فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۹۲۲»

بررسی سهم خودروسازان داخلی در افزایش مصرف بنزین

کدام خودروها مصرف بالا دارند؟

عصر خودرو- در حالی که میانگین مصرف خودروهای خارجی در سیکل شهری ۷ لیتر است، اما تولیدات داخلی کشور ما بین ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف می کنند.

بررسی سهم خودروسازان داخلی در افزایش مصرف بنزین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان ، پس از چند سال وقفه مجدد سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین از بامداد جمعه 24 آبان امسال از سوی دولت اجرایی شد.

    یکی از دلایل مهم سهمیه بندی بنزین مصرف بالای آن در کشور است، در این معادله خودروهای داخلی نقش موثری دارند چرا که ساختار قدیمی آنها با بنزین تولیدی کشور تطابق نداشته و ضمن بالا بردن مصرف سوخت به علت احتراق ناقص بر آلودگی هوا می افزاید.

    بر اساس آمار منتشر شده مرکز پژوهش‌های مجلس از مجموع 87.6 میلیون لیتر بنزین مصرفی در روز در سال 1396، سهم خودروهای شخصی و وانت‌ها به ترتیب 53.4 و 18.4 میلیون لیتر در روز است، ضمن اینکه  موتورسیکلت‌ها نیز سهم 5 میلیون لیتری در روز دارند، بر اساس این آمار، 60 درصد مصرف بنزین در اختیار خودروهای سواری یعنی خودروهای شخصی، دولتی و تاکسی‌های اینترنتی است.

    هر چند سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین مجدد توسط دولت برای مدیریت مصرف سوخت اجرایی شده است و قطعا این سیاست در کوتاه مدت مصرف بنزین را کاهش خواهد داد اما بدون اصلاح روند تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی حل این مشکل مقطعی خواهد و دوباره پس از مدتی میزان مصرف روند صعودی خواهد گرفت.

    در این باره فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گویی اظهار کرد: متهم اصلی بالا بودن مصرف سوخت در کشور مردم نیستند بلکه خودروسازان و دولت در این زمینه مقصر هستند.

    این کارشناس صنعت خودرو افزود: دو فاکتور تقاضای سفر زیاد بواسطه بروکراسی اداری پیچیده در کشور و قدیمی بودن تکنولوژی خودروها موجب شده مصرف سوخت بالا باشد.

    وی گفت: سیاست حمایت بی حد از دو خودروساز بزرگ کشور توسط دولت موجب شده حل کردن مشکلات پیچیده شود.

    زاوه ادامه داد: اگر بازار باز بود، دو خودروساز در فرآیند رقابت قرار می‌گرفتند و شرکت‌های دیگر هم می‌توانستند رقابت کنند و وزارت صنعت به بهانه حفظ اشتغال این دو خودروساز برای رقبا مزاحمت ایجاد نمی‌کرد، کاهش مصرف سوخت خودبه خود می‌توانست اتفاق بیفتد.

    این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: مصرف خودروها تولید داخل در شهر 10 تا 12 لیتر است و معیار 7.5 لیتر که گفته می‌شود، نمی‌تواند ملاک قرار بگیرد به دلیل اینکه در کشور مانند کشورهای اروپایی توزیع جمعیتی نداریم بلکه تمرکز جمعیتی داریم بنابراین مبنا را باید سیکل شهری قرار دهیم و در سیکل شهر میزان مصرف بیشتر از 7.5 لیتر است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر مصرف خودروهای وارداتی در کشور سیکل شهری 7 لیتر و سیکل ترکیبی حدود 5.5 لیتر است با این تفاوت که میانگین توان تولیدات داخلی زیر 100 اسب بخار است، اما میانگین توان تولیدی خودروهای وارداتی بالای 150 اسب بخار است و شاید به توان گفت بازدهی خودروهای داخلی 25 درصد خودروهای روز دنیا است.

    هم اکنون مصرف روزانه بنزین در کشور به 100 میلیون لیتر رسیده است که اگر خودروسازان داخلی بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، مصرف تولیدات خود را به 7.5 لیتر کاهش دهند این مصرف به 66 میلیون لیتر خواهد رسید و می‌توان از اسراف حجم زیادی از سرمایه ملی کشور جلوگیری کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو