فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس خودرو در گفت و گو با «عصرخودرو»:

گشایش های سیاسی هیچ تغییری در صنعت خودرو ایجاد نمی کنند

عصر خودرو- فربد زاوه معتقد است که گشایش های سیاسی و مذاکرات اخیر هیچ تغییری در صنعت خودرو کشور بوجود نمی آورد. به عقیده این کارشناس حوزه خودرو مشکلات و مسائل صنعت خودرو ایران داخلی است.

گشایش های سیاسی هیچ تغییری در صنعت خودرو ایجاد نمی کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  زاوه افزود: ممکن است برخی تفاهمات مشکلات را کم کند اما همه چیز ما پشت بحث تحریم ها مخفی شده و این موضوع تنها به حوزه خودرو مربوط نمی شود بلکه کل حوزه اقتصاد و مدیریت را در بر می گیرد. زاوه در ادامه گفت: ما باید به زبان مشترک با دنیا برسیم و مسائل بین المللی را تا این حد پیچیده و غیر قابل حل نکنیم. این کارشناس حوزه خودرو، حضور برخی کارتل های اقتصادی در حوزه خودرو را اصلی ترین دلیل پیچیدگی امور می‌داند و می افزاید: شعارهای جهاد خودکفایی و شرکت های دانش بنیان تاثیری در اقتصاد ما نداشته اند و باعث بسته‌تر شدن فضا در کشور شده اند. زاوه ضمن تاکید بر قدرت زیاد کارتل ها در حوزه قطعات و تولید خودرو گفت: در حالی که یک خودرو 13 تا 17 هزار دلاری در بازار خودرو کشور 1.2 میلیارد تومان قیمت گذاری می شود آیا می توان تصور کرد که چنین قدرت هایی اجازه تغییر در بازار با گشایش‌های سیاسی را بدهند؟ زاوه مهمترین راه حل تحول در صنعت و بازار خودرو را تغییرات اساسی در ساختار مدیریت اقتصادی و سیاسی عنوان کرد و افزود: رفتار فعلی مسئولان به گونه ایست که دوست دارند به سمتی بروند که انحصار از بین نرود. وی اضافه کرد: احتمالا با روی کار آمدن دولت جدید که جهت سیاسی متفاوتی با دولت فعلی دارد، کارتل های فعل وضعیت خوبی نخواهند داشت و احتمالا گروه های جدیدی ظهور می کنند که هر چند ممکن است وضعیت کارتل های فعلی را داشته باشند اما حداقل فضای کنونی شکسته می شود.

    زاوه مهمترین موضوع گشایش سیاسی در کشور را ایجاد فرصت برابر برای کسب و کار می‌داند و می افزاید: آزادسازی فعالیت اقتصادی به شکل کامل اعم از اینکه مواد اولیه را وارد کنیم یا از تامین کننده داخلی بخریم تا مرحله فروش و قیمت گذاری لازمه اصلاح اقتصاد در حوزه خودرو و دیگر حوزه ها است. این کارشناس خودرو آزادی استراتژی و تصمیم گیری شرکت های خارجی برای حضور در ایران را مهمترین اصل در گشایش سیاسی و ورود شرکت های خارجی می داند و می افزاید: شرکت های خارجی زمانی حضورشان در کشور مفید است که بتوانند با هر استراتژی در هر نقطه از ایران کارشان را شروع کنند نه اینکه به آن‌ها الزام شود با گروه یا دسته خاصی کار کنند.
    این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به سوالی در زمینه احتمال تشکیل جوینت ونچر با شرکت های چینی در حوزه های مختلف مرتبط با خودرو با توجه به قرارداد 25ساله گفت: وزیر امور خارجه گفته که نباید به کسی دخیل ببندیم که خودش به غرب دخیل بسته لذا جوینت ونچر با شرکت های چینی می تواند خوب باشد اما آن ها خودشان پیرو همکاری با شرکت های آمریکایی هستند. وی افزود : ایجاد جوینت ونچر با هر نوع شرکت خارجی ناگذیر است اما در نهایت تا زمانی که در هر حوزه ای انحصار از بین نرود، توسعه محصولات بر اساس استاندارد روز و نیاز عموم مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار نخواهد گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو