فونیکسریمکسبهتام

کارنامه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اجلاسیه اول

قفل بازار خودرو با نهایی شدن تحقیق و تفحص ها باز می‌شود + اینفوگرافی

عصر خودرو- کمیسیون صنایع و معادن مجلس در کارنامه اجلاسیه نخست مجلس یازدهم با بررسی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو و طرح توسعه و تولید پایدار فولاد گام‌های بلندی در راستای رفع مشکلات صنعت برداشت.

قفل بازار خودرو با نهایی شدن تحقیق و تفحص ها باز می‌شود + اینفوگرافی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خانه ملت، کمیسیون تخصصی صنایع و معادن مجلس یازدهم پس از انتخاب هیات رئیسه در یکم تیر ماه و تشکیل کارگروه‌های لازم، اولویت‌های کاری خود را مطابق با ماده 54 قانون آئین نامه داخلی در حوزه‌های صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات مشخص و براساس آن فعالیت خود را آغاز کرد.

    در بازه زمانی اجلاسیه اول مجلس یازدهم تا تدوین این گزارش، کمیسیون صنایع و معادن 73 جلسه برگزار کرده و کارگروه‌های ذیل این کمیسیون تخصصی نیز 77 نشست را در طول این مدت داشته‌اند.

    طرح‌ها و لوایح

    طی یک سال گذشته 84 طرح‌ و لایحه به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شده که از این میان 26 فقره طرح و لایحه بررسی شده است که رسیدگی به طرح تحول بازار و ساماندهی صنعت خودروی سبک، طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، طرح اصلاح موادی از قانون معادن و لایحه اصلاح قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیل کارخانه‌‌های کشور را می‌توان از مهم ترین آنها دانست.

    همچنین این کمیسیون بررسی طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه معدن، طرح جهش تولید دانش بنیان، طرح قانون یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی، طرح حمایت از اقتصاد ملی و رونق تولید در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین المللی فضانوردی، لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت‌های ساحلی خزر، لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری –صنعتی، لایحه اصلاح قانون بخش تعاونی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، لایحه حمایت از مالکیت صنعتی، طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران، طرح اصلاح قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، لایحه حمایت از مالکیت صنعتی، لایحه بودجه سال 1400کل کشور، طرح ساماندهی صنعت خودرو ( اعاده شده از شورای نگهبان)، طرح های اصلاح ماده 24 قانون معادن مصوب سال 1377 و طرح اصلاح مواد 9 و 15 قانون معادن را نیز طی یک سال گذشته در دستورکار خود داشته است.

    طرح ها و لوایح مهم بررسی شده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی یک سال گذشته؛

    بررسی طرح تحول بازار و ساماندهی صنعت خودروی سبک؛

    آشفتگی بازار خودرو موجب شد که مجلسی ها درصدد تدوین طرحی برای ساماندهی این بازار برآیند. محور اصلی طرح مذکور عرضه خودرو در بورس است با تحقق این مهم، خودرو که در حال حاضر به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده، کالایی مصرفی خواهد شد بنابراین بازار چهارچرخ ها جذابیتی برای سوداگران نخواهد داشت و این امر موجب کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود.

    طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار؛ به زعم کارشناسان، در حال حاضر تمام محصولات فولادی تولید داخل در بورس عرضه نمی‌شود و این امر موجب شده که فولادِ تولید داخل با قیمت‌هایی بیش از نرخ جهانی به دست مصرف‌کنندگان و صنایع پایین دستی برسد با طرح بهارستان‌نشینان، تولیدکنندگان فولاد ملزم می‌شوند که تمام تولیدات خود را در بورس عرضه کنند، بنابراین بازار فولاد ساماندهی خواهد شد.

    طرح اصلاح موادی از قانون معادن؛

    با وجود اینکه کشور ما جزو 10 کشور دارنده ذخایر معدنی است، متاسفانه در بهره برداری، تولید ثروت و اشتغال در این حوزه از جایگاه مناسبی برخوردار نیست این موضوع موجب شد که وکلای مردم در خانه ملت با تدوین طرح مذکور به دنبال جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و ممانعت از خطر حبس معادن باشند.

    سوالات

    183 فقره سوال از وزرای صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و... طی یک سال گذشته به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شده که کمیسیون به 92 فقره از آن رسیدگی کرده است.

    تحقیق و تفحص

    در بازه زمانی این گزارش، تعداد 21 فقره تقاضای تحقیق و تفحص به کمیسیون صنایع و معادن مجلس واصل شده که 5 فقره از آن در کمیسیون به تصویب رسیده است؛ تقاضای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و مشکلات صنعت خودروسازی، سازمان ملی استاندارد، پتروشیمی الوند، شرکت فولاد مبارکه و شرکت دخانیات تحقیق و تفحص‌های به تصویب رسیده در این کمیسیون است.

    صنعت خودرو و مشکلات صنعت خودروسازی؛

    مشکلات خودروسازان در سال‌های اخیر، هزینه سربار آنها و نارضایتی مردم از قیمت و کیفیت محصولات تولیدی موجب شد که نمایندگان در مجلس با تحقیق و تفحص از این شرکت‌ها موافقت کنند تا بتوان با نظارت مجلس موثر بر خودروسازی‌ها، مشکلات این صنعت مهم مورد رسیدگی  قرار بگیرد.

    عدم آنتن‌دهی اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و شبکه‌های تلویزیونی و عدم شفافیت هزینه‌‌های اینترنت اپراتورهای مذکور، تحقیق و تفحص از  عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو)  و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، تحقیق و تفحص از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری و مدیریت شرکت پلی اکریل ایران  و تحقیق و تفحص از معادن کشور از جمله تحقیق و تفحص‌های ارجاع شده به کمیسیون صنایع و معادن است.

    اعمال ماده 45 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

    با استفاده از ظرفیت ماده 45 آئین نامه داخلی مجلس می‌توان بسیاری از معضلات و مشکلات موجود را از طریق تدوین گزارشی از سوی کمیسیون‌ها و احصاء سوءمدیریت‌ها و تخلفات، حل و فصل کرد. در این راستا مشکلات بازار فولاد و نابسامانی آن منجر به تدوین گزارشی ذیل تبصره (1) ماده 45 آئین نامه مجلس شد که بررسی این گزارش منجر به تدوین طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار» شد. از دیگر موارد ارجاعی بررسی ناکارآمدی در سیاست‌ها و مقررات رفع تعهد ارزی و آسیب خوردن به واحدهای تولیدی و صنعتی است.

    بررسی گزارش نقض یا استنکاف از اجرای قانون در اجرای ماده 234 آئین نامه داخلی

    طبق ماده 234 قانون آئین نامه داخلی مجلس در صورتی که رئیس جمهور، وزرا یا دستگاه‌های زیرمجوعه‌های آنها از انجام تکالیف خود استنکاف کند، با موافقت وکلای ملت در خانه ملت پرونده تخلف آنها برای بررسی به قوه قضاییه ارسال می‌شود که موضوع عدم معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت در موعد مقرر و قانونی به مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعات بررسی شده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس ذیل این ماده بود که پس از توضیحات معاون پارلمانی رئیس جمهور، نمایندگان قانع شدند.

    نقض اجرای مواد 14 و 15 قانون اصلاح قانون معادن و استنکاف دولت در انجام وظایف قانونی و دریافت وجوه غیرقانونی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موضوعات دیگری است که کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی آن ذیل ماده 234 است.

    نشست نظارتی

    علاوه بر اقدامات نظارتی فوق الذکر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به منظور نظارت بر اجرای قوانین، کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی 28 نشست با وزرا و مسئولان داشته است که از مهم ترین آنها می‌توان به رسیدگی به وضعیت تنظیم بازار و بررسی قیمت کالاهای اساسی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی و برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان خودروسازان و قطعه سازان درباره قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی اشاره کرد.

    همچنین این کمیسیون به استماع گزارش وزیر امور خارجه و معاونان وی با موضوع دیپلماسی اقتصادی پرداخت که در نتیجه آن کمیته‌ای مشترک برای بررسی روند اجرای دیپلماسی اقتصادی تشکیل شد.

    استماع گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان مربوطه با موضوع سیاست‌های حمایتی بانکی در توسعه صنایع و معادن کشور، بررسی گزارش مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره عملکرد کاری وی، رسیدگی به گزارش فرمانده قرارگاه حضرت خاتم الانبیاء (ص) و معاونان مربوط در حوزه های صنعت و معدن ، پتروشیمی و ICT و استماع گزارش جناب آقای مهندس فتاح مدیرعامل محترم بنیاد مستعضفان و معاونان مربوطه، بررسی گزارش عملکردی رئیس هیات عامل سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت و انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، رسیدگی به  گزارش دبیر محترم شوایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص عملکرد کاری در حوزه صنعت از دیگر نشست‌های کمیسیون صنایع و معادن طی یک ساله گذشته است.

    علاوه بر موارد فوق، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بازه اجلاسیه اول تا تدوین این گزارش، نشستی مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان مربوطه در وزارتخانه مذکور داشت. همچنین استماع گزارش جانشین و معاونان سازمان بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص عملکرد سال 1399، بررسی  گزارش مدیرعامل بانک صادرات درباره تسهیلات مربوط به واحدهای تولیدی، رسیدگی به گزارش مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در خصوص عملکرد و برنامه ها، استماع گزارش رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص عملکرد کاری وی، نشست با رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به منظور شناسایی ظرفیت بخش خصوصی و احصا مشکلات و  نشست اعضای کمیسیون با وزیر اطلاعات و معاونان ایشان از جمله دیگر جلسات کمیسیون صنایع و معادن طی یک ساله گذشته است.

    نظارت میدانی

    کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نخستین اجلاسیه مجلس یازدهم تاکنون 14 نظارت میدانی و بازدید را در کارنامه خود به ثبت رسانده است که بازدید از گروه‌های صنعتی ایران خودرو و سایپا و استماع گزارش عملکرد مدیران عامل این واحدهای تولیدی، نظارت میدانی بر منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و تعدادی از پتروشیمی‌ها مستقر در منطقه، بازدید از گروه صنعتی انتخاب و اسنوا در مورچه خردت اصفهان و احصاء مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی و بازدید از گروه صنعتی بهمن و استماع گزارش عملکرد مدیرعامل و بازدید از انجمن قطعه سازان از جمله آنها است.

    در راستای انجام نظارت‌های میدانی کمیسیون صنایع و معادن از گروه صنعتی ایران خودرو دیزل بازدید کرد و به بررسی گزارش عملکرد مدیرعامل آن پرداخت. هرچند در سال‌های گذشته ایران خودرو دیزل به دلیل مشکلاتی مانند نبود نقدینگی به تعطیلی کشیده شده بود اما با نظارت نمایندگان مجلس خطوط تولید این واحد تولید مجدد راه اندازی شد.

    بازدید اعضای کمیسیون از مراکز صنعتی و معدنی شهرستان‌های اراک ، محلات، دلیجان و خمین و دیدار با مسئولان استانی و احصا راهکارهای رفع مشکلات هپکو، آذرآب و... از دیگر نظارت‌های میدانی مهم انجام گرفته طی یک ساله گذشته بود. همچنین کمیسیون صنایع و معادن مجلس در کارنامه خود در یک سال گذشته بازدید از نمایشگاه دائمی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و استماع گزارش وزیر و معاونان مربوطه، شرکت در همایش روز صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، بررسی مشکلات صنایع شهرک صنعتی عباس آباد، بازدید از صنایع تولید داخل در نمایشگاه صنعت پتروشیمی، بازدید از شهرک صنعتی پاکدشت، بازدید از شرکت امرسان و آشنایی با مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی و بازدید از مراکز صنعتی و هوا فضای ارومیه و تشکیل جلسه با اتاق بازرگانی شهرستان به ثبت رسانده است./

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو