فونیکسریمکسبهتام

بر اساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

پاک ترین خودروساز ایران را بشناسید

عصر خودرو- خودروسازان ایرانی سبد متنوعی از محصولات با مشخصات فنی و امکانات مختلف را به بازار عرضه می کنند. گاهی قدرت برای انتخاب یک خودرو مد نظر مشتریان است و گاهی امکانات و جایگاه خودرو در بازار. مصرف سوخت نیز از عوامل موثر در انتخاب یک خودرو مناسب است اما آیا آلودگی هوا باعث می شود مشتریان به سراغ خودروهایی بروند که کمترین میزان آلاینده را وارد هوا می کند؟ شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای پاسخ به این سوال خودروهای تولیدی شرکت های ایرانی را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه به بررسی نتایج آن خواهیم پرداخت.

پاک ترین خودروساز ایران را بشناسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ؛ سال هاست که آلودگی هوا به یکی از بزرگترین معضلات شهر های بزرگ کشور تبدیل شده است. خودروهای سواری از سوی بسیاری از نهاد ها به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل آلاینده معرفی می شوند و بدون در نظر گرفتن اصلاح عوامل موثری نظیر کیفیت سوخت، طرح های متنوعی در راستای محدودیت تردد خودروها وضع می شود اما این موضوع در کشورهای پیشرفته با بررسی مستقیم خودروهای تولیدی و وضع قوانین سختگیرانه موجب می شود تا میزان CO2 ( دی اکسید کربن) تولیدی تمامی خودروها به یکی از مهم ترین اعداد در جدول مشخصات خودروها بدل شود. بازگشت کارت سوخت و محدودیت سهمیه سوخت در هر ماه موجب شد تا خودروهای کم مصرف بار دیگر در بازار مورد توجه قرار بگیرند اما آیا آلودگی هوا نیز شما را ترغیب به شناخت خودروها و خودروسازان پاک بازار می کند؟
    نتایج ارزیابی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از خودروهای تولیدی کشور در سال 1397 در زمینه میزان CO2 تولیدی محصولات نشان دهنده برتری ایپا در خودروسازی پاک است. بر اساس نتایج بررسی این موسسه معتبر، محصولات تولیدی سایپا در سال 1397 به صورت میانگین 156.3 گرم CO2 در هر کیلومتر وارد هوا می کنند. رتبه بندی پاک ترین خودروسازان کشور نشان دهنده حضور سایپا-سیتروئن، بن‌رو و پارس خودرو در رتبه های بعد است که هر 3 شرکت مذکور در گروه خودروسازی سایپا قرار دارند. شرکت کرمان موتور با میانگین 175 گرم CO2 در هر کیلومتر در رتبه پنجم و شرکت ایران خودرو و مدیران خودرو در رتبه های بعد قرار دارند.
    شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان متولی سنجش استاندارد و عملکرد انواع خودرو و خودروسازان در زمینه های مختلف این آزمایش ها را در مرحله «CoP» یا «تطبیق تولید» روی نمونه های تولیدی شرکت های خودروساز انجام داده است.
    میانگین دی اکسید کربن تولیدی خودروهای اروپایی بر اساس تحقیقات موسسه معتبر JATO طی سال های گذشته عمدتا بین 110 تا 160 گرم در هر کیلومتر بوده است. بیش از 20 برند معتبر خودروساز در اروپا خودروهایشان را با میانگین آلایندگی 110 تا 130 گرم در هر کیلومتر به بازار عرضه می کنند که سهمی بیش از 70 درصد از بازار را در اختیار دارند. این در حالی است که میزان انتشار CO2 خودروهای تولیدی در ایران عددی بین 156 تا 263 گرم در هر کیلومتر را نشان می دهد که فاصله نسبتا زیادی با استاندارد های جهانی و اروپا دارد.
    مبارزه با آلودگی هوا یکی از مهم ترین وظایف مسئولان و مردم است. ممکن است خودرو به دلیل تعدد ظاهری بیشتر نسبت به عوامل دیگر در مرکز اتهام باشد اما نمی توان از آلایندگی بالای موتورسیکلت ها، سوخت بی کیفیت و بسیاری دیگر از عوامل که در اولویت بررسی هستند نیز گذشت؛ با این حال چشم پوشی از استاندارد های آلایندگی خودروها نیز باید همواره در اولویت تصمیمات تدوین استاندارد های جدید باشد و بستر های لازم برای این موضوع و کاهش آلودگی هوا طی سال های آینده فراهم شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو