فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با هونگچی H۵؛ خودرو آینده بازار کشور

فرزند دودمان لوکس چینی

عصر خودرو- ممنوعیت واردات خودرو باعث شده است تا این روزها، خلأ خودروهای لوکس در بازار کشور ما بیش از همیشه به چشم بیاید. از طرفی، تحریم‌ها نیز امکان همکاری خودروسازان مطرح جهانی با شرکای ایرانی خود را از بین برده است.

فرزند دودمان لوکس چینی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴:۰۰
  • فرزند دودمان لوکس چینی
  • فرزند دودمان لوکس چینی
  • فرزند دودمان لوکس چینی
  • فرزند دودمان لوکس چینی
  • فرزند دودمان لوکس چینی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از طرفی، تحریم‌ها نیز امکان همکاری خودروسازان مطرح جهانی با شرکای ایرانی خود را از بین برده است. در این شرایط، تنها یک راه باقی مانده است و آن، شراکت با خودروسازان چینی است. تا همین چند سال پیش، صحبت از خودرو لوکس چینی، بیش‌تر شبیه به یک شوخی بود تا واقعیت. اما چشم‌بادامی‌های سخت‌کوش در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که راه پیشرفت را خیلی خوب بلدند و می‌توانند به سطوح بالاتر بازار نیز ورود کنند. یکی از برندهای لوکس چینی، شرکت هونگچی (Hongqi) است که زمزمه‌هایی مبنی بر حضور آن در بازار کشور ما به گوش می‌رسد. شنیده‌ها حاکی از آن است که نخستین محصول هونگچی برای بازار ایران، هونگچی H5 خواهد بود که در آینده نزدیک روی خط مونتاژ شرکت مانیان خودرو (از زیرمجموعه‌های پرشیا خودرو) خواهد رفت. به همین بهانه و در نوشتار پیش‌رو، نگاهی اجمالی خواهیم داشت به ویژگی‌ها و مشخصات این سدان متوسط و لوکس چینی. لطفا با ما همراه باشید...

مختصری از هونگچی
شرکت هونگچی قدیمی‌ترین خودروساز چینی محسوب می‌شود و از سال 1958 به تولید خودرو مشغول است. این شرکت تا سال 1981 تنها خودروهایی با تیراژ پایین تولید می‌کرد که اغلب توسط سران حزب کمونیست چین مورد استفاده قرار می‌گرفتند. از سال 1981، چند سالی از این برند خبری نبود تا این که در میانه‌های دهه نود میلادی، گروه فاو مجددا هونگچی را احیا کرد و رویه فعالیت آن را تغییر داد. در حال حاضر، هونگچی به تولید خودروهای لوکس و گران‌قیمتی مشغول است که علاوه بر بازار داخلی چین، در برخی کشورهای دیگر نیز با استقبال مواجه شده‌اند. هونگچی H5 نیز کوچک‌ترین محصول فعلی این شرکت است و با توجه به رابطه نزدیک گروه فاو با مزدا، روی پلت‌فرم نسل سوم مزدا 6 توسعه یافته است.

طراحی
در نمای جلوی هونگچی H5، بیش از هر چیزی، جلوپنجره غول‌پیکر این خودرو توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. این جلوپنجره به سبک محصولات خودروسازان پرمیوم مثل مرسدس بنز و کدیلاک طراحی شده تا بیانگر ذات لوکس برند هونگچی باشد. این جلوپنجره در ترکیب با چراغ‌هایی با پس‌زمینه تیره و سپر عضلانی، چهره‌ای عبوس و خشن به این سدان لوکس چینی بخشیده است. به نظر می‌رسد در نمای جانبی هونگچی H5، رویه طراحان تغییر کرده است و آن‌ها بیش‌تر به دنبال المان‌های اسپرت و جوان‌پسند بوده‌اند که مواردی همچون آینه‌های جانبی قرارگرفته روی درها، نسبت کم شیشه به بدنه و شیب نسبتا تند سقف در قسمت انتهایی را می‌توان گواهی بر این موضوع دانست. در نهایت، این دو سبک طراحی در نمای عقب به تعادل مناسبی می‌رسند و چراغ‌های کشیده، در صندوق‌بار برآمده و سپر حجیم، استایلی خشن و درعین‌حال شیک را به این نما بخشیده است. درون کابین هونگچی H5 نیز شاهد یک طرح مدرن و منظم هستیم اما اگر از قطعات طرح چوب روی درها و داشبورد (که تنها در برخی از نسخه‌ها وجود دارد) صرف‌نظر کنیم؛ المان لوکس دیگری را در این کابین نمی‌بینیم.

مشخصات و توانمندی‌های فنی
هونگچی H5 در بازارهای جهانی تنها با یک پیشرانه 1.8 لیتری توربو عرضه می‌شود که به احتمال قریب‌به‌یقین، نمونه‌های بازار کشورمان نیز از همین پیشرانه بهره خواهند برد. این پیشرانه با حداکثر قدرت 178 اسب بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتن‌متر، به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل شده و ضمن مصرف 7.1 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 9.7 ثانیه را برای این چینی شیک‌پوش به ارمغان می‌آورد. هرچند این اعداد و ارقام چندان هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسند اما بایستی پذیرفت که هونگچی H5 یک سدان خانوادگی است و سایر رقبای هم‌قیمت آن نیز عملکردی در همین حدواندازه دارند.

امکانات رفاهی و ایمنی
به مهم‌ترین بخش برای یک خودرو مدعی لوکس‌بودن، یعنی امکانات رفاهی می‌رسیم. هونگچی H5 در تیپ‌های مختلفی به بازار چین عرضه شده است و هنوز مشخص نیست که کدام‌یک از این تیپ‌ها مهمان بازار ایران خواهد بود. اما در کامل‌ترین تیپ این خودرو، شاهد امکانات بسیار جذابی همچون کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، سقف پانوراما، گرمکن تمامی صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، در صندوق‌بار برقی، هشداردهنده نقاط کور، ترمز اضطراری، 6 عدد ایربگ و... هستیم که یک لیست کامل به‌تمام معنا است و جای گله‌ای را باقی نمی‌گذارد.

سخن پایانی
در پایان می‌توانیم بگوئیم که هونگچی H5 خودرویی با طراحی مدرن و زیبا، توانایی‌های فنی قابل‌قبول و امکانات رفاهی کامل است و می‌توان آن را به آینه‌ای برای تماشای پیشرفت صنعت خودرو چین تشبیه کرد. در صورتی هونگچی H5 با بازاریابی مناسب و البته پشتیبانی و خدمات پس از فروش مطلوب در بازار کشور ما عرضه شود؛ می‌تواند دیدگاه خیلی از افراد را نسبت به خودروهای چینی تغییر دهد. هونگچی H5 جزو خودروهای چینی گران‌قیمت محسوب می‌شود و کامل‌ترین تیپ آن، قیمتی در حدود 28 هزار دلار دارد. قیمتی که با احتساب نرخ روز دلار، در حدود 880 میلیون تومان می‌شود. این یعنی با یک چینی میلیاردی طرف هستیم که بیش‌تر از هم‌وطنانش، برای خودروهای کره‌ای کارکرده خط‌ونشان می‌کشد. مهم‌ترین سلاح هونگچی H5 در برابر رقبای نام‌دارش را نیز می‌توان امکانات رفاهی بسیار کامل آن دانست.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو