فونیکسریمکسبهتام

تمهیدات نارنجی پوشان در برابر تحریم ها

سهم بزرگ سایپا در بومی سازی صنعت خودرو

عصر خودرو- اگر تحریم ها، مشکلات اقتصادی و ده ها مشکل دیگر که به یکباره طی ۳ سال اخیر بر سر صنعت و اقتصاد کشور آمده وجود نداشت خودروسازان مسیر گذشته را پیش می بردند و هنوز مونتاژی ها و خودروهای پرتیراژ بیشترین سهم را از خطوط تولید خودرو کشور در اختیار داشتند.

سهم بزرگ سایپا در بومی سازی صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ادامه چنین روندی موجب می شد تا در تلاطم های سیاسی بین المللی در صورت بروز هر گونه مشکل یا تحریم، صنعت خودرو ما که وابستگی به خودروهای مونتاژی داشت با مشکل مواجه شود اما بحران های اقتصادی سال های اخیر موجب شد تا خودروسازان مسیری ضد تحریم را پیش بگیرند و خطوط تولیدشان را در برابر محدودیت های بین المللی بیمه کنند. سایپا بدون شک بیشترین سهم در بومی‌سازی هویت صنعت خودروسازی کشور را بر عهده داشت. سایپا در اوج بحران ها و مشکلات، با تصمیمی تاریخی بعد از 27 سال پراید را هم از خط تولیدش خارج کرد اما به سرعت ظرفیت تولید آن با خودروهای دیگر جایگزین شد و معرفی محصولات، آپشن ها، قوای محرکه و تکنولوژی های جدید آغاز شد. امروز با سایپایی تماما از جنس سایپا روبرو هستیم که در آن نه خبری از یک محصول پرتیراژ قدیمی است و نه وابستگی به خودروهای مونتاژی دارد.

    سایپای امروز نه در ساحل آرامش بلکه در دریایی پرتلاطم، پرتلاش تر از قبل به مسیر ادامه می دهد. خبر هایی که هر روز از نارنجی پوشان منتشر می شود گواهی بر پویایی این مجموعه در زمینه معرفی محصولات و تکنولوژی های جدید است. جدیدترین دستاورد سایپا که به زودی روی نخستین محصول این خودروساز نصب خواهد شد و در تیراژ یک میلیون دستگاهی طی 3 سال آینده وارد خیابان ها می شود خودروهای متصل هستند که فناوری روزی در جهان به حساب می آید. اینترنت اشیاء یا شبکه ای متصل و آنلاین از همه انسان ها و وسایل، آینده جهان است که سایپا به تازگی در قالب نسل نخست خودروهای متصل به آن قدم خواهد گذاشت.

    بومی سازی با دو هویت درصد داخلی سازی و هویت ملی محصولات تعریف می شود. سایپایی ها در ابتدای تولید شاهین به حدود 60درصد داخلی سازی دست پیدا کرده بودند که تا روزهای پایانی سال 99 این میزان به حدود 75 درصد رسید و روند رشد داخلی سازی این محصول همچنان ادامه دارد. این میزان از داخلی سازی بدون شک با توجه به اشتراکات خانواده پلتفرم SP100 در آریا آن هم در آغاز تولید نیز دست یافتنی خواهد بود و مسیر اختصاصی سایپا با همین روند ادامه خواهد یافت.

    سبد محصولات متنوع امروز و آینده از مهمترین نکات شکل گیری هویت سایپای نوین است. با نگاهی به سبد محصولات سایپا، استراتژی محصولات و حرکت قدم به قدم در مسیر تکنولوژی و سطح آپشنی و کلاسهای بالاتر کاملا مشخص است. بازار خودرو ایران با تیبا در دو نسخه صندوق دار و هاچ بک به عنوان ارزان ترین خودرو آغاز می شود و در رده قیمتی بعد، ساینا با طراحی متفاوت به عنوان سدان شهری خانوادگی نقشی پررنگ تر از گذشته را بر عهده گرفته است. سایپا با معرفی نسخه فیس لیفت این خودرو که به زودی روانه بازار خواهد شد، ساینا را یک پله دیگر ارتقاء داده تا دو گزینه سدان را پیش روی مشتریان خودروهای اقتصادی کشور قرار دهد. در بالاترین رده این خانواده کلاس B نیز هاچ بک کراس سایپا یعنی کوییک قرار دارد. این خودرو در تب و تاب کشش بازار به سمت خودروهای هاچ بک کراس طراحی شد و به دلیل طراحی ظاهری جذاب تا کنون با استقبال قابل توجهی مواجه شده و سهم بالایی از تیراژ تولید سایپا را در اختیار دارد. سایپا تنوع تیپ های جدیدی را روی کوییک معرفی کرد که از آن جمله می توان به کوییک R و در آینده کوییک اتوماتیک اشاره کرد که در پارس خودرو تولید خواهد شد. کوییک فیس لیفت در نسخه S جدیدترین محصول خانواده X200 است که چهره جدیدش هجومی تر از گذشته جان تازه ای به این خانواده بخشیده است. در ادامه خودروهای کلاس B کاپیتان جدید محصولات سایپا در این کلاس اطلس خواهد بود. خودروهای کلاس B یا خودروهای شهری، با استاندارد مورد نظر خانواده های ایرانی سهم قابل توجهی از تیراژ کل تولیدات خودرویی کشور را در اختیار دارند. سایپا با درک این نیاز در تنوع بخشی به سبد محصولات جدید، مینی کراس جدیدی در کلاس B با نام اطلس را آماده تولید کرده است که تعریفی جدید از طراحی و تکنولوژی محصولات این شرکت خواهد داشت.

    قدم بعدی سایپا در گسترش سبد محصولات هنوز مشخص نیست اما با توجه به گسترش استفاده از پیشرانه های 3 سیلندر نسل جدید و نیاز کشور به خودروهای ارزان قیمت و کم مصرف، می توان انتشار داشت که سایپا باز هم به فکر گسترش محصولات در کلاس A و B باشد و محصولی پایه ای تر از خانواده X200 را نیز به بازار معرفی کند. نیاز بازار به SUV های شاسی مستقل و انواع پیکاپ نیز می تواند در دستور کار سایپا قرار داشته باشد.آنچه از عملکرد سایپا طی 3 سال گذشته مشخص شده بدون شک برنامه فیس لیفت، بهبود و توسعه محصولات کنونی به صورت ماهانه در برنامه های این خودروساز قرار خواهد داشت.

    ایمنی مهمترین کلیدواژه سایپای نوین در طراحی سری جدید محصولات است. سایپا به واسطه تولید پراید طی سال های گذشته اصلی‌ترین سوژه رسانه ها و مسئولین برای حمله در زمینه ایمنی بود. امروز با حذف کامل پراید از سبد تولیدات سایپای نوین، کیفیت و ایمنی در صدر برنامه طراحی و تولید سایپا قرار گرفته و نمود بارز آن در شاهین مشخص است. امکانات ایمنی و تست های تصادف شاهین نشان دهنده عزم جدی سایپا در مسیر پیشرفت ایمنی محصولاتش است اما این پایان راه نیست چرا که زمزمه های آپشن ها و تکنولوژی های مدرن تری نیز به گوش می رسد که احتمالا در بستر کراس اوور آریا معرفی خواهد شد.

    حرکت سایپای نوین در مسیر ایمنی در کنار ارتقاء قابل توجه کیفیت نشان دهنده هویت متفاوت این مجموعه خودروساز نسبت به گذشته است. ایمنی شاید به صورت تخصصی از سوی مشتریان در هنگام خرید مورد بررسی قرار نگیرد اما توجه یک خودروساز به این مقوله در سطح استاندارد های اروپایی هر چند افزایش هزینه های سنگینی را در پی دارد اما نشان دهنده حسن نیت سایپای نوین در راستای اصلاح گذشته و ترسیم آینده ای ایمن است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو