فونیکسریمکسبهتام

روند نزولی تولید خودروهای عمومی و تجاری

عصر خودرو- آخرین آمار رسمی ارائه شده مربوط به تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد تیراژ محصولات تجاری و عمومی سبک و سنگین در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته روندی نزولی داشته است. بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع ۴۱ هزار و ۳۲۲ دستگاه انواع خودروهای تجاری و عمومی سبک و سنگین در کشور طی هشت ماه امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱/ ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این آمار، وانت‌ها بیشترین سهم را با تیراژی ۳۸ هزار و ۵۲۶ دستگاهی به خود اختصاص داده‌اند و مینی‌بوس‌ها، میدل‌باس‌ها، اتوبوس‌ها و ون‌ها آماری ناامیدکننده از خود به جا گذاشته‌اند. با توجه به آمار ارائه شده در مورد وانت‌ها، تولید این محصولات در مقایسه با هشت ماه سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش داشته است.

روند نزولی تولید خودروهای عمومی و تجاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، طبق آمار اما در هشت ماه امسال، 133 دستگاه ون در کشور به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 87 درصد افت را نشان می‌دهد. در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس نیز آمار تولید 421 دستگاهی تا پایان آبان امسال، افت حدود 68 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاصل کرده است.همچنین تولید اتوبوس نیز با توجه به تیراژ 294 دستگاهی در هشت ماه امسال، بیش از 43 درصد افت را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این آمارها نشان می‌دهند تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون و کشنده و کامیونت زیر ظرفیت اسمی خود مشغول به تولید هستند. نکته ناامیدکننده دیگر این آمار اما سهم اندک کامیون‌ها و کشنده‌ها است، چه آنکه با وجود تعدد شرکت‌ها و ظرفیت اسمی بالا، تولید خودروهای موردنظر از شرایط مناسبی برخوردار نیست. طبق آمار، در مجموع تنها هزار و 948 دستگاه کامیون و کامیونت و کشنده تا پایان آبان در کشور به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افت بیش از 76 درصدی حکایت دارد.

    آمار ضعیف تولید خودروهای تجاری و عمومی سبک و سنگین در حالی است که کلان‌شهرهای کشور با بحران آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و دلیل اصلی این ماجرا، تردد خودروهای فرسوده سنگین و سبک مانند کامیون و اتوبوس و مینی‌بوس و وانت است. نکته دیگر اینجاست که این آمار ضعیف در تقابل با هدف بزرگ دولت مبنی بر اسقاط ده‌ها هزار خودروی فرسوده سنگین است. دولت قصد دارد تا اواسط سال 1400 (پایان دولت دوازدهم)، بالغ بر 170 هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین را اسقاط و محصولات نو جایگزین آنها کند، با این حال آمار ضعیف تولید اتوبوس و کامیون در کشور، عملا اجازه تحقق این هدف را نخواهد داد. البته گفته شده که برای تامین قطعات بیش از 42 هزار خودروی سنگین، ثبت سفارش صورت گرفته است.

    در بین تولیدکنندگان داخلی، با دو شرکت نیمه‌دولتی یعنی ایران‌خودرودیزل و سایپادیزل مواجهیم که با تیراژی بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود به تولید مشغول هستند. بنابر آمار اعلامی، ایران‌خودرودیزل (زیرمجموعه تجاری‌ساز ایران خودرو) در هشت ماه امسال 659 دستگاه محصول از خانواده کامیون را به تولید رسانده که این آمار در مقایسه با تیراژ سال گذشته افتی 32 درصدی را نشان می‌دهد. ایران خودرودیزل دارای بیشترین تیراژ در بخش کامیون طی هشت ماه امسال بوده است. این شرکت اما در بازه زمانی موردنظر 104 دستگاه مینی‌بوس به تولید رسانده که این تیراژ سبب افزایش 1/ 5 درصدی تولید محصول موردنظر شده است. ایران خودرودیزل اما حتی یک دستگاه اتوبوس را نیز در بازه زمانی تحت بررسی به تولید نرسانده و به نظر می‌رسد تولید این محصول در این خودروساز به‌طور کامل متوقف شده است. این شرکت در مجموع 46 دستگاه ون را نیز طی هشت ماه امسال به تولید رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به 90 درصد افت را نشان می‌دهد. دیگر واحد تجاری‌ساز نیمه‌دولتی کشور یعنی سایپادیزل نیز که زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا به‌شمار می‌رود، در هشت ماه امسال 375 دستگاه کامیون را به تولید رسانده است. این آمار سبب شده تولید کامیون در سایپادیزل در مقایسه با هشت ماه سال گذشته حدود 86 درصد افت کند.

    آمارهای ارائه شده در مورد وانت نیز نشان می‌دهد بیشترین سهم در تولید این محصول را گروه خودروسازی سایپا به خود اختصاص داده است. بر این اساس، سایپا و زیرمجموعه‌اش زامیاد، در مجموع 31 هزار و 559 دستگاه وانت را در هشت ماه امسال به تولید رسانده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 39 درصد رشد را نشان می‌دهد. در بین دیگر تولیدکنندگان وانت نیز گروه بهمن تیراژی پنج هزار و 38 دستگاهی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7/ 25 درصد کاهش تولید دارد. همچنین ایران خودرویی‌ها نیز با تیراژی هزار و 594 دستگاهی تا پایان آبان امسال، بیش از 72 درصد افت را نسبت به هشت ماه سال گذشته ثبت کرده‌اند.در بررسی دیگر جزئیات آمار تولید هشت ماه امسال خودروهای تجاری و عمومی سبک و سنگین، مشخص می‌شود شرکت‌های آذهایتکس، آریادیزل و ماموت در بخش کامیون، هوراند خودرودیزل در بخش مینی‌بوس، ایران خودرو در بخش وانت و آکیادویچ در بخش ون، هیچ تولیدی نداشته‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو