فونیکسریمکسبهتام

تقابل عددی BMW E۱۲ ۵۱۸ در برابر Mercedes-Benz W۱۱۵ ۲۳۰.۴

پیرمردها مُچ می‌اندازند!

عصر خودرو- بازار خودروهای روز ایران آنقدر آشفته است که دیگر نه تماشاییست نه خریدنی! پس برای این که در این اوضاع پیچ در پیچ که معلوم نیست گره آن به دست چه کسانی باز خواهد شد، کمی از هیاهوی این روزها دور باشیم، تصمیم گرفتیم در تقابل عددی این هفته، به سراغ دو خودروی پیری برویم که روزگاری در خیابان‌های ایران برو و بیایی داشتند و هر دو در حال حاضر جزء خودروهای کلاسیکی هستند که هنوز هم با قیمتی نسبتا معقول می‌توان خرید.

پیرمردها مُچ می‌اندازند!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در یک سو مرسدس بنز 230.4 W114 که به «بنز معماری» مشهور است و در سوی دیگر ب‌ام‌و 518 E12 را داریم. اما؛ کدام یک در دنیای اعداد حنای پر رنگ‎‌تری دارد؟

    حجم موتور
    هر دوی این خودروها مثل عمده محصولات دیگر مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و با گستره نسبتا کاملی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی 4 و 6 سیلندر روانه بازار جهانی شدند اما عمده بنزهای معماری (W114 و W115) با یک موتور 4 سیلندر میان رده مشهور به M115 وارد بازار ایران شدند. در مقابل E12 هم عمدتا با موتور M10B18 در ایران حضور دارد و البته تعداد محدودتری از نسخه 520 با موتور 2 لیتری و نمونه‌های انگشت شماری از هر دو خودرو با موتورهای 6 سیلندر را هم در کشور داریم.

    بیشینه توان
    از آنجا که حدود نیم لیتر اختلاف بین حجم موتور این دو خودروست، پس با توجه به 4 سیلندر و 8 سوپاپ بودن هر دوی آن‌ها و البته سیستم سوخت‌رسانی کاربراتور، مشخصا اختلاف قدرت فاحشی بین این دو گزینه وجود دارد. بدین ترتیب یک بنز معماری 230.4 حدود 20 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به 518 دارد.

    نسبت وزن به قدرت
    هرچند که وزن خالص این خودروها بسته به امکانات مورد استفاده و تریم آن متفاوت است، اما وزن خالص 518 طبق اعلام برخی منابع حدودا 1240 کیلوگرم و در بنز معماری 230.4، 110 کیلوگرم سنگین‌تر است. پس در این بخش، اختلاف قدرتی که بین این دو خودرو وجود دارد تا حدودی کمرنگ‌‎تر خواهد شد. اما باز هم در این بخش نیز برتری 20 اسب بخاری قدرت بنز، کفه ترازو را به سمت اشتوتگارتی‌ها سنگین می‌کند.

    بیشینه گشتاور
    در مبحث گشتاور نیز محصول مرسدس بنز عملکرد بهتری دارد و با وجود نیم لیتر حجم موتور بالاتر، 43 نیوتن‌متر بهتر عمل می‌کند. البته باید به این موضوع توجه داشت که ب‌ام‌و بیشینه گشتاور خود را در 3700 دور بر دقیقه و مرسدس‌بنز عدد 186 نیوتن‌‌مترش را در 1100 دور بالاتر تولید می‌کند که در این بخش، اوضاع ب‌ام‌و کمی بهتر خواهد شد.

    شتاب صفرتاصد
    بعد از مرور اعداد و ارقام خروجی پیشرانه؛ بهتر است نیم نگاهی به شتاب صفرتاصد این دو پیرمرد ژرمن داشته باشیم. همانطور که می‌توان حدس زد، ب‌ام‌و شتاب‌گیری ضعیف‌تری نسبت به معماری دارد و به صورت دقیق‌تر، 0.9 ثانیه اختلاف بین زمان مورد نیاز برای رسیدن از حالت سکون تا 100 کیلومتربرساعت بین این دو اتومبیل وجود دارد.

    طول بدنه
    هر دوی این پیرمردها سدان‌های خانوادگی سایز متوسط آن روزهای بازار اروپا هستند که اتفاقا در بین خانواده‌های نسبتا متمول ایرانی هم جایگاه ویژه‌ای داشتند. از این رو ابعاد این دو خودرو نه آنقدر بزرگ است که رانندگی را سخت کند و نه آنقدر کوچک که فضای داخلی گرفته‌ای داشته باشد. اما با این حال طول بدنه مرسدس بنز کمی بزرگتر از ب‌ام‌و است و این در حالیست که 518 از حیث عرض و ارتفاع هم کمی کوچک‌تر از معماریست. لازم به ذکر است که طول بدنه نسخه‌های سفارش امریکا به خاطر سپرهای مجهز به ضربه‌گیر در هردو خودرو بیشتر است.

    فضای بار
    هرچند که عمده کلاسیک بازان از خودروهای قدیمی‌شان استفاده روزمره نمی‌کنند اما اگر قصد دارید دارید که با خودروی کلاسیکتان داخل تورهای مسافرتی شرکت کنید، 518 گزینه بهتری است. فضای بار این خودرو وسیع‌تر است و به زعم بسیاری از افرادی که این دو خودرو را داشته‌اند، فضای پای سرنشینان هم در ب‌ام‌و کمی بازتر است.

     

    نوشته و عکس : معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط