فونیکسریمکسبهتام

کارشناس حوزه خودرو مطرح کرد:

بورس و خودرو، مقصد سرمایه‌گذاران در ۹۹

عصر خودرو- یک کارشناس حوزه خودرو گفت: پیش‌بینی‌های مختلفی می‌تواند برای بازار خودرو کرد اما در هر صورت قیمت‌ها حداقل ۳۸ الی ۴۰ درصد امسال بالا خواهد رفت.

بورس و خودرو، مقصد سرمایه‌گذاران در ۹۹
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، یکی از بحث‌هایی که این روزها در مورد آن زیاد صحبت می‌شود وضعیت قیمت‌گذاری خودرو و آینده بازار است. در رابطه با این دور مورد گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می خوانید.

    کاکایی ابتدا گفت: قیمت نفت به عددهای منفی هم رسید و این پیش‌بینی را نیز کرده بودند. یک سری اتفاقات در حال رخ دادن در اقتصاد جهان است و قطعا باید منتظر این موارد در ایران نیز باشیم. خودرو در بازار فعلی ما کاملا یک کالای سرمایه‌ای مانند سکه شده است. پراید مانند فلزی شده که بعد از خرید می‌توانید به سرعت آن را بفروشید و به نوعی پول نقد محسوب می‌شود. واقعیت این است تا وقتی که قیمت ارز ثابت نگه داشته شود قیمت خودروی داخلی نیز تا حدودی ثابت می‌ماند و برعکس این قضیه نیز امکان دارد اتفاق بیفتد.

    احتمال ثابت ماندن قیمت خودرو

    وی ادامه داد: اگر اقتصاد کلان به درستی مدیریت شود قیمت‌ها در همین حدود باقی خواهد ماند و به عنوان مثال پراید نیز تقریبا 65 الی 70 میلیون تومان خواهد ماند. اما چند پیش‌بینی دیگر نیز می‌توان در مورد قیمت خودرو داشت. یکی از آن‌ها این است که ما در کشور تورم بالای 20 درصد داریم و حتی تا 38 درصد نیز در پیش‌بینی شده است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت خودرو در بازار نیز تا همین حد افزایش پیدا خواهد کرد.

    وضعیت نامعلوم قیمت‌گذاری خودرو

    این کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: چندین اتفاق به صورت همزمان در حال رخ دادن است و باعث می‌شود علی‌رغم این که قیمت خودرو بالا برود بازار نیز هیجانی شود. متاسفانه سیاست‌هایی که دولت برای خودروسازی‌ها می‌گذارد به شدت نگران‌کننده است. در هفته گذشته به نوعی دو فاجعه رخ داد. تکلیف قیمت‌گذاری خودرو به تعویق افتاد و به دنبال این هستند که قیمت در خودروسازی‌ها ثابت بماند و می‌توان گفت تقریبا چنین چیزی غیرممکن است. خودروهایی نیز که در حال حاضر تولید می‌شود بر اساس قیمت 7 بهمن ماه 1397 خواهد بود! تولید به طور معنی‌داری کاهش پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است متوقف شود.

    وی افزود: هفته پیش نیز متاسفانه سازمان محیط زیست پافشاری کرد که استاندارد یورو 5 باید اجرایی شود. از طرف دیگر سازمان استاندارد گفت که باید استانداردهای 82 گانه جدید هم حتما باید پیاده شود. در نتیجه این موارد قیمت تمام شده قطعا بالا خواهد رفت ضمن این که قدرت تولید پایین افت خواهد کرد. با توجه به تمام این موارد صنعت خودرو یک ضربه سنگین می‌خورد و عرضه کم می‌شود.

    سود 50 درصدی با خرید از خودروساز

    کاکایی در مورد ثبت‌نام خودرو نیز گفت: برای ثبت‌نام خودرو قبل از عید 10 الی 15 میلیون تومان دریافت می‌کردند که این کار را انجام دهند. این بدان معنی است که هر کس از خودروسازی خرید می‌کرد حداقل 50 درصد سود داشت. چنین موردی برای یک سرمایه‌گذار بسیار خوبی بود و اگر عرضه کم شود طبیعتا نرخ افزایش قیمت خودرو بالاتر از تورم خواهد بود. در سه ماهه آخر سال علی‌رغم این که تولید خودروسازان افزایش پیدا کرد اما قیمت‌ها نیز در کف بازار بالا رفت.

    حرکت به سمت بورس و خودرو

    وی در ادامه گفت: نرخ بهره بانکی نیز پایین آمده است و بنابراین می‌توان گفت مردم پول‌های خود را از بانک‌ها خارج خواهند کرد. آن‌ها به نوعی تصمیم می‌گیرند که سرمایه‌های خود را جایی ببرند که نرخ تورم را پوشش دهد. یکی از مواردی که اخیرا رشد کرده بورس است اما خودرو نیز با توجه به مواردی که گفته شد مقصد سرمایه‌گذاران خواهد بود. مجموعه اتفاقات ما را به سمتی می‌برد که هم قیمت‌ها بالا می‌رود و هم برای سرمایه‌گذاران هیجان‌انگیز خواهد بود که وارد این بازار بشوند.

    آزادسازی قیمت‌ها

    این کارشناس حوزه خودرو پیش‌بینی دیگری نیز کرد و گفت: یک حالت سومی وجود دارد و اگر دولت قیمت‌های خودروسازان را آزاد کند تعبیر متفاوتی خواهیم داشت. بنابراین خودرویی مانند پراید در کارخانه حدود 60 میلیون تومان خواهد شد و به طور موقتی قیمت‌ها در بازار بالا می‌رود ولی در بازار دیگر کسی خرید و فروش نمی‌کند. به تدریج اگر خودروسازان با این قیمت بالا و منطقی می‌توانند به صنعت پول تزریق کنند. اینجا خودروساز می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و تیراژ را بالا ببرد. وقتی تولید افزایش پیدا کند هم قیمت‌ها پایین می‌آید و هم رکود در بازار اتفاق می‌افتد.

    وی در پایان اشاره کرد: در هر صورت قیمت خودرو در سال جاری بالا خواهد رفت و کف آن حدود 38 الی 40 درصد خواهد بود. حتی این عدد ممکن است خیلی بالاتر نیز باشد و دقیق مشخص نیست. کشور در کمترین درآمد ارزی به خاطر نفت قرار خواهد گرفت و ما در شرایطی هستیم که ممکن است هر اتفاقی بیفتد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو