فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرد؛

الزام ایران خودرو و سایپا به تولید خودرو یورو ۵ در سال ۹۹

عصر خودرو- کلانتری گفت: مدیران ایران خودرو و سایپا از ابتدای سال ۹۹ موظف هستند خودرو هایی با استاندارد یورو ۵ تولید کنند‌.

الزام ایران خودرو و سایپا به تولید خودرو یورو ۵ در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آراد کوه قطعا باید از مکان فعلی جا به جا شود، اما شهرداری حدود 750 تا 800 میلیون دلار هزینه برای جا به جایی آن می‌خواهد.

    وی در ادامه بیان کرد: جمع کردن آراد کوه 6 تا 7 سال طول خواهد کشید و باید به دل کویر منتقل شود. در آراد کوه ده‌ها میلیون تن زباله وجود دارد.

    وی ادامه داد: بر اساس تصمیم‌های اخذ شده در سال 99 قیمت خرید برق از محل تولید پسماند را بیش از دو برابر رساندیم تا مقرون به صرفه باشد تا استفاده کنند.

    کلانتری با اشاره به اینکه قیمت حال حاضر تولید برق از محل پسماند به صرفه نیست و این تغییر به اندازه قیمت برق صادراتی می‌تواند به ترغیب سرمایه گذاران منجر شود، گفت: روزانه 6 هزار تا 7 هزار تن زباله می‌تواند منبع خوبی برای تولید برق شود.

    رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که چرا در روز‌های اخیر با آلودگی مواجه بوده ایم؟ گفت: دو نوع آلودگی داریم یکی در فصل سرما و دیگری در فصل گرما. عمدتا زماتی که هوا سرد آن عوامل آلوده کننده بیشتر ذرات معلق زیر دو نیم میکرون است. وقتی هوا گرم می‌شود گاز‌های متساعد شده منجر به آلودگی می‌شوند. در فصل زمستان آلاینده‌ها بیشتر ذرات زیر دو نیم میکرون هستند و این ذرات تولید شده از سوخت‌های فسیلی مثل وسایل حمل و نقل و کارخانجات و ... است.

    کلانتری گفت: عمده نیروگاه‌ها در غرب تهران هستند و در شرق نیروگاهی نداریم و جریان هوا نیز از غرب به شرق است و وقتی وارد شهر می‌شود به دلیل وجود برج‌ها و کوه‌ها متوقف می‌شود. از سوی دیگر وسایل حمل و نقل ما عمدتا دیزلی هستند که این دیزلی‌ها در فصل زمستان آلایندگی تولید می‌کنند و بنزینی‌ها در فصل تابستان منجر به آلودگی می‌شوند. در کشور حدود 92 تا 93 درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند. هر موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه 7 تا 8 وسیله نقلیه مثل خودروی سمند آلاینده تولید می‌کند.

    رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سطح کشور 11 میلیون موتورسیکلت داریم که بیش از 10 میلیون آن کاربراتوری هستند. یعنی 10 میلیون موتور سیکلت به اندازه 80 میلیون خودرو آلایندگی تولید می‌کنند.

    وی در ادامه بیان کرد: از 10 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری 80 درصد آن‌ها فرسوده هستند و اصلا نباید به آن‌ها اجازه عبور و مرور داد. ما از 11 میلیون موتور سیکلت 9 و 6 دهم میلیون موتور سیکلت فرسوده هستند. خودرو‌های دیزلی و کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بیش از 70 درصد فرسوده هستند و باید از رده خدمت خارج شوند.

    کلانتری گفت: 60 درصد از 70 هزار دستگاه کامیون ما عمر بیشتر از 25 سال دارند. اگر کیفیت سوخت امروز مثل سال 92 بود هیچ کدام از کلان شهر‌های ما قابل سکونت نبود. کیفیت سوخت الان خیلی بهتر شده و بنزین‌های ما نزدیک 90 درصد یورو 4 و یورو 5 هستند و اگر مثل 5 تا 6 سال پیش بود باید تمام کلانشهر‌ها را ترک می‌کردیم. خودرو‌های ما فرسوده هستند و عمده آلاینده‌های ما فرسوده هستند.

    کلانتری گفت: برنامه دولت این بوده که از سال 97 سالیانه 70 هزار کامیون را نوسازی کنند. اما در این زمینه با تحرم‌ها رو به رو شدیم. هر کامیونی حداقل 200 هزار دلار پول می‌خواهد و 70 هزار کامیون 200 هزار دلاری می‌شود 14 میلیارد دلار در حالی که کل فروش نفت ما انقدر نیست. تحریم‌ها برنامه دولت را در نوسازی ناوگان حمل و نقل به هم ریخت.

    کلانتری گفت: قرار بود سالانه 500 هزار موتور سیکلت برقی تولید شود، اما الان سالیانه 10 هزار تا هم تولید نمی‌شود و اگر بخواهیم 9 میلیون 600 هزار موتور سیکلت را از رده خارج کنیم با تولید الان 960 سال طول می‌کشد. عامل اصلی آلودگی هوا خودرو‌های فرسوده هستند.

    رئیس سازمان محیط زیست در ادامه بیان کرد: خودروسازان از ما خواستند که با توجه به مسائل تحریم و کرونا اجازه بدهید که سال 99 هم بنزین یورو چهار تولید کنند که ما به آن‌ها گفتیم سلامت مردم مهتر از سود خودرو سازان است. از اول سال 99 باید طبق قانون بنزین یورو 5 تولید کنند و شماره گذاری باید متوقف شود.

    وی درباره علت مرگ پرندگان تلاب میانکاله گفت: تنها مرجعی که طبق قانون باید در این زمینه اظهار نظر کند سازمان دامپزشکی است، سازمان دامپزشکی نظر خود را سم بوتولیسم اعلام کرده است. شرایط در این تالاب بی هوازی شده و در این شرایط این میکروب شروع به تولید کرده که بسیار کشنده است. به این صورت که هر نانوگرم آن 5 نفر را می‌تواند بکشد. یعنی 2 کیلو از این سم توانایی کشتن 10 میلیارد انسان را دارد.

    کلانتری گفت: پرنده وقتی شروع به غذا خودن داخل تالاب می‌کند این میکروب‌ها را هم می‌خورد و وقتی آن‌ها را می‌خورد فلج می‌شود و بعد داخل آب خفه می‌شود. الان بیش از 60 تا 70 درصد آن‌ها مهاجرت کرده اند و از تلاب میانکاله رفته اند. در این تالاب 43 تا 44 هزار پرنده را از دست دادیم. این اتفاقات در اغلب مناطق کشور می‌افتد.

    وی در خصوص تالاب انزلی و دیگر تالاب‌ها که برخی در حال خشک کردن و استحصال زمین هستند نیز گفت: اجازه نمی‌دهیم به حریم تالاب تجاوز شدند و این استحصال خارج محدوده تالاب هستند و محیط بانان برخورد می‌کردند.

    کلانتری در خصوص آتش سوزی بندر کیاشهر نیز افزود: این اتفاق در بهمن ماه رخ داده و برخی آتش سوزی‌ها طبیعی هستند شرایط بی هوازی و رخ می‌دهند.

    رئیس سازمان محیط زیست در خصوص فروش پروانه شکار به ابتاع خارجی نیز توضیح داد: جو سازی‌های صورت گرفته در باره صدور پروانه شکار بی پایه است، چون عمر حیات وحشی که به عنوان شکار مجوز می‌گیرند 10 سال است و اگر پروانه شکار ندهیم آن‌ها به صورت طبیعی از بین می‌روند.

    وی ادامه داد: خارجی‌هایی که می‌آیند برای شکار حیوان 20 هزار دلار می‌دهند یعنی 250 میلیون تومان و 70 درصد این پول برای قرق‌های مردمی اختصاص می‌یابد و 30 درصد صرف توسعه منطقه باقیمانده صرف زیستگاه می‌شود.

    رئیس سازمان محیط زیست در خصوص نحوه دفن پسماند‌های کرونایی نیز توضیح داد: مواد عفونی و بیمارستانی استاندارد دارند و تمام آن‌ها رعایت می‌شود و همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به این استاندارد‌ها پایبند هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو