریداری قطعات و لوزام یدکی خودرو به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌شود که قطعات ایرانی بر روی خودروها نصب شود چرا که از لحاظ بحث گارانتی شرایط مشخصی دارند و امکان پیگیری وجود دارد. قطعات خارجی که وارد بازار شده و شکل و شمایل آن‌ها مشابه نمونه‌های اصلی است از نظر ما همگی رد هستند. نمی‌توان گفت تمام قطعات خارجی تقلبی هستند اما این نکته را می‌توان درباره بخش اعظمی از آن‌ها اعلام کرد. هنوز موجودی بازار از قبل در انبارها وجود دارد اما بخش عمده‌ای از قطعات خارجی در این زمینه تقلبی هستند.

    راه‌اندازی تعمیرگاه با 60 میلیون تومان

    وی در پایان در پاسخ به این سوال که هزینه راه‌اندازی یک تعمیرگاه چقدر است اظهار کرد: فکر می‌کنم برای راه‌اندازی یک مغازه تعمیرگاه حدودا 60 میلیون تومان کفایت می‌کند. این پول برای اجاره و خرید تجهیزات اولیه کافی است تا یک فرد بتواند کسب‌و‌کاری در این زمینه را آغاز کند. لازم به ذکر است که بخشی از تجهیزات تعمیرگاهی و حتی دیاگ‌ها در حال تامین از داخل است و خوشبختانه در ابزار مشکل خاصی نداریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو