فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو:

تا دو ماه دیگر بازار قطعه تامین است

عصر خودرو- با سید مهدی کاظمی عضو و سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو درباره وضع تامین قطعات خودرو در تعمیرگاه‌ها و شبکه توزیع قطعه گفت و گو کردیم.

تا دو ماه دیگر بازار قطعه تامین است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، ممنوعیت فعالیت بسیاری از مشاغل با توجه به شیوع بیماری کرونا و به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کسب و کارها را با مشکلات زیادی مواجه کرد. این مشکلات به دلیل ناهماهنگی در بعضی مشاغل مرتبط با هم دوچندان بود در فروردین‌ماه فعالیت تعمیرگاه‌ها و همزمان تعطیلی فروشگاه‌های لوازم یدکی بازار را با مشکل کمبود قطعه مواجه کرد. مشکلی که هنوز هم درباره آن بحث هایی وجود دارد.   با  سید مهدی کاظمی عضو و سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در این زمینه گفت و گو کردیم.

    دلیل کمبود لوازم یدکی در بازار چیست؟
    صحبت هایی که تا هفته گذشته درباره کمبود لوازم یدکی گفته می شد صحت داشت و دلیل آن هم این بود که تعمیرگاه های خودرو اجازه خدمات دهی داشتند، درحالی که فعالیت فروشگاه های لوازم یدکی با صلاح‌دید ستاد مقابله با کرونا ممنوع اعلام شده بود. تعطیلی یک ماهه فروشندگان لوازم یدکی موجب شد قطعات موجود در تعمیرگاه‌ها مصرف و در بازار ایجاد کمبود شود، اما از اول اردیبهشت تمام واحدهای صنفی مرتبط بازگشایی شدند و امروز نه تنها هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، بلکه چون از آبان ماه با گران شدن بنزین استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش پیدا کرده و با کاهش فروش مواجه بوده‌ایم، حتی با وفور عرضه هم مواجه هستیم و دست کم تا دو ماه آینده هیچ کمبودی در بازار وجود نخواهد داشت. امروز اگر مردم به فروشگاه های لوازم یدکی در خیابان های امیرکبیر، سعدی، ملت و مغازه های سطح شهر مراجعه کنند، مشاهده می‌کنند هیچ کمبودی وجود ندارد. فعلا این اطمینان را می‌دهیم که تا دوماه آینده بازار تامین است اما بعد از آن اگر دولت با تولیدکنندگلن و واردکنندگان همکاری نکند ممکن است با کمبود قطعه مواجه شویم.

    در زمینه قطعات وارداتی هم بازار شرایط باثباتی دارد؟
    برای این که بازار شرایط باثباتی داشته باشد هم نیازمند واردات هستیم و هم محتاج تولید بیشتر. اگر دولت ارز مورد نیاز تولید کنندگان را برای تهیه مواد اولیه تامین کند و اجازه واردات بدهد تولیدکنندگان ایرانیاز توان تامین بازار داخلی برخوردارند. به واردکنندگان هم باید به سرعت اجازه واردات قطعاتی داده شود که توان تولید آنها به طور کلی یا به میزان کافی در کشور وجود ندارد. نیازی نیست که دولت ارز دولتی، شناور، یا نیمایی بدهد، فقط اجازه واردات بدهد. از طرف دیگر مراحل گمرکی و ترخیص کالا هم به سرعت طی شود، در این صورت با کمبود مواجه نمی شویم اما در غیر این صورت در یکی دوماه آینده قطعا با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم شد.

    مشکل تولیدکنندگان و واردکنندگان چیست؟
    مشکل اصلی، نوسان نرخ ارز و بلاتکیفی مردم است. تا سه چهار ماه پیش واردات طبق روال انجام می شد ولی قیمت بعد از آن که نرخ ارز با نوسان مواجه شد شرایط بازار لوازم یدکی هم تغییر کرد. البته رشد قیمت ارز مشکل اصلی بازار نیست، زیرا اگر قیمت ارز روی هر رقمی، حتی ارقام بالا، ثابت بماند، همه بازارها هم ثبات خواهند داشت؛ اما نوسان دائم قیمت ارز، باعث بلاتکلیفی می‌شود در این شرایط تولیدکننده و واردکننده نمی‌داند چه باید بکند و چه زمانی خرید خود را انجام بدهد. نوسان نرخ ارز، ریسک فعالیت اقتصادی را بسیار بالا می برد و بازارهای خدماتی دیگر  را دچار سردرگمی می‌کند؛ این وضعیتی است که فعالان اقتصاد ایران امروز با آن مواجه‌اند این شرایط قدرت ریسک را از همه گرفته است.

    در زمینه لوازم یدکی کدام نوع از خودروها در بازار کمبود وجود دارد؟
    خودروهای شاسی بلند کره‌ای و ژاپنی، تویوتا، انواع هیوندایی و تمام خودروهایی که در تعداد کم در کشور وجود دارد، با مشکل تامین قطعه روبه رو هستند. در مقابل برای هر خودرویی که تعداد زیادی از آن در کشور وجود دارد، هم تولیدکنندگان، برای تامین قطعه آن اقدام می کنند و هم واردکنندگان، ولی برای خودروهای کم تیراژ نه تولید صرفه اقتصادی دارد و نه واردات. در حال حاضر خودروهای داخلی خودروهای خارجی مونتاژ ایران، خودروهای اروپایی و چینی هیچ مشکلی برای تامین لوازم یدکی ندارند. قطعات مورد نیاز این خودروها یا در ایران تولید می شود یا با واردات تامین می شود و اگر کمبودی هم وجود دارد مربوط به تامین مواد اولیه تولید است. با اطمینان کامل اعلام می‌کنم اگر مشکل تامین مواد اولیه وجود نداشته باشد، قطعه سازان ایرانی می توانند کل لوازم یدکی مورد نیاز بازار داخلی را تامین کنند.

    شرایط واحدهای صنفی بعد از تعطیلی یک ماهه به چه صورت است؟
    از بهمن ماه فروشندگان لوازم یدکی فعالیتی نصفه و نیمه داشتند در اسفندماه بسیاری از مغازه ها خودشان برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی فعالیت‌شان را متوقف کردند. در فروردین‌ماه هم تمام مغازه‌های لوازم یدکی به دستور ستاد مقابله با کرونا به طور کامل تعطیل بودند با توجه به این که بیش از 2هزار واحد صنفی تحت پوشش اتحادیه اجاره‌ای هستند قطعا با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. از سوی دیگر با توجه به این که مثل بسیاری دیگر از اصناف، بهترین فصل کار فروشنده های لوازم یدکی هم، اسفندماه و شب عید است، بسیاری از فروشندگان  لوازم یدکی برای خرید جنس چک داده بودند در حالی که درآمدی نداشتند. به هزینه اجاره مغازه و دستمزد کارگر و چک های سررسید شده، باید مالیات و بیمه و عوارض را هم اضافه کرد که پرداخت آن‌ها از توان بسیاری از واحدهای صنفی خارج است. اگر دولت با اصناف همکاری نکند با تعطیلی بسیاری از کسب وکارها و افزایش بیکاری مواجه خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو