فونیکسریمکسبهتام

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افزایش ۳۰ درصدی طول آزادراه‌ها تا پایان دولت

عصر خودرو- وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طول آزادراه‌های کشور تا پایان دولت ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت گفت: امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود.

افزایش ۳۰ درصدی طول آزادراه‌ها تا پایان دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، محمد اسلامی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: حجم آزادراه‌های کشور تا پایان این دولت، 30 درصد رشد کرده و از 2 هزار و 100 کیلومتر، به بیش از 3 هزار و 100 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

    محمد اسلامی که به مناسبت هفته دولت، میهمان گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود در خصوص فعالیت‌های این وزارتخانه در توسعه زیرساخت‌های بخش راه کشور گفت: تا پایان این دولت، طول آزادراههای کشور به 3 هزار و 100 کیلومتر خواهد رسید که از مجموع هزار کیلومتری که در این دولت ساخته شده، 317 کیلومتر آن تاکنون به بهره برداری رسیده است و بقیه آن در حال ساخت است.

    وی افزود: بیش از دو برابر این میزان نیز در سراسر کشور در دست ساخت یا مطالعه است و در یک برنامه پنج ساله، امیدواریم که این میزان به 6 هزار کیلومتر افزایش یابد.

    وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه بزرگراه‌های کشور نیز گفت: سالانه بطور متوسط 800 کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های کشور افزوده می شود که با توجه به کاهش منابع بودجه ای، روند مطلوبی خواهد بود.

    اسلامی همچنین افزود: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 5600 کیلومتر بزرگراه در کشور ساخته شده و 900 کیلومتر دیگر نیز تا پایان دولت دوازدهم ساخته خواهد شد.

    وی افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور را یکی از اهداف مهم اسناد بالادستی دانست و گفت: برای تحقق این هدف، تلاش کرده ایم با توجه به واقع شدن ایران در دو مسیر کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب از این فرصت بهره ببریم و اگر ساختارها، سیاست‌ها و سازو کار مطلوب فراهم می شدقطعا کشور ما از سهم بیشتری در ترانزیت مسافر هوایی و بار برخوردار شده بود.

    وی افزود : پنج سال قبل سهم ما از ترانزیت بار 13 میلیون تن در سال بود که با توجه به سیاست‌های خصمانه آمریکا و با مزاحمت‌های عملی این کشور که بر مبنای سیاست ایران - زیرو شکل گرفته است و کمک‌هایی که به کشورهای همسایه ایران و منطقه در این زمینه کرده تا سهم ترانزیتی ایران را کاهش دهد، سال گذشته 8 میلیون تن بار از مسیر ترانزیتی ایران جابجا شد.

    به گفته وزیر راه و شهرسازی، ارزش ترانزیت این میزان بار از کشور، به حدود 700 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

    اسلامی همچنین حجم ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب را سالانه 90 میلیون تن بین کشورهای آسیای میانه و CIS با اقیانوس هند و هندوستان دانست و افزود: برای افزایش سهم ایران از این بازار بزرگ چند کار مختلف انجام داده ایم که از جمله این اقدامات، پیگیری و تسریع در ساخت راه آهن چابهار - زاهدان و توسعه بندر اقیانوسی چابهار از آن جمله بوده است.

    وی افزود: ظرفیت بندر چابهار در فاز یک توسعه این بندر جابجایی سالانه 2 و نیم میلیون تن بود که هم اکنون به رقم 8 میلیون تن ظرفیت بندری رسیدیم.

    وی اتصال راه آهن زاهدان به بیرجند را که سال آینده این مسیر به بهره برداری خواهد رسید از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای توسعه سهم ترانزیت کشور دانست و افزود: هم اکنون پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به 52 درصد بالغ شده است.

    اسلامی همچنین ساخت و تکمیل راه آهن رشت - آستارا و الحاق راه آهن ایران به اتحادیه راه آهن های آسیای میانه را از دیگر برنامه های این بخش دانست و افزود: با الحاق ایران به این اتحادیه عملا وحدت رویه ای در موضوع معاهدات بازرگانی و حقوق گمرکی ایجاد خواهد شد که در نتیجه، سهم ایران را از ترانزیت بار منطقه افزایش خواهد داد.

    به گفته وزیر راه و شهرسازی، اتصال ریلی راه آهن ایران به ترکیه که گرچه از قبل وجود داشت اما دارای نواقص جدی عملیاتی زیادی بود از دیگر برنامه ها و اقدامات این وزارتخانه برای توسعه ترانزیت در منطقه است ضمن اینکه این ارتباط در شرایط گسترش بیماری کرونا در جهان اتفاق افتاد و در این زمینه همچنین، معاهده تعرفه های مشترک ریلی با راه آهن ترکیه و 4 کشور منطقه به امضا رسیده است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: از 248 نقطه حادثه خیز که پلیس راه آن را به ما معرفی کرد 200 نقطه، بهینه سازی شده یا در حال نهایی شدن است و در باقیمانده نقاط نیز که باید تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود کارگاه تشکیل داده ایم و مقررات رفت و آمد در آنها با حضور پلیس اعمال می شود.

    محمد اسلامی افزود: امیدواریم ساخت این تقاطع های غیر همسطح تا پایان سال آینده به اتمام برسد و در مدار قرار بگیرند.

    اسلامی گفت: برای کنترل ترافیک تردد خودروها و مراقبت از رفتار رانندگان در دو سال گذشته تعداد دوربین ها از 900 دوربین کنترل جاده ها به 3 هزار دوربین افزایش یافته است.

    وزیر راه و شهرسازی: سالانه 206 هزار واحد مسکونی به مردم واگذار کردیم

    وزیر راه و شهرسازی گفت: در 7 سال گذشته به طور میانگین سالی 206 هزار واحد مسکونی به مردم واگذار کرده ایم.

    او با بیان اینکه در 5 سال گذشته به طور طبیعی 300 هزار واحد مسکونی نیز به وسیله مردم ساخته شده است افزود: در 7 سال گذشته 1 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر را تکمیل و تحویل داده ایم البته تعدادی از آنها در حال تحویل است.

    وی گفت: حدود 160 هزار واحدی که بانک مسکن از طریق صندوق پس انداز یکم پول آن را تسهیلات داده نیز به وسیله مردم خریداری شده است.

    اسلامی افزود: امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود.

    وی اضافه کرد: اینکه می گویند 4 میلیون مسکن مهر در دولت گذشته ساخته و تحویل داده شد چنین نیست و اسناد آن موجود است.

    اسلامی با بیان اینکه همواره ملاک عمل ما طرح جامع مسکن بوده است گفت: بر اساس این طرح برای دهک های یک و دو که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند تسهیلات بلاعوض یا کم بهره هر سال در بودجه پیش بینی شده است و دستگاه های مربوط برای این دهک ها سالانه دستکم 100 هزار واحد مسکونی ساخته اند.

    وی افزود: در بخش مسکن روستایی نیز به جز ساخت و سازهایی که بر اساس حوادث غیرمترقبه انجام شده، بنیاد مسکن دستکم سالی 80 هزار واحد ساخته است.

    اسلامی گفت: مسکن مهر به وسیله مردم تولید می شود و در اساس هیچ دولتی تولید کننده مسکن نبوده و فقط زمینه آن را فراهم کرده است.

    وی افزود: با ارزیابی دولت یازدهم از وضع مسکن در جامعه مشخص شد بیش از 2 میلیون خانه به جز خانه های ویلایی و موقت، بیشتر از خانوار در کشور مسکن دارند.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد خانه های ویلایی و موقت نیز 2 میلیون واحد است.

    اسلامی افزود: 24 میلیون خانه در کشور وجود دارد و بیش از 22 میلیون خانوار داریم بنابراین باید برای نوسازی خانه ها در بافت های فرسوده تمرکز می کردیم.

    وی گفت: در بافت های فرسوده خیلی تمرکز شد و تصور می شد که آسانی می توان سالی 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده ایجاد کرد اما به دلیل فراهم نبودن ابزار و تعریف غیر واقع بینانه تعداد کمتری واحد مسکونی در این بافت ساخته شد.

    اسلامی افزود: سال گذشته با همه تلاشی که کردیم 13 هزار نفر متقاضی ساخت و ساز در بافت فرسوده بودند در حالی که اعتبارات آن در بانک ها آماده بود.

    وی گفت: قرار بود 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر ساخته شود که 700 هزار واحد آن تحویل شد و 1 میلیون و 500 هزار واحد به دولت یازدهم رسید که باید آن را تکمیل می کرد.

    اسلامی افزود: ما وارث 500 هزار مسکن نیمه تمام بودیم که از این 500 هزار مسکن حدود 70 هزار واحد در دست اجرا و بقیه تکمیل و در حال واگذاری است.

    وزیر راه و شهرسازی درباره طرح اقدام ملی مسکن گفت: تاکنون حدود 880 هزار واحد واجد شرایط نام نویسی کرده اند که با بررسی آنها 530 هزار واجد شرایط باقی مانده اند و در حال تشکیل پرونده هستند.

    وی افزود: به دلیل شیوع کرونا برخی در ذهن جامعه تردید ایجاد کردند که ممکن است طرح دیگری درباره مسکن مطرح شود اما در دو هفته گذشته مردم با سرعت بیشتری برای طرح اقدام ملی مسکن حساب باز کرده اند.

    اسلامی گفت: بیش از 16 هزار واجد شرایط افتتاح حساب و پول واریز کرده اند که مجموع آن حدود 900 میلیارد تومان شده است.

    وی افزود: در تعداد زیادی از شهرها نیز به صورت گروهی به مردم زمین واگذار می کنیم که از آن استقبال خوبی شده است.

    وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: زود است درباره استقبال مردم از طرح اقدام ملی مسکن قضاوت کنیم و باید به مردم فرصت دهیم که پرونده هایشان را تکمیل و حساب بانکی باز کنند.

    اسلامی گفت: در این زمینه مصوبات شورای عالی مسکن برای همه لازم الاجراست و بر این اساس با ایجاد هماهنگی میان دستگاه ها زمین ها را در مناطق مرغوب انتخاب می کنیم و جایی زمین را واگذار می کنیم که متقاضی واقعی برای آن وجود داشته باشد.

    وی درباره طرح ودیعه مسکن نیز افزود: از 2 میلیون و 200 هزار نفری که پیامکی برای این طرح نام نویسی کرده اند کد ملی 600 هزار نفر معتبر نبود و به بقیه پیامک داده شدکه پرونده شان را در سامانه تشکیل دهند.

    اسلامی گفت: تاکنون 380 هزار نفر پرونده تشکیل داده و بیش یکصد هزار نفر به بانک معرفی شده اند.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: ارتباط سیستمی در این زمینه ایجاد شده است و از این هفته ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت می شود.

    وی گفت: از 140 هزار صاحبخانه ای که در شرایط شیوع کرونا اجاره بهای خود را افزایش ندادند قدردانی می کنیم.

    اسلامی افزود: برای خانه دار شدن جامعه هدف برنامه ریزی کرده ایم و تلاش می کنیم با عرضه پایدار مسکن برای سازنده، مردم و بین سازنده و مردم اعتماد ایجاد کنیم.

    وی درباره تأمین نیاز ناوگان هوایی کشور نیز گفت: ایرلاین های ما خریدار هواپیما هستند و با راهکارهایی که می دانند هواپیماهای مورد نیاز خود را تأمین کرده اند.

    اسلامی با بیان اینکه امروز بحران یا کمبود هواپیما نداریم افزود: برنامه ریزی کرده ایم برای افزایش تعداد پروازها بین برخی شهرها و مقاصد بین المللی، برخی مسیرها و هواپیماهایی در اندازه های مختلف را تأمین کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: با صندوق توسعه ملی نیز برای ارائه تسهیلات در این زمینه هماهنگ شده است.

    وی افزود: در پنج ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا ایرلاین های کشور 700 میلیون دلار ضرر کرده اند.

    اسلامی گفت: 2 هزار و 300 میلیارد تومان از اعتبارات کرونا برای بخش حمل و نقل به ایرلاین ها و شرکت های ریلی اختصاص داده ایم.

    وی افزود: عملکرد این مبلغ کمتر از 30 درصد بوده است و بسیاری از ایرلاین ها به دلیل تشریفات بانکی هنوز نتوانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند.

    اسلامی گفت: در زمینه ایرلاین ها آنچه که برای ما مهم است جلوگیری از تعدیل نیرو و پشتیبانی فنی از ناوگان هوایی است.

    وی درباره برخی گزارش ها مبنی بر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در فرودگاه ها و پروازها افزود: افزون بر ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت راه و شهرسازی نیز مجازات هایی را برای متخلفان در نظر گرفته است و همه پروتکل های بهداشتی به دستورالعمل تبدیل و به کارکنان آموزش داده شده است.

    اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری بر اجرای این دستورالعمل ها نظارت می کنند.

    وی افزود: اگر مسافری دید در ایرلاینی پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود شماره پرواز و شرکت پشتیبان در فرودگاه را به ما بدهد و به طور قطع با آن برخورد می کنیم و مجازات های جدی برای آنها در نظر گرفته ایم.

    اسلامی گفت: به هیچ وجه رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی قابل تخفیف نیست و برای ایرلاین ها ستاد ملی کرونا تصمیم می گیرد.

    وی افزود: خطوط ریلی در پایان دولت یازدهم به 14 هزار کیلومتر افزایش می یابد.

    اسلامی گفت: در این دولت 5 استان جدید به خطوط ریلی متصل شده اند و تا پایان سال آینده نیز سه استان اردبیل، کردستان و خراسان شمالی به خطوط ریلی کشور وصل می شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو