فونیکسریمکسبهتام

چرا خودروی هیبرید در ایران تولید نمی‌شود؟

عصر خودرو- رئیس انجمن علمی موتور ایران گفت: علی‌رغم تحقیقات خوبی که در زمینه خودروهای هیبرید و برقی انجام شده متاسفانه به دلیل طولانی شدن فاصله بین تحقیقات و تولید انبوه نتوانستیم به نتایج مطلوبی برسیم.

چرا خودروی هیبرید در ایران تولید نمی‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو که به نوعی قلب تپنده آن محسوب می‌شود پیشرانه آن است. پس باید به این بخش خودرو توجه زیادی کرد چرا که با تحقیق و توسعه آن می‌توان به پیشرفت‌های خوبی در این صنعت دست پیدا کرد.

    مدتی است که تولیدکنندگان مشهور خودرو در دنیا به سمت ساخت خودروهای مجهز به پیشرانه هایبرید یا تمام برقی حرکت کرده‌اند. حتی بسیاری از سازندگان نسبت به ساخت این نوع خودروها به نوعی گارد داشتند اما در نهایت تسلیم تولید این خودروها شدند. با این وجود هنوز ایران نتوانسته در این زمینه قدم بزرگی بردارد و تولید انبوه این نوع محصولات را داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر گفت‌و‌گویی با علیرضا حاجی علی محمدی، رئیس انجمن علمی موتور ایران انجام داده‌ایم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

    حاجی علی محمدی در پاسخ به این سوال که وضعیت ما از لحاظ تولید خودروهای هایبرید و برقی چطور است؟ گفت: در مورد خودروهای هیبرید و تمام برقی در مرکز تحقیقات ایران خودرو چندین پروژه موفق انجام شده است. سال‌هاست روی این خودروها کار شده و نمونه های اولیه نیز ساخته شده است. مهم‌ترین چالش بحث قیمت تمام شده است که بتوان محصول را با قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار داد. به هر حال نوسانات شدید ارزی که ما در کشور با آن مواجه هستیم و همچنین عدم امکان داخلی سازی برخی قطعات مانند باتری، موتور الکتریکی و سایر قطعات خودروهای برقی، باعث می‌شود که وابستگی ارزی خودرو بالا رفته و قیمت به شدت افزایش یابد.

    وی ادامه داد: هر چقدر این نوسانات بالا رود قاعدتا قیمت تمام شده نیز برای این نوع خودروها افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی سرمایه‌گذاری عمده برای تجهیز خطوط تولید نیاز است و ممکن است پلتفرم‌های جدیدی لازم باشد. تمام این موارد باعث می‌شود علی‌رغم تحقیقات خوبی که در زمینه خودروهای هیبرید و برقی انجام شده متاسفانه به دلیل طولانی شدن فاصله بین تحقیقات و تولید انبوه نتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم. هر چقدر که زمان می‌گذرد از رسیدن به این شرایط خوب فاصله می‌گیریم. شاید بیش از 8 سال باشد که پروژه هیبرید در مرکز تحقیقات موتور انجام شده اما ما شاهد این نیستیم که خودروهای هیبرید در خطوط تولید خودروسازان مورد استفاده قرار گیرد.

    توجه ویژه به صنعت قطعه‌سازی
    حاجی علی محمدی در خصوص تولید قطعات و خودرو با فناوری‌های جدید اظهار کرد: فناوری تولید قطعات و خودروی اقتصادی یکی از موارد مهم محسوب می‌شود. منظور از قطعات جدید یعنی این که باید قطعه‌سازان ما خطوط تولید خود را به روز رسانی کنند و سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام شود. برای تولید 2 راه وجود دارد که یا سرمایه‌گذاری شود یا واردات و وابستگی بیشتر صورت گیرد که در نتیجه آن با چالش قیمتی مواجه خواهیم شد. در زمینه تکنولوژی تولید و مونتاژ کم و کاستی نداریم همچنین در زمینه طراحی، قدم‌های بسیار خوبی در کشور برداشته شده است. اما در زمینه قطعات نیاز است توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اگر می‌خواهیم صنعت خودروسازی ایران روی پای خود بایستد باید توجه ویژه‌ای به قطعه‌سازی داشته باشیم.

    آینده همکاری ایران و چین در خودروسازی
    رئیس انجمن علمی موتور ایران در پایان اشاره‌ای به وضعیت همکاری ایران و چین در خودروسازی کرد و گفت: به هر حال خودروسازان چینی هنوز علی‌رغم این که تیراژ تولید بالایی دارند و همکاری خوبی با ایران داشتند اما هنوز با خودروسازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی فاصله زیادی دارند و در واقع فعلا پیاده کننده فناوری کشورهای ذکر شده هستند و شاید در آینده بتوان ساز و کارهایی برای این موضوع پیدا کرد و انتقال تکنولوژی از این کشور به ایران محقق شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو