فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن قطعه‌سازان:

ظرفیت قطعه‌سازی پاسخ‌گوی تولید سالیانه ۳ میلیون خودرو است

عصر خودرو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: ‌ظرفیت قطعه‌سازی کشور پاسخ‌گوی تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو است، اما امسال برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو برنامه‌ریزی شده است.

ظرفیت قطعه‌سازی پاسخ‌گوی تولید سالیانه ۳ میلیون خودرو است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، مازیار بیگلو‌ در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در محل هتل المپیک، افزود: امروز با مشکل تقاضای کاذب خودرو در بازار مواجهیم، زیرا اختلاف قیمت بازاری و کارخانه ای آن به حدی است که به یک کالای سرمایه‌ای بدل شده است.

    به گفته این مقام صنفی، ثبت‌نام بیش از پنج میلیون نفر در یک دوره قرعه‌کشی خودرسازان، به دلیل سود بیش از 100 درصدی برندگان قرعه‌کشی و ناشی از اختلاف قیمت‌هاست.

    وی معتقد است که تولید کنونی خودروسازان پاسخگوی نیاز بازار است و مطابق مطالعات انجام شده از سوی وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدو)، نیاز واقعی بازار حدود یک میلیون و 100 هزار دستگاه در سال تخمین زده شده است.

    بیگلو گفت: اگر دولت به جای صادرات مواد اولیه نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و غیره که به مثابه خام‌فروشی است، اجازه دهد این مواد با قیمت مناسب (به قیمت تمام شده همراه با درصدی سود) به دست تولیدکنندگان برسد، آنگاه صادرات قطعات خودرو آنقدر زیاد می‌شود که می‌تواند نیاز ارزی واردات خودرو را پوشش دهد.

    کاهش دپوی قطعات خودرو در گمرکات

    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه یادآورشد: قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان دپو شده در گمرکات، تا مردادماه امسال به 400 میلیون دلار رسیده بود، اما با همراهی بانک مرکزی در پایان همان ماه به 300 میلیون دلار کاهش یافت.

    وی گفت: با موافقت بانک مرکزی با گزینه بدون انتقال ارز، کاهش دپوی قطعات و مواد اولیه را شاهد خواهیم بود.

    بیگلو در خصوص واحدهای تعطیل شده قطعه‌سازی، افزود: با آغاز دور تازه تحریم‌ها در سال 98، واحدهای فعال قطعه‌سازی به 900 واحد کاهش یافت، در سال 99 نیز تاکنون 200 واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده‌اند و اگر گشایشی ایجاد نشود بین 100 تا 150 واحد دیگر نیز به تعطیلی کشیده خواهند شد.

    طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو

    وی در ادامه درخصوص طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو که از سوی مجلس شورای اسلامی تهیه شده، گفت: در این طرح مقرر شده به نسبت صادرات قطعات و خودرو، به همان اندازه مجوز واردات خودرو داده شود.

    این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: این موضوع موجب ارزبری بیشتر نمی‌شود و قطعه‌سازان نیز موافق آن هستند.

    وی بیان‌داشت: ‌اختلاف نظر اساسی در این طرح در فروش خودروها در بورس است، هرچند قرار نیست سازوکار آن همانند بورس کالا باشد.

    بیگلو ادامه‌داد: قرار است در این زمینه، سایتی زیر نظر نهادهای نظارتی ایجاد شود که نوع معاملات در آن شبیه معاملات بورسی است، اما الزامات بورس را نخواهد داشت.

    بر اساس این گزارش، روز گذشته «حجت‌الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصویب کلیات طرح تولید و ساماندهی عرضه خودرو در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت: بر اساس طرح، همه خودروها به‌استثنای خودروهایی که به تیراژ محدود در سال تولید می‌شوند، باید در بورس کالا عرضه شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو