فونیکسریمکسبهتام

بزرگ‌ترین گره ترافیکی تهران-کرج رفع می‌شود

بهره برداری از آزاد راه همت-کرج

عصر خودرو- بزرگ‌ترین گره ترافیکی مسیر تهران تا کرج با بهره برداری قطعه دوم وسوم آزاد راه همت-کرج باز می‌شود.

بزرگ‌ترین گره ترافیکی تهران-کرج رفع می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قطعه 2 و 3 آزاد راه همت_ کرج بعد از گذشت چندین سال فردا به بهره برداری می رسد. این آزاد راه یکی از بزرگ ترین پروژه های عمرانی و مهندسی کشور به شمار می رود که با بهره برداری از قطعه اول آزاد راه تهران _شمال بخش عمده ای از گره  ترافیکی تهران_ کرج به صورت کامل برطرف می شود.
    این آزاد راه قرار است فردا با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از گذشت 10 سال از کلنگ زنی پروژه، به بهره برداری برسد.این مسیر 14.5 کیلومتری، از انتهای بزرگراه شهید خرازی در منطقه 22 تهران آغاز شده و در ابتدای جاده چالوس، به پایان می‌رسد.

    آزادراه همت-کرج که سال 88 کلنگ آن با حضور رئیس جمهور وقت زده شد، قرار بود سال 89 به طور کامل به بهره برداری برسد؛ اما به دلیل سنگین بودن عملیات راهسازی این محور، 23 آبان 91 با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت، قطعه اول آن به طول 5.5 کیلومتر افتتاح شد که در 6 سال اخیر زیر بار ترافیک قرار داشت.

    در همین زمینه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  با بیان اینکه آزادراه در ادامه بزرگراه شهید همت فردا با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد گفت: این آزادراه برای اتصال تهران-کرج راه اندازی شده و به عنوان محور جدیدی در حوزه ارتباطی کشور به شمار می‌رود. با توجه به افزایش ظرفیت پایتخت در حوزه بار ترافیکی راه اندازی و بهره برداری از این آزادراه زمینه‌ساز کاهش 25 تا 30 درصدی ترافیک در کشور به شمار می رود .

    او با اشاره به اینکه محورهای تهران_ کرج سه محور بوده و تبدیل به چهار محور می‌شود گفت: این آزادراه در مرحله اول راه اندازی می‌شود و به زودی با بهره برداری از کنار گذر شمالی کرج توسط شهرداری کرج که کلید زده شده، زمینه ساز روان سازی ترافیک خواهیم بود.

    خادمی افزود: قطعه اول این پروژه از محدوده منطقه 22 شهرداری تهران تا گرمدره به طول 5 کیلومتر از سال 1391 زیر بار ترافیکی قرار دارد و فردا شاهد افتتاح قطعه 2 از گرمدره تا شهرک جهان نما به طول 5/1 کیلومتر و قطعه 3 از شهرک جهان نما تا جاده چالوس به طول 4/5 کیلومتر خواهیم بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارزش به روز پروژه 15 هزار میلیارد ریال است، اظهار کرد: این پروژه به عنوان چهارمین مسیر اتصال پایتخت به استان البرز با مجموع مزایایی معادل 1203 میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار می گیرد که نقش موثری را در کاهش و کنترل ترافیک مسیر تهران-کرج ایفا خواهد کرد.

    خادمی ادامه داد: آزادراه تهران-کرج به عنوان کوتاهترین آزادراه کشور با طول 14/6 کیلومتر شناخته می شود اما نکته قابل توجه در فرایند احداث آن، حجم عظیم احجام صورت گرفته است، به عنوان مثال انجام 12 میلیون متر مکعب عملیات خاکی در این پروژه، خود گواه بزرگی کار انجام شده در این آزادراه است.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه 40 درصد از هزینه های پروژه به آزادسازی و تملک اراضی تخصیص یافته، دیگر ویژگی های احداث این آزادراه را اینگونه تشریح کرد: احداث دو تونل با سه باند اصلی و یک باند اضطرار‌ در دو مسیر رفت و برگشت، اجرای پل قوسی فلزی به طول تقریبی 100 متر، اجرای 7 دستگاه پل خاص در طول مسیر آزادراه و احداث 3 باند عبور، یک باند اضطرار و یک باند شانه آسفالتی از جمله اقداماتی است که در فرایند احداث آزادراه همت-کرج انجام شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی اشتغالزایی مستقیم 3 هزار نفر و غیر مستقیم هزار نفر، کاهش سالانه 293 میلیارد ریال در استهلاک خودرو، 117 میلیارد ریال در تصادفات، 374 میلیارد ریال در مصرف سوخت، 329 میلیارد ریال در زمان سفر و 26 میلیارد ریال در کاهش آلاینده ها را از جمله مزایای بهره برداری از این پروژه عنوان کرد.

    او با اشاره به اینکه 85 درصد از عملیات این پروژه در کوهستان و تپه ماهور بوده است گفت: با توجه به اینکه موقعیت این پروژه بسیار کوهستانی و خطرناک بوده و بنابراین بیش از 85 درصد حجم عملیات خاکبرداری این پروژه در مناطق سخت و کوهستانی انجام شده و کار بسیار گسترده و بزرگی انجام شده است.

    خادمی تصریح کرد :عملاً با افتتاح و بهره برداری از این پروژه همانند قطعه اول آزادراه تهران-شمال یکی از بزرگترین و مهندسی ترین پروژه های مهندسی کشور رقم خواهد خورد .

    خادمی بااشاره به اینکه این پروژه در بخش مسکونی و شهرکی قرار داشته است افزود: در مسیر این پروژه حدود 100 واحد مسکونی وتجاری قرار داشته و از سوی دیگر کابل های فشار قوی در این پروژه قرار داشته است که امکان انفجار و یا خاکبرداری از طریق دستگاه‌های سنگین و انفجاری، نبوده بنابراین بخش بزرگی از کار از طریق دستگاه‌های بایکوت انجام شده است.

    خادمی اظهار کرد: با توجه به اینکه این پروژه و مناطق مسکونی آن در مسیر آزاد راه قرار داشتند، بنابراین برای جلوگیری از مشکلات ناشی از آن تمام کار از طریق دستگاه‌های بایکوت انجام شده است گفت: در مسیر این آزادراه واحد مسکونی و تجاری قرار داشت که خریداری  آن بسیار هزینه بر بوده است بنابراین با همکاری دستگاه‌های قضایی استانداری و وزارت راه و شهرسازی توانستیم بعد از گذشت چند سال گره مسکونی این پروژه را باز کنیم.

    او با اشاره به اینکه از سال 92 عملیات خط 2 و 3 این پروژه به طول 9.6 کیلومتر کلید زده شد افزود: منطقه 1 این آزادراه به طول 5 کیلومتر هم در سال 88 شروع و در سال 89 به اتمام رسید .

    مدیر عامل شرکت ساخت توضیح داد: تا کنون 550 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است که حدود 200 میلیارد تومان از آن برای تملک اراضی و رفع معارض هزینه شد .

    او با اشاره به اینکه این آزادراه با همکاری بخش خصوصی ساخته شده که سهم دولت 70 درصد و سهم بخش خصوصی 30 درصد است که از طریق اخذ عوارض بازگشت داده خواهد شد افزود: فردا با حضور رئیس جمهور این آزادراه به بهره‌برداری خواهد رسید و بلافاصله بهره برداری رسمی از آن هم آغاز می‌شود.

    چندی پیش نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه بازدید از آزاد راه همت_ کرج با بیان اینکه با افتتاح این پروژه مسافران مستقیم وارد کرج می‌شوند بیان کرد: پیش از افتتاح این آزادراه بسیاری از مسافران ساعت‌ها به ویژه در ایام تعطیلی در ترافیک‌های شدید کرج می‌ماندند که همین موضوع باعث فرسودگی و خستگی مسافران می‌شد، اما هم اکنون با ساخت این آزادراه می توانند مستقیم وارد کرج می‌شوند و افرادی که به سمت مازندران و چالوس می‌خواهند بروند، می‌توانند از این آزادراه بدون ترافیک عبور کنند.

    نوبخت اظهار کرد: ساخت این پروژه بسیار مهم و پر اهمیت بود و با توجه به آن که چندی پیش قطعه اول آزادراه تهران - شمال به بهره‌برداری رسید و افتتاح آن بخش عمده‌ای از مشکلات ترافیکی این مسیر را برطرف کرد، برای تکمیل این پروژه هم سعی کردیم تا ادامه آزادراه همت -کرج را تا پایان امسال طبق وعده‌ای که داده بودیم به بهره‌برداری برسانیم.

    او بیان کرد: بهره‌برداری از این مسیر برای رفاه مردم بسیار حائز اهمیت بوده، اما به خاطر گسترش ویروس کرونا و مشکلاتی که ایجاد شده است شاید مردم نتوانند در بهار امسال از این مسیر سفر کنند، ولی طبق قولی که داده بودیم این مسیر را آماده کرده‌ایم. از وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت که در این برهه با مشارکت شرکت‌های بخش خصوصی تمامی توان و قوای خود را برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام به کار گرفته‌اند تشکر می‌کنیم.

    نوبخت افزود: چندی پیش به دلیل بارندگی‌های شدید قطعه‌ای از مسیر چالوس به تهران دچار مشکل شد، اما این مسئولیت هیچ ارتباطی به قطعه اول آزادراه تهران - شمال نداشته و این نشان دهنده نهایت دقت پیمانکاران و سازندگان در احداث این پروژه بوده است.
    دریافت عوارض 4 هزار تومانی برای آزاد راه همت_ کرج

    گفتنی است امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این آزادراه گفت: نرخ عوارض آزادراه همت کرج برای خودروهای سواری 4,000 تومان و برای اتوبوس 7,500 تومان تعیین شده است.

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، با توجه به صعب‌الوصول بودن عوارض آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی، بنابراین قرار است در ابتدای بهره‌برداری از این آزادراه، اخذ عوارض به صورت دستی انجام شود.

    او تأکید کرد: اگرچه در 6 سال گذشته از خودروهای عبوری از قطعه یک این آزادراه که زیر بار ترافیک بود، عوارضی اخذ نمی‌شد، اما از فردا و همزمان با بهره‌برداری قطعات 2 و 3 آزادراه همت کرج، قرار است اخذ عوارض از کل مسیر انجام شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو