فونیکسریمکسبهتام

کارشناس و فعال بازار خودرو در یادداشت اختصاصی تاکید کرد:

بازار خودرو به سمت خصوصی‌ها می رود

عصر خودرو- بالاخره تحریم های این دوره نیز به روالی برداشته خواهد شد هرچند تحریم های خودخواسته ما احتمالا به قوت خود باقی خواهد ماند.بعد از هر تحریمی مانند زندانیانی که پس از طی دوران زندان به جامعه برمی‌گردند و اول به دنبال تغییرات طی زمان سپری شده می گردند ما نیز باید به همین روش عمل کنیم.

بازار خودرو به سمت خصوصی‌ها می رود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شروع تحریم‌ها بحث دیزل گیت بود و اکنون الکتریت گیت. آن صنعت منسوخ شده است و چه بسا مانند اسلاف خود راه کشورهای جهان سوم را در پیش بگیرد همچنانکه اخیرا کارخانه تولید موتورهای درون سوز را افتتاح کردیم. دسته ای دیگر از نخبگان در این مدت مهاجرت کردند و هنر خود را برای دیگران به نمایش خواهند گذاشت. پس از تحریم، ما که همچنان در مزیت نیروی کار ارزان هستیم مجددا هدف صنعت نیروبر خودرو و قطعه سازی خواهیم بود. اقتصادمان به سبب رژیم های تحریم لاغر شده است و امروز دیگر توانایی سابق را در استقبال از محصولات اروپایی برتر نخواهد داشت و همچنان محصولات فرانسوی گزینه موجودات خواهد بود ولی با یک تفاوت؛ آنکه قبلا آنها تلاششان بر ایستادگی در برابر صنعت خودروی آلمان بود ولی اکنون چین. چین نوظهور خصوصا با قرارداد راهبردی جدید، شریک تازه و جدی صنعت خودرو ما خواهد بود. آنچنانکه امروز کمتر برندی در چین پیدا می‌شود که هم در ایران تولید نشود و هم چند گروه کوچک و بزرگ بر سر آن جنگی پنهان صورت ندهند.

    محصولات فرانسوی سری لوکس آینده خودرویی ایران در مقیاس عام جامعه خواهند بود. فرانسویانی که از قضا در الکتریک‌گیت جدید دنیا هنوز عرض اندام جدی نکرده‌اند.
    امروز همچنان درگیر مدیریت ابر کارخانجاتی مانند ایران خودرو و سایپا هستیم چیزی که دولت‌ها را نیز بعنوان مالک خسته کرده و انتقادها به ناکارآمدی ها ایشان را به واگذاری در قبال بدهی بعنوان خصولتی سازی و یا عرضه سهام جهت تامین مخارج مجبور ساخته است لذا امکان اشتغال آقازادگان هنوز سدی در مقابل واگذاری است. اگر چنین شود باید منتظر ظهور قطب های جدید خصوصی در ایران باشیم که خود یا با شریک خارجی سهم بازار خود را پیدا خواهند کرد. اقبال مشتریان آماده کوچ به شرکت های خصوصی است و اموال مازاد ابر کارخانجات دولتی آماده فروش خواهد بود. کوچک شدن این دو شرکت بستر را برای واگذاریشان در آینده فراهم‌تر خواهد نمود.

    ظرفیت سازی پنج ضلعی بخش خصوصی و دورخیز آنها نوید شکست انحصار صنعت خودرو بعد از تحریمهاست. مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور ،ماموت و آرین بازیگران آن دوران خواهند بود و به اتفاق سهم بزرگی از بازار آن زمان را به دست خواهند آورد.

    برنده آن زمان شرکتی است که آمادگی صادرات محصول به منطقه را از اکنون در نظر داشته باشد که آن رمز شکوفایی این صنعت در آینده است وگرنه که اکنون نیز کمتر جایی برای خودرو در خیابان‌ها و پارکینگ ها مانده و اسقاط خودرو نیز با الزامات اقتصادی (در حد لازم آن) همخوانی ندارد.

    * رضا اخباریه - کارشناس و فعال بازار خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو