فونیکسریمکسبهتام

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن مطرح کرد:

احتمال توقف خطوط خودروسازان در سال ۹۹

کرونا تامین قطعات را کند کرد

عصر خودرو- عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن گفت: کرونا تاثیر به سزایی در تولید قطعات خودرو نداشته و شاید میزان این تاثیر نهایتا ۱۰ درصد باشد.

احتمال توقف خطوط خودروسازان در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز ،  ویروس کرونا که این روزها صحبت در مورد آن به شدت بالا گرفته تقریبا روی اکثر بخش‌ها و مشاغل تاثیر گذاشته است. یکی از مواردی که نه تنها در ایران بلکه کل جهان را با مشکل مواجه کرده بخش خودروسازی و قطعه‌سازی است. شرایط به گونه‌ای شده که حداقل 1 درصد از قطعات خودروها ممکن است چینی باشد یا از چین تامین شود. در صورتی که نتوان حتی یکی از قطعات را تامین کرد، امکان تولید و تحویل خودرو به مشتری مختل خواهد شد. در حال حاضر نیز اکثر واحدهای تولید قطعات در چین فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. برای پیگری بیشتر وضعیت تولید قطعات خودرو در کشور گفت‌و‌گویی با احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    رعنایی ابتدا در مورد تاثیر ویروس کرونا بر فعالیت واحدهای قطعه‌سازی گفت: شرکت‌های قطعه‌سازی تا حدودی به خاطر ماجرای کرونا تحت فشار هستند و تست‌هایی را نیز روی پرسنل خود انجام می‌دهند. این کار به خصوص در شهرهایی مانند قم که مرکز شیوع کرونا انجام شده و شرکت‌های قطعه‌سازی نیروهای خود را کاهش داده‌اند در نتیجه میزان تولیدات پایین آمده است. شهرهای دیگر نیز به هر حال تمهیدات پیشگیرانه را در نظر گرفته‌اند. به طور کلی می‌توان گفت ویروس کرونا تاثیراتی روی صنعت قطعه‌سازی داشت اما این مسئله بسیار شدید نبود. اگر بخواهیم میزان اثرگذاری ویروس کرونا روی تولید قطعات را اعلام کنیم حداکثر 10 درصد باعث کاهش تولید شده است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر تامین قطعات از چین کند شده اما قطعه‌سازان از قبل یک سری موجودی داشته‌اند. این موجودی تا پایان سال جوابگوی تولید خودروهای داخلی خواهد بود اما در صورتی که روند به همین صورت باشد در اوایل سال آینده به مشکل خواهیم خورد. مواد اولیه برای همه شرکت‌ها تامین شده است و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

    رعنای اظهار کرد: قطعه کامل از چین به کشور وارد نمی‌شود بلکه قسمتی از مواد واسطه‌ای و مواد اولیه از چین به کشور می‌آید. موضوع دیگری نیز اخیرا مطرح شده که مربوط به لیست سیاه FATF است و این قضیه نیز روی خرید و تامین قطعات از چین در آینده تاثیر خواهد گذاشت. این نکته را نیز باید گفت شرایط از لحاظ قیمت قطعات و در نهایت قیمت خودروهای تولید شده برای سال آینده را نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد. چرا که این مسئله به نرخ دلار و توانایی بانک مرکزی در ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز بستگی دارد.

    وی در پایان اشاره کرد: این نکته را باید گفت وامی که قرار بود به خودروسازان داده شود در حقیقت پاشنه آشیل خودروسازی و قطعه‌سازی است. این که این وام به طور کامل پرداخته نشده و تنها بخش کوچکی از آن به خودروسازان داده شده است. در نتیجه این اتفاق اگر صورت نگیرد برای پایان سال اکثر شرکت‌های قطعه‌سازی با کمبود بودجه برای پرداخت هزینه پرسنل مواجه خواهند شد. علاوه بر این در صورتی که شرایط به همین روال ادامه یابد حتی ممکن است سال آینده خطوط خودروسازی به صورت کامل متوقف شود. از 5 هزار میلیارد تومانی که قرار بود به صورت وام به خودروسازان داده شود تنها 500 میلیارد تومان پرداخت شده است. ما نیز پیگیر این قضیه هستیم تا این وام به صورت فوری پرداخت شود اما هنوز علی‌رغم نامه‌نگاری‌ها جوابی دریافت نکردیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو