فونیکسریمکسبهتام

روسیه مقصد بعدی خودروسازان بزرگ دنیا

عصر خودرو : به دنبال تشدید بحران اقتصادی در کشورهای اروپای غربی تمامی بازارها از جمله بازارهای صنعتی و تولیدی آسیب دیدند و بازار خودرو هم یکی از این بازارها بود.

روسیه مقصد بعدی خودروسازان بزرگ دنیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹:۰۰
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد آمار نشان می دهد اغلب شرکت های خودروسازی فعال در اروپای غربی طی پنج سال گذشته یا زیان دیده اند یا هیچ رشدی را تجربه نکردند. به عنوان مثال شرکت جی ام در پنج سال گذشته همواره زیان را تجربه کرد و فورد بدون کسب سود اقتصادی به فعالیت در این بازار ادامه داد.

    به همین دلیل اغلب برندهای خودروسازی به فکر یافتن بازارهای جایگزین هستند. بازارهایی که بتواند درآمد از دست رفته آنها را جبران کند و در آینده هم سودآوری زیادی برای آنها به همراه داشته باشد.

    البته سرمایه گذاری در بازار چین و هند در سال های گذشته سود زیادی را نصیب خودروسازان کرد ولی بازار کشور روسیه هنوز بازاری بکر و توسعه نیافته است که ورود به آن می تواند حداقل تا ده سال درآمدهای کلانی را برای برندهای خودروسازی فعال در آن بازار ایجاد کند.

    طبق گفته سخنگوی جنرال موتورز به رغم سرمایه گذاری کلان این برند در خاک اروپای غربی، در دو سال گذشته زیان حاصل از فعالیت در این بازارها به اندازه ای بود که ادامه فعالیت اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

    به همین دلیل سخنانی در مورد تعطیلی کارخانه های خودروسازی آمریکایی در اروپای غربی و راه اندازی کارخانه های تازه در اروپای شرقی به گوش می رسد.

    آمار نشان می دهد جی ام طی یک سال گذشته حجم تولید خود در کشور روسیه را دو برابر کرده است و در نظر دارد یک کارخانه تازه خودروسازی در این کشور احداث کند. این برند که سالیان سال شاهد زیان دهی اوپل در اروپای غربی بود در نظر دارد اولین خودرو اوپل استرا سدان را در کارخانه روسیه تولید کند و از آغاز سال 2013 میلادی به مصرف کنندگان روس عرضه نماید .

    دان اکرسون مدیرعامل جی ام در مصاحبه ای با سایت صنعت خودرو اروپا گفت: ما باید بهترین بازی خود را انجام دهیم و بهترین بازی در شرایط کنونی اقتصاد دنیا عرضه بهترین محصولات به بازار روسیه است.

    وی ادامه داد: ما در نظر داریم کارخانه تولید اوپل را به روسیه منتقل کنیم و در سال جاری هم مدل تازه اوپل را در کارخانه های روسیه تولید خواهیم کرد. عرضه آخرین مدل های کادیلاک و شورولت به بازار روسیه و صادرات آنها از این کشور اروپایی هم در برنامه های ما قرار دارد.

    قرار بر این است که جی ام طی 5 سال آینده یک میلیارد دلار در تجهیز و ساخت کارخانه های خودروسازی در روسیه سرمایه گذاری کند که با این سرمایه گذاری حجم تولید سالانه این برند در خاک روسیه به230 هزار دستگاه تا سال 2015 میلادی می رسد و تا سال 2020 میلادی توان تولید کارخانه های جی ام در روسیه از 350 هزار دستگاه می گذرد.

    به موجب این طرح بیش از 4 هزار نفر در روسیه به استخدام شرکت جی ام در می آیند که نسبت به شمار شاغلان کنونی در کارخانه های این برند 60 درصد بیشتر است.

    مدیر عامل جی ام ضمن تاکید روی این نکته که تا سال 2014 میلادی سهم این برند در بازار خودروی روسیه به 12 درصد می رسد گفت: هم اکنون ما 9 درصد از بازار خودروی روسیه را در دست داریم ولی با توجه به حجم سرمایه گذاری در این کشور و فرصت شغلی که برای هزاران نفر از ساکنان این کشور فراهم می کنیم خواهیم توانست سهم خود را بیشتر کنیم.

    در سایت رسمی شرکت جنرال موتورز آمده است: این برند در سال تولیدی 2012/2013 میلادی 12 خودرو تازه در روسیه تولید می کند. در سال تولیدی گذشته جی ام موفق شد تا 244 هزار دستگاه خودرو در روسیه به فروش برساند که نسبت به سال قبل از آن رشد 53 درصدی داشت. خودروهای فروخته شده توسط برند جی ام شامل خودروهای اوپل ،کادیلاک و شورولت هم می شد.

    به هر حال جنرال موتورز بعد از پشت سر گذاشتن سال ها بحران و گذر از یک ورشکستگی بزرگ در جریان بحران اقتصادی آمریکا بالاخره در سال جدید میلادی به راه های عملی تر در جهت خروج از مشکلات می پردازد.

    اما در مورد خروج کارخانه های جی ام از اروپای غربی تردیدهای زیادی وجود دارد. بسیاری از تحلیل گران صنعت خودرو بر این باورند که جی ام نمی تواند از بازار کشورهای اروپای غربی چشم پوشی کند یا میلیاردها دلار سرمایه ای که طی سالیان سال در این منطق صرف کرده است را نادیده بگیرد.

    در ضمن خارج شدن کارخانه های جی ام از اروپا به معنای از بین رفتن میلیون ها فرصت شغلی در این قاره است که می تواند تبعات اقتصادی و حتی سیاسی سنگین و جبران ناپذیری داشته باشد. بنابراین می توان طرح تازه جی ام در ساخت کارخانه های جدید در روسیه و افزایش حجم سرمایه گذاری در این کشور را گامی در جهت تنوع بخشیدن به بازار هدف و توسعه آن دانست.
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو