فونیکسریمکسبهتام

خودرو‌هایی که با استاندارد یورو ۵ تولید نخواهند شد

عصر خودرو- نامه دوخودرو ساز داخلی به معاون اول رئیس جمهور مبنی بر به تعویق انداختن تولید خودرو‌ها با استاندارد یورو ۵ به ۶ ماه پس از تحریم‌ها واکنش‌های محیط زیستی داشت.

خودرو‌هایی که با استاندارد یورو ۵ تولید نخواهند شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،30آبان سال89بود که سازمان محیط زیست و با همکاری وزارتخانه‌های نفت و صنایع و معادن به استناد ماده11 قانون جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد، حد مجاز آلایندگی انواع خودرو‌های بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز ساخت داخل و همچنین موتورسیکلت‌ها را تعیین کرد که براساس این مصوبه از ابتدای سال 94 رعایت استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا به تایید سازمان محیط زیست برای تمام خودرو‌های تولید داخلی و همچنین وارداتی الزامی شد.
    گفتنی است که در حال حاضر استاندارد یورو 5 و یورو 4 در اتحادیه اروپا برای آلایندگی مورد استناد قرار می‌گیرد.


    لازم به ذکر است که از این مصوبه حدود یک دهه می‌گذرد و دو خودروساز بزرگ کشور تنها در برخی از تولیدات خود به رعایت ضوابط پرداخته اند.

    حال که کشور ما با تحریم‌های اقتصادی از سوی کشور‌های اروپایی و آمریکایی رو به رو شده، دو خودروساز بزرگ ایران برای تولید محصولات خود طبق استاندارد‌های بین المللی از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند، به گفته مدیران این دو شرکت تحریم‌های بین المللی تاثیرات زیادی بر روی محصولات به خصوص تامین قطعات استاندارد خودرو گذاشته است به همین دلیل نمی‌توان محصولات خودرویی را طبق استاندارد یور 5 تولید کرد.

    یکی دیگر از بهانه‌های مدیران خودروساز شیوع ویروس کرونا بود که درخواست کرده بودند، سیستم بانک مرکزی تخصیص ارز را افزایش دهد و ورود قطعات خودرو را از کشور چین تسهیل کند.

    براساس همین بهانه‌ها بود که در چند روز گذشته مدیران خودروساز طی نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خواستار به تعویق افتادن تولید محصولات خود به استاندارد یورو 5 شدند، اما تاکنون جهانگیری نسبت به این درخواست پاسخی نداده است که رحمانی وزیر صنعت نیز در نامه‌ای جداگانه به معاون اول رئیس جمهور درخواست خودروسازان را تکرار کرده و گفته که الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 را به 6ماه پس از رفع تحریم‌های صنعت خودرو موکول شود.

    لازم به ذکر است که خودروسازان قرار بود از ابتدای سال جای اقدام به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 کنند که مدیران خودروساز هزینه‌های بالای تامین تولید کاتالیست و عدم تولید و توزیع سوخت با استاندارد یورو 5 را دلیل به تعویق افتادن تولید مطرح کردند.

    به گفته سید محمدمهدی میرزایی قمی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، سازمان به عنوان رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای کشورنظر خود را در این باره بیان کرده است.

    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر اینکه محیط زیست درباره قوانین مربوط به ارتقای استاندارد خودرو‌ها به هیچ عنوان از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد، گفت: این سازمان تا امروز برای اجرای این قوانین در حد تکالیف و وظایف خود عمل کرده و بابت تخلفات خودروسازان در این زمینه به سازمان بازرسی کل کشور نامه نوشته است.

    وی افزود: دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هم باید به این مساله ورود پیدا کنند، چرا که ضرر و زیان وارد شده مسلم است.

    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه امکان ارتقای استاندارد در همه محصولات تولیدی خودروسازان با هزینه بسیار نازل وجود دارد، گفت: خودروسازان تصور می‌کردند با گذر زمان سازمان محیط زیست هم کوتاه می‌آید و با همین تصور، اقدام به ارتقای استاندارد نکردند و با نامه نگاری و تعامل و لابی این ارتقای استاندارد معلق مانده است.

    وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکل اجرایی در این خصوص وجود ندارد، ادعا‌های خودروسازان را بهانه‌گیری عنوان کرد.

    بر همین اساس خودروسازان می‌گویند: افزایش استاندارد خودرو بسیار هزینه بر است و بر همین اساس قیمت خودرو‌ها نیز باید افزایش یابد، اما قطعه سازان خودرو‌ها این گفته‌ها را تایید نمی‌کنند و می‌گویند که تولید با استاندارد یورو 5 منجر به افزایش قیمت خودرو نمی‌شود چرا که تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی در قطعات تحویلی به خودروسازان نداشتیم.

    طبق همین موضوع میرزایی قمی با بیان اینکه هزینه ارتقای استاندارد آلایندگی با توجه به افزایش قیمت خودرو‌های تولیدی، بسیار اندک است افزود: در حال حاضر قیمت خودرو‌های ما زیر 70 میلیون تومان نیست و عمده هزینه خودروسازان جهت ارتقای استاندارد خودرو‌ها صرف هزینه کاتالیست و ECU در قیمت می‌شود که هزینه آن نسبت به هزینه تمام شده خودرو‌ها کم است.
    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار کرد: این هزینه‌ها با هزینه‌های آلودگی هوا قابل قیاس نیست، و به همین خاطر محیط زیست، محکم پای این قضیه ایستاده است.

    در ادامه همین مساله مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی و رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوا در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نامه وزارت صمت و خودروسازان به معاون رئیس جمهور به منظور تعلیق اجرای استانداردسازی خودرو‌ها به یورو 5 تا 6ماه پس از رفع تحریم معنایی ندارد.

    تجریشی گفت: خودروسازان باید ارتقای استاندارد آلایندگی خودرو‌ها را در اولویت قرار داده و کیفیت محصولات را افزایش دهند.

    وی با اشاره به اینکه برخی مدعی هستند که ارتقای استاندارد آلایندگی از یورو 4 به یورو5 تغییر زیادی در آلایندگی ایجاد نمی‌کند، افزود: این ادعا‌ها درست نیست و سطح آلایندگی و ضمانت کیفیت عدم آلایندگی در استاندارد یورو 4 تا100هزار کیلومتر و یورو 5 تا 160هزار کیلومتر است.

    معاون محیط زیست انسانی گفت: البته باید به این نکته اشاره کنم که خودروسازان در برخی از تولیدات خود مانند سمند و برخی از پژو‌ها استاندارد یورو 5 را رعایت کرده بودند.

    وی با اشاره به تفاوت خودرو‌های یورو 5 با یورو 4 تصریح کرد: خودرو‌های یورو 5 نسبت به یورو4 مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارند.

    تجریشی اشاره‌ای به نامه خودروسازان به معاون اول رئیس جمهور کرد و گفت: براساس مصوبه قانون هوای پاک خودروسازان مکلف به رعایت استاندارد بین المللی در تولید محصولات خود و ارتقای آن‌ها هستند بنابراین نوشتن نامه توسط هر یک از مدیران خودروساز فایده‌ای ندارد چرا که این موضوع در قانون آمده ومصوب شده است.

    وی افزود: سازمان محیط زیست نیز طبق قانون عمل خواهد کرد و متخلفان این حوزه نیز مجازات می‌شوند.

    براساس همین مسائل بود که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در نامه‌ای خطاب به مدیران خودروساز اظهار کرد: معمولا تحریم باشد یا نباشد، کرونا باشد یا نباشد، ارز باشد یا نباشد، جنگ باشد یا نباشد خودروساز‌های کشور به دنبال دبه کردن در هر شرایطی هستند. از بس لوس بار آمده اند سازمان نمی‌تواند موافقت کند آقایان بروند مجوز‌های بالادستی بگیرند.

    حال باید دید که سران سه قوه نسبت به اظهارات و درخواست‌های مدیران مربوطه و وزیر صنعت چه پاسخی خواهند داد و آیا استاندارد سازی خودرو‌ها و ارتقای خودرو‌ها به استاندارد یورو 5 ضرری برای خودروسازان دارد که به دنبال بهانه هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو