فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاریخچه لوگو آستون مارتین؛

از دوچرخه تا آستون مارتین

عصر خودرو -کمپانی آستون مارتین (Aston Martin) سال ۱۹۱۳ میلادی توسط یک تاجر و یک مهندس انگلیسی بنامهای لیونِل مارتین (Lionel Martin) و رابرت بامفورد (Robert Bamford) در حومه لندن تأسیس شد.

از دوچرخه تا آستون مارتین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸:۰۰
  • از دوچرخه تا آستون مارتین
  • از دوچرخه تا آستون مارتین
  • از دوچرخه تا آستون مارتین
  • از دوچرخه تا آستون مارتین
  • از دوچرخه تا آستون مارتین
  • از دوچرخه تا آستون مارتین

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، مارتین که طی دوران محرومیتش از رانندگی (1911-1909) و در رقابت‌های دوچرخه‌سواری با بامفورد آشنا شده بود، خاطرات زیادی از تپه آستون واقع در منطقه آستون کلینتون (Aston Clinton) انگلستان داشت و همین مسأله باعث شد تا از نام آن برای کارخانه نوپایشان استفاده کند. این دو پیش از تولد آستون مارتین، در دفتر خود واقع در خیابان کَلو (Callow) لندن تحت برند تجاری Bamford & Martin به فروش خودروهای ساخت Singer و انجام تعمیرات محصولات GWK و Calthorpe (سه خودروساز وقت انگلیسی) مشغول بودند و پس از مدتی به فکر تأسیس کارخانه خودروسازی خودشان افتادند. به همین منظور، املاکی در منطقه کِنسینگتون (Kensington) لندن خریداری کردند، اما به دلیل مشکلات ناشی از جنگ جهانی اول، تولید اولین خودرو تا مارچ 1915 میلادی که البته بازهم دوران ایده آلی برای تولد یک کمپانی تازه نبود به تعویق افتاد. در نهایت اولین چهارچرخی که آستون مارتین نام گرفت، ترکیبی از شاسی ساخت یک کارخانه ایتالیایی موسوم به Isotta Fraschini و پیشرانه 4 سیلندر محصول کمپانی Coventry-Simplex بود که ایده اولیهاش توسط آقای مارتین ارائه شد.
نخستین لوگو آستون مارتین که حوالی سال 1921 روی کار آمد یک دایره مشکی با زمینه طلایی بود که حروف بزرگ A و M را در خود داشت و جزئیات دیگری در آن به چشم نمی‌خورد. 6 سال بعد در 1927 اما جد لوگوی امروزی متولد شد و نوشته آستون مارتین روی زمینه‌ای به شکل دو بار در حال پرواز نشست و یک خط افقی حروف T و M را به هم متصل می‌کرد. این لوگو سه سال دوام داشت تا اینکه در 1930 مورد به‌روزرسانی قرار گرفت و علاوه بر تیزتر شدن زاویه بین بالهای چپ و راست، نوشته Aston Martin نیز زاویه تنگتری گرفت و حرف M مرکزی بیش از پیش جلب توجه کرد. سال 1932 تغییرات زیادی رخ داد و نشان رسمی آستون مارتین شباهت بیشتری به چهره امروزی خود پیدا کرد. علاوه برافزایش زاویه بالها به نزدیک 180 درجه، رنگ زمینه بازهم به طلایی تغییر داده شد و حروف Aston Martin درون یک مستطیل تیره‌رنگ در قسمت بالایی جای گرفت. خطوط اضافه‌شده به زمینه و جزئیات تازه جوانب و لبه پایینی هم نمای زیباتری به آن بخشیدند. 7 سال بعد (1939) نیز زمینه به رنگ نقرهای درآمد و بالها حالت کاملاً افقی به خود گرفتند. این طرح تا 1950 میلادی دوام داشت و طی 50 سال بعدی تنها تغییر عمدهای که داشت اضافه شدن نام David Brown به بالای حروف Aston Martin بود (از 1950 تا 1972) که پس از خریداری این برند توسط وی در 1947 میلادی با بهای باورنکردنی 20.500 یورو صورت گرفت و البته هم‌زمان با آن حذف و اضافه‌های جزئی در جزئیات و حالت سه‌بعدی لوگو انجام میشد. نهایتاً در 2003 میلادی نشانی که امروزه با بالهای افقی، زمینه سفید-نقرهای، نوشته سفیدرنگ Aston Martin درون مستطیل سبز در بالاترین قسمت و خطوط زمینه‌ای سفید پرتومانند خود روی خودروهای این لوکسساز انگلیسی نقش می‌بندد متولد شد و تا به امروز بدون تغییر باقی‌مانده است. این لوگو همچنین در نمونه‌های دیجیتالی از مجموعه‌ای از خطوط مشکی‌رنگ تشکیل‌شده که همان حالت بالها را خلق می‌کنند و علاوه بر مستطیل سبز مرکزی، نوشته بزرگ Aston Martin را در زیر خود دارند. گفتنی است رنگهای موجود در نشان آستون مارتین ریشه در فرهنگ انگلستان داشته و نماد مفاهیمی همچون اصالت، منحصربه‌فرد بودن، وقار و برتری هستند.


امین قوام

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو