فونیکسریمکسبهتام

بررسی درخواست وزارت صمت در هیات دولت

عصر خودرو- وزرات صنعت، معدن و تجارت به دلیل عدم امکان اعمال استاندارد یورو ۵ در صنعت موتورسیکلت از ابتدای سال آینده، درخواست ارائه فرصت موردنیاز جهت اعمال استاندارد مزبور در این صنعت را به هیات دولت ارائه کرده است.

بررسی درخواست وزارت صمت در هیات دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، صنعت موتورسیکلت از جمله صنایع مهم حوزه حمل و نقل در جهان به شمار می رود که با توجه به مزیت محصولات این صنعت، انواع موتورسیکلت از بازار مناسب و رو به رشدی برخوردار است. صنعت موتورسیکلت کشورمان نیز همپای روند جهانی از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و با وجود مشکلات موجود، در حال حاضر حدود 15 هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت اشتغال به کار داشته و توانمندی تامین نیاز داخلی توسط این واحدها وجود دارد.

    در این میان ضرورت اعمال استاندارد یورو 5 از ابتدای سال 1400 به واسطه مصوبه سال 1397 دولت از جمله نگرانی واحدهای فعال تولیدی این صنعت به شمار می رود. به استناد این تصویب نامه، حداقل حد مجاز آلایندگی موتورسیکلت از سال 1400 برابر استاندارد روز اتحادیه اروپا تعیین شده و با وجود اینکه حداقل فاصله زمانی بین این دو استاندارد در اتحادیه اروپا چهار سال مقرر گردیده، مطابق این مصوبه، فاصله زمانی دوساله از سال 1398 تا 1400 جهت تغییر حد مجاز یورو 4 به یورو 5 تعیین شده است.

    از آنجایی که در کشورمان تامین قطعات اصلی موتورسیکلت سازی، شامل قوای محرکه از کشور چین صورت می پذیرد که حد مجاز آلایندگی در آن کشور و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی معادل یورو 4 است و از طرف دیگر، امکانات آزمایشگاهی جهت آزمون کامل الزامات استاندارد یورو 5 در کشور فراهم نمی باشد، بنابراین جهت جلوگیری از ایجاد مشکل در روند فعالیت واحدهای تولیدی صنعت یادشده به دلیل عدم امکان اعمال استاندارد یورو 5 از ابتدای سال آینده، وزرات صنعت، معدن و تجارت درخواست اصلاح تصویب نامه فوق و ارائه فرصت انطباق با استاندارد یورو 5 به صنعت موتورسیکلت سازی مطابق متن پیشنهادی به شرح جدول زیر را به هیات دولت ارائه نموده است.

    همچنین وزارت صمت بر این عقیده است که گرچه الزام ارتقا به یورو 4 به استاندارد یورو 5 می تواند تا حدی در مقابله با آلودگی هوا موثر واقع شود ولی برای تحقق این مهم، لازم است معاینه فنی موتورسیکلت های درحال تردد و نظارت کامل بر روند اجرای آن و اسقاط وسیله نقیله فرسوده (عمدتا با موتور کاربراتوری) توسط مالکان براساس مواد (6) و (8) قانون هوای پاک توسط مسئولان ذیربط نیز مورد اقدام جدی قرار بگیرد.

    سال 1400 و 1401 : تعویق دوساله تا پایان سال 1401 برای تحقیقات، تهیه نقشه ها و تولید قطعات منیفولد و ECU و تجهیز آزمایشگاه ها

    سال 1402 : اخذ علامت استاندارد قطعات و اخذ گواهی تایید نوع اول محصولات جدید جهت ارائه به بازار

    سال  1403 : تولیدمحصولات براساس استاندارد یورو 5 و انجام آزمون های مرتبط با اخذ گواهی تایید نوع اول تمامی محصولات

    سال 1404:  تولید انبوه محصولات و انجام آزمون تطابق تولید و تعویض سیستم انژکتور موتورسیکلت های با پیمایش بیش از 100 کیلومتر دارای استاندارد یورو 4

    این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور زیربنایی، ‌صنعت و محیط زیست هیات دولت طی می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو