فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه خبر داد:

کاهش مصرف سالانه صد میلیون لیتر بنزین با بهره برداری آزادراه غدیر

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با بهره برداری از آزادراه غدیر، سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت معادل مصرف یک روز بنزین در کشور صرفه جویی می شود.

کاهش مصرف سالانه صد میلیون لیتر بنزین با بهره برداری آزادراه غدیر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبی «عصر خودرو» به نقل از مهر، خیرالله خادمی در مراسم بهره برداری از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و البرز که به عنوان آزادراه غدیر نام گذاری شد، اظهار داشت: اقدامات بزرگی در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل هم در بخش ریلی و هم در بخش‌های بزرگراهی و آزادراهی در حال انجام است.

    وی افزود: با توجه به نامگذاری سال 1399 به عنوان سال جهش تولید، تعدادی از پروژه‌های عمرانی اولویت بندی شد تا بخش مهمی از شبکه حمل و نقل، توسعه داده شود.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بر این اساس احداث هزار و 530 کیلومتر شبکه ریلی معادل 13 درصد کل شبکه موجود، ساخت 660 کیلومتر آزادراه معادل 27 درصد طول آزادراه‌های موجود و ساخت 77 پروژه بزرگراهی به طول هزار و 100 کیلومتر معادل 11 درصد طول بزرگراه‌ها در اولویت قرار گرفتند.

    وی یادآور شد: پیشرفت همه این پروژه‌های اولویت دار، بالای 85 درصد است و به مرور به بهره برداری می‌رسد.

    خادمی تصریح کرد: امسال 221 کیلومتر آزادراه بهره برداری شد. این در حالی است که به طور متوسط سالانه 80 کیلومتر آزادراه ساخته می‌شد که امسال دو و نیم برابر متوسط سالانه، آزادراه احداث کردیم. تا پیش از این دو هزار و 685 کیلومتر طول آزادراه‌ها بود که در سال جاری 32 درصد افزایش طول آزادراه‌ها را شاهد بودیم.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول سال 1400، 330 کیلومتر آزادراه دیگر افتتاح می‌شود که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، هزار و 100 کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسیده است.

    وی ادامه داد: در استان‌های البرز و تهران مجموعه‌ای از پروژه‌های آزادراهی شامل آزادراه‌های غدیر، تهران – شمال و همچنین ادامه آزادراه همت به عنوان کنار گذر شمالی کرج در حال احداث است که با افتتاح آنها ساماندهی ترافیکی منطقه غرب تهران و البرز به وقوع خواهد پیوست.

    معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ویژگی‌های آزادراه غدیر بیان کرد: این آزادراه که به عنوان آزادراه جنوبی تهران و البرز در نظر گرفته شده است، از آبیک در استان قزوین شروع و با عبور از استان‌های البرز و لبه جنوبی استان تهران به شرق این استان در چرمشهر و آزادراه حرم تا حرم متصل خواهد شد.

    به گفته خادمی، آزادراه غدیر ترافیک شهرهای تهران – کرج- نظرآباد- ماهدشت- اشتهارد- پاکدشت و ورامین را جمع می‌کند و حلقه ارتباطی کلیه مسیرهای تهران و البرز است. همچنین نقش بسزایی در روانی ترافیک تهران و کرج دارد.

    وی گفت: آزادراه غدیر در کیلومتر صفر، 90، 120 و 158 با چهار آزادراه تقاطع دارد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، آزادراه غدیر را یک پروژه بی نظیر دانست که 51 میلیون مترمکعب عملیات خاک برداری معادل خاک برداری سد کرخه در آن انجام شده، 5و نیم کیلومتر پل و 50 کیلومتر تبادل با آزادراه‌های دیگر دارد که در مجموع 220 کیلومتر عملیات راهسازی در آن انجام شده است.

    خادمی اظهار داشت: سرعت خودرو در آزادراه غدیر با توجه به ویژگی‌های ایمنی آن، 130 کیلومتر است که اولین آزادراه با این سرعت در کشور شناخته می‌شود.

    معاون وزیر راه گفت: سه هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم در آزادراه غدیر شده و ارزش روز آن هفت هزار و 800 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: در بخش ترافیکی و جابجایی بار و مسافر، پیش بینی می‌شود در سال اول بهره برداری، 30 میلیون مسافر و 32 میلیون تن بار و در سال بیستم بهره برداری 70 میلیون مسافر و 70 میلیون تن بار از آن تردد کنند.

    به گفته این مقام مسئول در وزارت راه، با بهره برداری از آزادراه غدیر، سالانه 100 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت معادل مصرف یک روز بنزین در کشور و همچنین کاهش سالانه 270 هزار تن آلاینده هوا رخ خواهد داد و مجموعاً در طول 20 سال شاهد کاهش مصرف معادل 25 میلیون لیتر بنزین خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو