فونیکسریمکسبهتام

تولید بالغ بر ۹۰۰۰ خودرو ناقص در بهار امسال

عصر خودرو- بررسی‌های آمار تولید و فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که این دو شرکت در مجموع بالغ بر ۱۷۸ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که از این میزان، ۱۶۹ هزار و ۲۸۲ دستگاه را تجاری و به فروش رسانده‌اند؛ براین اساس بالغ بر ۹۰۰۰ دستگاه مابه‌التفاوت خودروهای تولیدی و فروخته شده است که احتمالا خودروهای ناقصی است که امکان تجاری‌سازی نداشته است.

تولید بالغ بر ۹۰۰۰ خودرو ناقص در بهار امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، بر اساس آمار ارائه شده توسط دو خودروساز بزرگ داخلی به سازمان بورس، در مجموع سه ماه نخست سال جاری ایران‌خودرو و سایپا 178 هزار و 899 دستگاه خودرو تولید کردند که از این میزان در مجموع 169 هزار و 282 دستگاه به فروش رسیده است.

    کسر این دو سری اعداد از هم نشان می‌دهد که 9617 دستگاه خودرو از تولید ایران‌خودرو و سایپا در بهار امسال تجاری نشده و به فروش نرسیده است. در حقیقت این آمار نشان می‌دهد که دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته 9617 دستگاه خودرو ناقص تولید کرده‌اند که امکان عرضه به بازار و تجاری‌سازی نداشته است.

    7693 خودرو ناقص تولید شده در ایران‌خودرو در سه ماهه امسال

    بررسی آمار تولید و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای سال 1400 تا پایان خردادماه نشان می‌دهد که این شرکت 67 هزار و 573 دستگاه از محصولات خانواده پژو (به‌جز پژو 2008) تولید کرده که 68 هزار و 938 دستگاه آن را فروخته است. همچنین تولید محصولات خانواده سمند نیز 9145 هزار دستگاه بوده که از این تعداد 8742 دستگاه را تجاری کرده است.

    در مدت مذکور سال جاری همچنین 11 هزار و 842 دستگاه دنا، 6992 دستگاه رانا و 595 دستگاه تارا تولید شده است که به ترتیب از این میزان تولیدها، 9250  دستگاه دنا، 1315 دستگاه رانا و تنها دو دستگاه تارا توسط توسط ایران‌خودرو فروخته شده است.

    ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز درسه ماهه نخست سال جاری تولید محصول دانگ‌فنگ نداشته اما یک دستگاه عرضه کرده است. علاوه‌براین 1119 دستگاه هایما تولید کرده که 1289 دستگاه آن را فروخته است.

    در فصل بهار امسال ایران‌خودرو تولید پژو 2008 از محصولات مونتاژی و وانت آریسان از محصول خود نداشته است.

    براین اساس97 هزار و 230 دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده که برای 89 هزار و 537 دستگاه آن صورت مالی ثبت شده است و  همانطور که اشاره شد 7693  دستگاه از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو در سه ماه ابتدایی سال جاری، تجاری  و به بازار عرضه نشده است.

    نکته قابل توجه نیز اینجاست که در شرایطی که ایران‌خودرو بسیار از خودرو تارا و ویژگی‌های آن صحبت می‌کند و مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در ابتدای سال از برنامه‌ریزی برای تولید و قول عرضه 50 هزار دستگاه تارا در سال جاری را داد و قرار بود تولید تارا با گیربکس اتوماتیک از تیرماه امسال آغاز شود و در نهایت هم شنبه هفته جاری ( 19 تیرماه) نمونه آزمایشی برقی تارا رونمایی شد که از 595 دستگاه تارا تولید شده در سه ماه نخست سال جاری تنها دو دستگاه آن قابلیت تجاری‌سازی داشته است.

    1924 خودروی ناقص سایپا در سه ماهه 1400

    در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز در طول سه ماه ابتدایی سال جاری، 81 هزار و 669 دستگاه خودرو تولید شده است که از این میزان،  سایپا موفق به فروش 79 هزار و 745 دستگاه شده و بر این اساس 1924 دستگاه از تولیدات این شرکت در بهار امسال در پارکینگ این شرکت، احتمالا ناقص مانده است.

    به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع سه ماهه ابتدای امسال در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف انواع پرایدها تنها وانتپراید تولید داشته است. در این مدت 6120 دستگاه وانتپراید (سایپا 151)، 71 هزار و دستگاه محصولات خانواده تیبا و 3870 دستگاه شاهین تولید کرده است.

    از این میزان تولید در دومین خودروساز بزرگ کشور، طبق صورت‌های مالی ارائه شده به سازمان بورس، 7439 دستگاه سایپا 151 (پراید وانت)، 68 هزار و 122 دستگاه محصولات خانواده تیبا و 3819 دستگاه شاهین تجاری‌سازی شده و صورت مالی ثبت شده است.

    همانطور که مشخص است میزان فروش وانت پرایدها در سه ماهه امسال بیشتر از میزان تولید آن بوده است که نشان از تکمیل تعدادی از خودروهای ناقص این خودرو بوده که در مدت مذکور سال جاری تکمیل و تجاری‌سازی شده است (لازم به ذکر است که ممکن است همه 6120 دستگاه تولیدی بهار امسال تجاری نشده باشد؛ بلکه از تولیدات سال گذشته بود که تکمیل و عرضه شده است.)

    همچنین یک دستگاه آریو، یک دستگاه سراتو، یک دستگاه از محصولات خانواده پراید و 362 دستگاه چانگان از تولیدات پیش از سال 1400 توسط گروه خودروسازی سایپا تکمیل و فروخته شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو