فونیکسریمکسبهتام

در پی اعلام انتظارات از رئیس جمهور آینده مطرح شد

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات صنعت قطعه سازی

عصر خودرو- به دنبال بیانه انتظارات قطعه‌سازان سراسر کشور از رئیس جمهوری آینده، دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان کشور به ارائه راهکارهای موثر برای حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور پرداخت.

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات صنعت قطعه سازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، انجمن‌های استانی قطعه‌سازان سراسر کشور در بیانیه‌ی خود مبنی بر انتظارات این صنعت از رئیس جمهوری دولت سیزدهم و موضوعات در اولویت‌ برای رسیدگی، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو و قطعات آن و واقعی شدن قیمت هارا در اولویت اعلام کرده‌اند که در این راستا انتظار است، سیاست‌گذاری و حمایت راهبردی جایگزین تصدی‌گری دولتی در مدیریت صنعت یا نظارت بر صنعت خودرو براساس شاخص‌های اقتصادی و بنگاه‌داری شود.

    علاوه‌براین‌ رفع بحران نقدینگی، مشکلات تامین مواداولیه وقطعات نیمه‌ساخته داخلی و خارجی و اصلاح جایگاه تخریب‌شده صنعت خودرونیز از جمله‌ی دیگر درخواست‌ فعالان این صنعت از رئیس جمهوری آینده است.

    مهمترین مشکلات قطعه سازان چیست؟

    بدین ترتیب، آرش محبی‌نژاد-دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی و نیرو محرکه کشور- ضمن بیان مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی به ارائه راهکارها برای حل این مشکلات پرداخت و اظهار کرد: بحران نقدیندگی که به دلیل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر قیمت مواداولیه ونهاده‌های تولید ایجاد شده، از مهم‌ترین مشکلات این صنعت است.

    به گفته وی در حال حاضر کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود 50هزار میلیارد تومان بالغ گردیده اما مطالبات معوق به بیش از 25 هزار میلیارد تومان رسیده است که بخشی از آن به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات بوده و بخشی دیگر به علت عدم توانمندی خودروسازان در بازپرداخت به زنجیره تامین است.

    راهکارهای برای رفع بحران نقدینگی

    وی در تشریح راهکار رفع بحران نقدینگی، گفت: با راهکار واگذاری اوراق گام یا صدور چک‌های به تاریخ آتی جهت اطمینان زنجیره تامین به وصول به‌موقع آن‌ها، تسهیل قابل توجهی در پرداخت مطالبات آتی صورت خواهد پذیرفت. همچنین میتوان زمان پرداخت‌ها به قطعه‌سازان را به یک ماه کاهش داده تا پوشش بخشی از کسری نقدینگی قطعه‌سازان را بدهد. کسری نیاز سرمایه در گردش قطعه‌سازان برای سال جاری در جهت دستیابی به برنامه تولید، حداقل 50 هزار میلیاردتومان برآورد شده است.

    محبی نژاد افزود: در حل مشکلات نقدینگی نیز می‌توان اصل بدهی خودروسازان و قطعه‌سازان به سیستم بانکی رابه مدت یکسال به حالت منجمد درآورد و تا احیا مجدد صنعت، صرفا بهره تسهیلات راس موعد، پرداخت شود. علاوه براین می‌توان تسهیلات جدید تزریق کرد و کسری نقدینگی توسط بانک مرکزی با همکاری بانک‌های عامل تامین و در ستاداقتصاد مقاومتی یا جلسه سران قوا، تصویب شود.

    پیشنهاداتی برای حل مشکلات قیمت گذاری خودرو و قطعات

    دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور در ادامه در رابطه با راهکار حل مشکلات قیمت‌گذاری خودرو و قطعات آن پیشنهاد کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت نهاده‌های تولید، در بازه تغییر مثبت و منفی 10 درصد نسبت به زمان عقد قرارداد،بدون تاخیر به صورتیکه قیمت‌گذاری هوشمند با تغییر نرخ نهاده‌ها تغییر کند، قیمت قطعات در قراردادها توسط خودروسازان شناور شود. تسریع در اصلاح کوتاه مدت شیوه قیمت‌گذاری خودرو در قالب بسته سیاست‌های تشویقی و رفع موانع تولید پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و تصویب در جلسه سران قوا نیز می‌تواند کمکی برای حل مشکل مذکورباشد. همچنین اصلاح اساسی شیوه قیمت‌گذاری خودرو با تصویب قانون در مجلس در میان مدت نیز راهکار مناسبی برای حل مشکلات قیمت‌گذاری خواهد بود.

    محبی‌نژاد از دشواری تامین مواداولیه و قطعات نیمه‌ساخته داخلی و خارجی به عنوان دیگر مشکل بزرگ این صنعت یادکرد و درباره راهکارهای موثر برای مرتفع ساختن آن، تصریح کرد: تعدیل قیمت مواداولیه تولید داخل همچون محصولات فلزی وپتروشیمی و… و عرضه کافی به بازار داخل،  تسهیل ، تسریع و ثبت سفارش و خرید مایحتاج قطعه‌سازان و تخصیص ارز کافی از کلیه روش‌های موجود به‌ویژه مجوز واردات بدون انتقال ارز و بدون اجبار به اعلام منشا ارزی، حل مشکلات مرتبط با گمرک که اهم آن واگذاری امور ترخیص به کارشناسان مجازی در راستای هوشمندسازی ترخیص کالاست و تعمیق ساخت داخل مواد و قطعات وارداتی با کمک بسته‌های مشوق ساخت داخل از جمله راهکارهایی است که برای حل مشکلات تامین مواداولیه پیشنهاد می‌شود.

    وی افزود: واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند نیز از جمله مواردی است که توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان داخلی را ناامید می‌سازد؛ لذا انجمن همگن قطعه‌سازان کشور پیشنهاد می‌کند که تعیین منطقی درصد تعرفه واردات قطعات خودرو جهت جلوگیری از ضربه‌پذیری تولید داخل براساس راهبردهای “طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات آن” صورت گیرد. همچنین می‌ بایستی مقررات در جهت جلوگیری از ورود قطعاتی که دارای ظرفیت ساخت داخل کافی هستند،تنظیم شوند یا صرفا به اندازه واردات کسری تولید داخل ونه بیشتر، مجوز صادر شود. ضروری است که جهت جلوگیری از  واردات بی‌رویه کالای ساخته شده از جمله قطعات خودرو پس از لغو تحریم‌ها و باتوجه به ارزهای انباشته پشت سدهای‌تحریم برای صیانت از سرمایه‌گذاری کلان انجام شده و روشن نگه داشتن چراغ نهضت ساخت داخل، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

    تدوین و اجرای طرح تحول فرهنگی - اجتماعی صنعت خودرو

    این مقام صنعتی به تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسئولان اشاره کرد و گفت: برای اصلاح جایگاه صنعت خودرو و جلب رضایت و اعتماد مردم لازم است طرح تحول فرهنگی- اجتماعی صنعت خودرو تدوین و اجرا شود و خطاانگاری تلاش عرضه تولید و وضع قوانین، مقررات مانع جلوگیری شود و از انتشار اخبار مخرب در این راستا پرهیز شود.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پایان، تصریح کرد: مشکلات مذکور علاوه بر دو غول تحریم‌ها و کروناویروس که موانع بزرگ خارج از کنترل و اختیار تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران وجود دارد؛ براین اساس  نیاز به حمایت‌های بیشتروجود دارد. همچنین همکاری مثبت دو طرفه میان زنجیره تامین و خودروسازان، مستلزم رعایت انصاف و عدالت بیشتر درقراردادهاست؛ بطوریکه منافع هریک از طرفین در نظر گرفته شود؛ لذا چارچوب قراردادها بایستی اصلاح گردد.

    انتهای پیام‌

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو