فونیکسریمکسبهتام

قیمت قطعات خودرو امسال چقدر بالا رفت؟

عصر خودرو- سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی گفت: تقریبا ۲۰ درصد از قطعات یدکی ما بی کیفیت است. ما نتوانستیم جلوی این مورد را بگیریم زیرا در گمرک حضور نداریم و مشورتی نیز در خصوص واردات قطعات با ما صورت نمی‌گیرد.

قیمت قطعات خودرو امسال چقدر بالا رفت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها خرید قطعات به خصوص نمونه های اصلی برای صاحبان خودروها سخت شده است. حتی تعمیرکاران نیز دیگر توانایی تشخیص آن هایی که تقلبی یا بی کیفیت هستند را ندارند اما با این وجود اکثر صاحبان خودرو این کار را به تعمیرکاران می سپارند. در این میان سوالاتی نیز مطرح می شود. به طور کلی تقلبی در بین قطعات خارجی بیشتر است یا داخلی و کیفیت کدام بالاتر است؟ قیمت ها امسال چقدر بالا رفته و در چه شرایطی قرار داریم؟ برای بررسی این موارد گفت و گویی با سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    وی ابتدا در خصوص وضعیت قیمت ها اظهار کرد: بعد از اسفند با توجه به این که یک ماه صنف ما به طور کامل تعطیل بود و قطعه‌ای مصرف نشد 20 درصد افزایش قیمت داشتیم.

    20 درصد قطعات در بازار بی کیفیت است
    کاظمی در رابطه با نمونه های تقلبی و شرایط حال حاضر بازار به ذکر نکاتی پرداخت و اشاره کرد: تقلبی، بی کیفیت و قاچاق معنای متفاوتی دارد. ما کالای تقلبی نداریم و یا شاید در حد همان 1 درصد باشد. اما قطعات بی کیفیت داریم و این به خاطر عدم همکاری گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت با این اتحادیه است. تقریبا 20 درصد از قطعات یدکی ما بی کیفیت است. ما نتوانستیم جلوی این مورد را بگیریم زیرا در گمرک حضور نداریم و مشورتی نیز در خصوص واردات قطعات با ما صورت نمی‌گیرد.

    وی ادامه داد: قطعه‌ای که یک واردکننده می‌خواهد به کشور بیاورد باید قبل از آن با ما هماهنگی انجام شود تا ما آن قطعه را از لحاظ کیفیت تایید کنیم. ما مامور گمرک نیستیم که بگوییم چرا قطعات بی کیفیت به کشور وارد شده است. این قطعات در نهایت وارد بازار می‌شود و زمانی که قطعه به مشکل می‌خورد همه صنف لوازم یدکی را مقصر می‌دانند. این واقعا بی انصافی است. ما تلاشمان را می‌کنیم که میزان قطعات بی کیفیت کم شود اما متاسفانه همکاری با ما انجام نمی‌شود.

    پیشنهاد خرید لوازم یدکی ایرانی
    سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کیفیت قطعات ایرانی بهتر است یا نمونه های خارجی؟ گفت: خوشبختانه قطعات ایرانی که در بعضی از کارخانه‌ها تولید می شود با مشابه نمونه‌های خارجی از لحاظ کیفیت برابری می‌کند. امکان دارد برخی از تولیدکنندگان به دلیل نداشتن موقعیت مالی و اقتصادی مناسب کمی کیفیت قطعه را پایین بیاورد. ما این موارد را نیز به شدت رصد می‌کنیم و نمی‌گذاریم قطعات بی کیفیت ایرانی در بازار وجود داشته باشد و سریع به تولیدکنندگان بازگردانده می‌شود. قطعات بی کیفیت اکثرا مربوط به قطعات خارجی است که فعلا در این زمینه کاری از دست ما بر نمی‌آید.

    کاظمی در ادامه اشاره ای دیگر به ورود قطعات خارجی بی کیفیت کرد و گفت: زمانی که یک قطعه بی کیفیت از خارج به کشور وارد می‌شود دیگر کاری نمی‌توان در آن زمینه انجام داد و مقداری ارز نیز از کشور خارج شده است. به طور کلی پیشنهاد می‌کنم مردم از قطعات ایرانی استفاده کنند. دولت باید تمام زمینه‌ها را فراهم کند که تولیدکنندگان بتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند. ما توان تولید تمام قطعات را داریم اما مواد اولیه و ابزارآلات را نداریم و باید دست تولیدکنندگان گرفته شود.

    وی همچنین به نکته ای جالب اشاره کرد و گفت: لازم به ذکر است که ما در تموم اصناف مخترع داریم اگر در این زمینه نیز حمایت‌ صورت گیرد هیچ نیازی به سایر کشورها نخواهیم داشت و حتی صادرات نیز می‌کنیم. ظرفیت لازم در این صنف وجود دارد و قطعاتی داریم که به چندین کشور صادر می‌شود. علاوه بر کشورهایی که همجوار ما هستند مثل عراق، سوریه و افغانستان صادرات به کشورهای دیگر نیز داریم.

    شرایط نامساعد تامین قطعات خودروهای وارداتی
    سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در پایان اظهار کرد: ما برای خودروهای وارداتی شرایط خوبی نداریم. اگر مسئله بازگشایی بنادر کشورها مانند امارات به خاطر کرونا صورت گیرد به صورت آزاد و بدون همراهی دولت قطعات را تامین می کنیم. ما به مرور در حال بر خوردن به کمبود قطعات خودروهای وارداتی و کم تردد هستیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو