فونیکسریمکسبهتام

ساخت دستگاه شبیه‌ساز نورخورشید برای تست قطعات خودرو

عصر خودرو- دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید (Sun Simulator) توسط اعضای تیم آزمایشگاه پلیمر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری ساخته و راه‌اندازی شد.

ساخت دستگاه شبیه‌ساز نورخورشید برای تست قطعات خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید توسط تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکترغلامعلی فرزی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر، مهندس زینب جراحی و مهندس رضا چاره خواه دانشجویان دکتری وی و همکاری دکترحسن الداغی عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه حکیم سبزواری، پس از 6ماه مطالعه، تحقیق و تلاش ساخته شد.

    دکتر فرزی، مجری اجرای این پروژه درخصوص کاربردهای این دستگاه گفت: دستگاه‌های شبیه‌ساز نور خورشید علاوه بر کاربردهای تحقیقاتی برای تست سلول‌ها و پنل‌های خورشیدی، در حوزه کشاورزی و صنعت کاربردهای گسترده‌ای دارند.

    وی با اشاره به صنایعی که می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند، افزود: در صنایع گوناگونی از جمله خودروسازی برای تست قطعات گوناگون خودرو مانند قطعات پلاستیکی، رنگ بدنه، لاستیک‌ها، می‌توان از دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید استفاده کرد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: همچنین در حوزه عمران و ساختمان برای تست مواد و مصالح به‌کار رفته در نمای ساختمان که تحت تابش خورشید هستند مانند پنجره‌ها، در حوزه کشاورزی برای کشت گیاهان در شرایط مختلف که نیاز به طیف‌سازی‌های متنوعی از تابش نور وجود دارد و از طرفی برای تست آسفالت و موارد متعدد دیگری می‌توان از دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید بهره برد.

    دکتر فرزی با اشاره به ویژگی‌های این دستگاه گفت: استفاده حداقل از تجهیزات جانبی نور، قابل حمل بودن دستگاه در محیط آزمایشگاهی، کالیبره کردن آسان با استفاده از سلول خورشیدی کالیبره، گسترده بودن طیف لامپ در نواحی فرابنفش، مرئی و فروسرخ از جمله مزایای دستگاه ساخته شده توسط پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری به‌شمار می‌رود.

    استاد گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه این دستگاه توسط ترکیبی از لامپ‌های زنون و هالوژن در ابعاد 50 *90*60 سانتی متر مکعب ساخته شده است، گفت: لامپ هالوژن عمدتاً ناحیه مادون قرمز و لامپ زنون هم بخش مرئی و فرابنفش را پوشش می‌دهد. شدت نورها به گونه‌ای تنظیم شده است که بیشترین تطابق با طیف نور خورشید را داشته باشد.

    وی افزود: شدت تابش استاندارد طیف AM 1.5 برابر با هزار W/m2 است که معادل با یک SUN تعریف می‌شود و توسط این دستگاه قابل حصول است.

    دکتر فرزی گفت: با تنظیمات انجام گرفته توسط فتودیود، در فواصل مختلف شدت‌های مختلفی را می‌توان حاصل کرد، بنابراین برای کاربردهای مختلفی می‌توان از این شبیه‌ساز استفاده کرد که این فاصله‌ها را می‌توان با یک جک مکانیکی متحرک که نمونه روی آن قرار می‌گیرد، تنظیم کرد.

    همچنین پژوهشگران گروه مهندسی پلیمر و مواد دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری اعلام کردند این طرح قابلیت تولید انبوه دارد و آماده سرمایه‌گذاری است.

    بر اساس اعلام وزارت علوم، اخیراً پژوهشگران کشورهای غربی اعلام کردند که شبیه‌ساز نور خورشید کم ضررترین نوع ویروس‌کش است و این دستگاه می‌تواند در ورودی و خروجی بیمارستان‌ها به عنوان وسیله‌ای جهت ضدعفونی و ویروس‌کشی بدون هرگونه عوارض جانبی برای انسان استفاده شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو