فونیکسریمکسبهتام

فقط ۸ روز برای تعیین تکلیف هزاران خودروی دپو شده

عصر خودرو- فقط هشت روز دیگر تا پایان مهلت تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک باقی مانده، اما همچنان وضعیت تعداد زیادی از آنها مشخص نیست.

فقط ۸ روز برای تعیین تکلیف هزاران خودروی دپو شده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، 26 شهریورماه پایان چهارمین مهلت برای تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک است، مهلتی که بعد از به پایان رسیدن زمان مصوبه 29 بهمن‌ماه سال گذشته بار دیگر در اختیار صاحبان خودرو قرار گرفته تا با طی فرایند قانونی نسبت به ترخیص اقدام کنند.

    در پایان اردیبهشت‌ماه گزارش گمرک از این حکایت داشت که از 5108 دستگاهی که باید در فاصله بهمن‌ماه تا آن زمان  ترخیص می‌شد فقط 1389 دستگاه خارج و 3700 دستگاه دیگر باقی ماند که این تعداد همگی نیاز به تمدید زمان برای ترخیص و فقط 1248 دستگاه مشمول زمان بودند، مابقی براساس مصوبه هیات دولت با توجه به این‌که جزو خودروهای دارای پرونده قضایی و همچنین خودروهای بالای 2500 سی سی یا مربوط به جانبازان بودند در قید زمان قرار نگرفته و بعد از حل مشکل آنها امکان ترخیص دارند.

    اما از 1248 دستگاهی که باید در مهلت تعیین شده خارج می‌شد 1100 دستگاه فاقد ثبت سفارش بود ولازم بود وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به باز کردن سامانه ثبت سفارش اقدام کند در غیر این طورت امکان ترخیص برای آنها وجود نداشت، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

    در مورد مابقی خودروها نیز آنهایی که دارای پرونده قضایی هستند فقط در شرایطی که حکم برائت برای آنها صادر شود بدون نیاز به زمان ترخیص می شوند و دیگر خودروها با طی فرایند تعیین شده و بدون قید زمان در اختیار صاحبانشان قرار می گیرند.

    این در حالی است که از زمان تعیین شده فقط هشت روز دیگر باقی مانده و مشخص نیست که اگر در این فاصله تکلیف این 1248 دستگاه در قید زمان مشخص نشود چه سرنوشتی در انتظار آنها خواهد بود، آیا با تمدید مجدد زمان ثبت سفارش برای آنها باز خواهد شد و یا اینکه تصمیم بر اعلام متروکه شدن آنها شده و برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می شوند.

    این در حالی است که فعالان بازار خودرو پیش‌ از این با انتقاد از برخی سنگ اندازی‌ها در خصوص ترخیص خودروها معتقد بودند که تمدید زمان تا هنگامی که این ناهماهنگی وجود دارد گره ای از کار آنها باز نخواهد کرد.

    این تعداد خودرو باقی مانده در گمرک در جریان ورود 12 هزار 260 دستگاه در سال های اخیر هستند که به دلایلی از جمله تغییر مقررات ارزی و یا ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش آن در گمرک و بنادر دپو شده و بعد از چند مرحله تعیین زمان از سوی هیات وزیران بیش از 7000 دستگاه ترخیص و حدود 3800 دستگاه دیگر باقی ماند که باید از خرداد تا 26 شهریورماه تعیین تکلیف می شد که هنوز وضعین آن مشخص نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو