فونیکسریمکسبهتام

سدان جدید سایپا چگونه جای خالی برند های خارجی را پر کرد؟

مهمترین نقاط قوت شاهین را بشناسید

عصر خودرو- با خروج برند هایی نظیر سیتروئن ورنو از ایران به واسطه اوج گرفتن تحریم ها، سایپا با پراید و پلت فرم X۲۰۰ تنها ماند.

مهمترین نقاط قوت شاهین را بشناسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در شرایطی که ویروس کرونا خطوط تولید خودرو در سراسر جهان را به تعطیلی کشاند و مشکلات اقتصادی بیش از گذشته این صنعت را تحت فشار قرار داده بودند سایپا مسیری نو را در پیش گرفت و مگاپلتفرم اختصاصی SP100 را معرفی کرد تا با خروج شرکای استراتژیک این خودروساز ایرانی، توسعه برند بومی در تمامی کلاس ها به سرعت در دستور کار قرار گیرد. شاهین نخستین عضو خانواده SP100 بود که این روزها در آستانه تحویل به مشتریان قرار دارد. آریا به عنوان نخستین کراس اوور ملی دومین عضو این پلتفرم است که زودتر از موعد از سوی سایپا آماده تولید شده و قرار است در آینده این پلتفرم به مرور چهره سایپا بعد از خروج پراید از خط تولید را تغییر دهد. شاهین نخستین تلاش سایپا برای گذر از خودروهای کلاس B و ورود به کلاس C با برند بومی است. این سدان 4446 میلیمتری، جایگزینی ایده آل برای خودروهای خانوادگی برند های خارجی است که با پیروی از اصول جدید مهندسی سایپا در گام های نخست طراحی، موفق به اخذ استاندارد های بین المللی شده و صرفا یک خودرو معمولی برای جایگزینی برند های غایب به حساب نمی آید.

    ایمنی در اولویت
    سایپا در طراحی و مهندسی شاهین پیش از هر چیز ایمنی را مد نظر قرار داده و تست تصادف و تاییدیه ECE R95 را برای آن اخذ کرده است. استاندارد ECE یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا است و فراتر از نیازهای استاندارد ایمنی کشور به حساب می آید. به نظر می رسد ایمنی پراید که سال ها دستخوش مصاحبه ها و حمله های متعدد به سایپا بود در طراحی شاهین جزو اولویت های نخست قرار گرفته تا هیچ نقدی بر شاهین در این زمینه وجود نداشته باشد و حتی فراتر از استاندارد های کشور طراحی شود. سایپا همچنین در این راستا اقدام به انتشار فیلم های تست ایربگ و تصادف جانبی شاهین برای نخستین بار کرد که پیش از این توسط هیچ خودروسازی صورت نگرفته بود و نشان دهنده اطمینان کامل سایپا از طراحی این سدان در زمینه ایمنی است. سدان کلاس C سایپا در بخش تکنولوژی های ایمنی ضمن بهره گیری از دو کیسه هوا به سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD در کنار سیستم ترمز کمکی BAS مجهز شده است. سیستم ترمز کمکی BAS در واکنش سریع و مورد نیاز راننده به توقفی مطمئن، فراتر از سرعت واکنش راننده به پدال ترمز اقدام به اعمال تمام نیرو می کند تا خودرو با حداکثر توان متوقف شود. این آپشن ایمنی در کمتر خودرو کنونی بازار به چشم می خورد و یکی از مهمترین نقاط قوت شاهین نسبت به رقبا به حساب می آید. همچنین در حالی که عمده خودروهای هم کلاس شاهین در چرخ های عقب به ترمز کاسه ای مجهز شده اند این خودرو با ترمز های دیسکی در جلو و عقب به بازار عرضه خواهد شد. ایمنی شاهین تنها به تکنولوژی و آپشن ها ختم نمی شود بلکه این خودرو در ساختار بدنه نیز مفهومی نوین در صنعت خودرو کشور را ارائه کرده است. بر اساس اعلام سایپا فرآیند بدنه‌سازی شاهین با ورق‌هایی انجام می شود که تا چندی پیش، استفاده از این آلیاژها در صنعت خودروی کشور مرسوم نبوده است. با توجه به نوع آلیاژ استفاده شده در ورق‌های این خودرو، نقاط جوش شاهین متفاوت از سایر محصولات تولیدی در خودروسازان کشور است. همچنین زمان تولید یک بدنه و اتاق شاهین از مرحله پرس‌کاری تا اتصال اجزا توسط ربات‌ها و نیروی انسانی، به دلیل ساختار متفاوت این خودرو، بیش‌تر از سایر محصولات داخلی است، بنابراین در امر کیفی نیز سازه شاهین بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد.

    پرشتاب تر از رقبا 
    در قلب شاهین پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر می تپد. مهمترین مشخصه شتاب در یک خودرو نسبت وزن به توان و گشتاور و همچنین بازه حضور بیشترین گشتاور در مدار است. در تست های شتابی که اخیرا از سوی برخی رسانه ها انجام شده شاهین با اختلاف قابل توجه نسبت به تندر90 پیشی می گیرد و این نشان دهنده عملی بودن این تئوری در شاهین است. گشتاور صرفا یک عدد است که در ترکیب با نسبت وزن، کشش یک خودرو را نشان می دهد. برای مثال اگر تصور می کنید خودرویی با گشتاور 200 نیوتون متری پرشتاب است، فرض کنید وزن آن خودرو 2 تن باشد لذا ممکن است کشش این خودرو در حد یک سدان سبک معمولی باشد. نسبت گشتاور به وزن در شاهین 0.13 است در حالی که در یک سدان سنتی بازار در کلاس شاهین این نسبت به حدود 0.10 تا 0.12 می رسد. در خودروهای مشابه تنفس طبیعی، عموما حداکثر گشتاور روی دور موتور 3000 تا 3500 وارد مدار می شود اما در شاهین، حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر به طور مداوم از دور موتور 1750 تا 4250 در دسترس است به این صورت در بازه گسترده تری نسبت به خودروهای رقیب می توانید از حداکثر کشش در این خودرو بهره ببرید. سایپا شاهین با وزن خالص 1260 کیلوگرم حدود 100 کیلوگرم از سدان های سنتی صنعت خودرو ایران در همین ابعاد سبک تر است و با طراحی آیرودینامیک، کشش و عملکرد فنی قابل توجهی را نوید می دهد.

    امکانات ایده آل 
    در کابین شاهین همه چیز برای یک خانواده ایرانی در نظر گرفته شده است. فضای بار 420 لیتری این سدان فراتر از بسیاری از سدان های هم کلاس است و فاصله بین دو محور 2650 میلیمتری آن عددی فراتر از سدانی مانند تندر90 را نشان می دهد که به معنای فضای بیشتر پا برای سرنشینان است. شاهین در بخش امکانات رفاهی به سیستم ورود، خروج و استارت بدون کلید مجهز شده که یکی از محبوب ترین آپشن ها برای ایرانیان است. این خودرو ضمن بهره گیری از نمایشگر لمسی 7 اینچی و سانروف به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و نمایشگر دمای بیرون مجهز شده و سنسور نور آن آپشن چراغ های اتوماتیک را فراهم کرده است. شاهین همچنین با پیروی از استاندارد های 85گانه به چراغ های روشنایی در روز نیز مجهز شده است. نشانگر وضعیت دنده، دوربین عقب، چراغ هدایت تا منزل و سیستم کنترل فشار باد تایرها نیز از دیگر امکانات رفاهی این خودرو به شمار می رود. سیستم کمکی فرمان این سدان نیز بر خلاف دیگر رقبا که از نوع هیدرولیکی هستند، برقی است و در سرعت های مختلف نرمی متفاوتی را ارائه می کند تا ضمن حفظ ایمنی، موجب سهولت در فرمان دهی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو