فونیکسریمکسبهتام

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در تولید "کاتالیست خودرو" با ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون قطعه

عصر خودرو- یک شرکت دانش‌بنیان قطعه محیط‌زیستی "کاتالیست" را به جای "دلکو" طراحی و به تولید انبوه رسانده است. این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون قطعه در سال را دارد و سال گذشته ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است و ۳۷۰ نفر نیز در این شرکت اشتغال دارند.

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در تولید "کاتالیست خودرو" با ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون قطعه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، "کاتالیست" ماده‌ای است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی فعال‌سازی، افزایش می‌دهد بدون اینکه خود آن در آنها شرکت کند؛ یکی از موارد استفاده کاتالیست‌ها، مبدل‌های کاتالیستی هستند که با هدف کاهش آلودگی هوا بر سر راه خروجی موتورهای بنزینی نصب می‌شوند.

    "نوید مولوی‌زاده" قائم‌مقام این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت در حوزه تولید کاتالیست‌ها و اگزوز خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1370 با هدف تولید قطعات خودرو تاسیس شد و تولید اولیه شرکت، قطعه دلکو بود و به مجرد تغییر سیستم خودروها از کاربراتوری به انژکتوری، محصول ما نیز از دلکو به کاتالیست‌ انواع خودروها تغییر کرد؛ علت انتخاب این محصول؛ دغدغه محیط زیستی سهامداران و هیئت مدیره شرکت بود و به مجرد تحقیق و توسعه و فعالیت‌های مهندسی که بر روی این محصول انجام دادیم در سال 1394 موفق شدیم عنوان شرکت دانش‌بنیان نوع 1 را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کنیم.

    وی ادامه داد: ما با تولید انواع کاتالیست‌ها که قطعه‌ای با تکنولوژی بالا محسوب می‌شود؛ توانستیم صنعت کشور را از طراحی، ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی و واردات این قطعات بی‌نیاز کنیم؛ خودروسازان همه ساله مجبورند که استاندارد خودروهای خود را به لحاظ آلایندگی محیط زیستی بالاتر ببرند و ما اینجا می‌توانیم با دانشی که در مجموعه خودمان ایجاد کردیم به آنها کمک کنیم تا به اهداف خود دست پیدا کنند.

    مولوی‌زاده تصریح کرد:‌ شرکت دانش‌بنیان ما علی‌رغم اشتغال نسبتاً بالایی که ایجاد کرده است توانسته با تولید این قطعات برای بازار قطعات یدکی کمک بسیار بزرگی به هموطنان بکند؛ این قطعه یک قطعه کاملاً محیط زیستی است و ارتباط مستقیمی با آلودگی هوا دارد و هموطنان با نصب قطعات تولیدی شرکت ما با قیمتی بسیار پایین‌تر نسبت به نمونه‌های وارداتی، می‌توانند تاییدیه‌های معاینه فنی را دریافت کنند.

    وی ادامه داد:‌ ظرفیت تولید این شرکت، 1.5 میلیون قطعه در سال است و سال گذشته بیش از 10 میلیون دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم؛ در موضوع صادرات سال گذشته چیزی بیش از 1.5 میلیون دلار قطعه به کشورهای همسایه و عمدتاً ترکیه، آذربایجان و کشورهای حوزه CIS صادر کردیم.

    "علیرضا مجیدنیا" مدیر فروش و بازاریابی این شرکت دانش‌بنیان نیز گفت: این شرکت در صنعت خودرو فعالیت می‌کند و مبدل کاتالیستی انواع خودروها و موتور سیکلت را تولید می‌کنیم؛ مبدل کاتالیستی یک قطعه‌ای است که بر روی موتور نصب است و حدود 90 درصد از گازهای آلاینده خروجی موتور را تبدیل به گازهای مجاز می‌کند.

    وی ادامه داد:‌ در شرکت ما بیش از 370 نفر به صورت مستقیم و 1000 نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. این شرکت یک شرکت پیشرو در زمینه خودرو و تولید مبدل‌های کاتالیستی است. پیشرو بودن به این خاطر است که فرایندها و تغییر و تحولات در صنعت خودرو بسیار زیاد است و در این تغییرات نیاز است که تکنولوژی یا از خارج خریداری شده و یا وارد بشود اما در شرکت دانش‌بنیان ما صفر تا 100 مسئله در همینجا طراحی و تولید می‌شود و در این مسئله هیچ وابستگی به خارج نداریم.

    مجیدنیا با اشاره به مزیت و ویژگی‌های محصولات این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد:‌ مزیت بسیار مهم محصولات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، تنوع محصولات است یعنی تقریباً برای تمام خودورهای داخلی و خارجی هم در بازار یدک و هم در صنعت خودروی کشور، کاتالیست طراحی شده است؛ موضوع بعدی قیمت است چراکه کاتالیست‌هایی که در این شرکت تولید می‌شود از نظر قیمتی حداقل 15 تا 20 درصد پایین‌تر از نمونه‌های خارجی است. کیفیت خوب این محصول به خاطر طول عمر مفید این کاتالیست است. کاتالیست‌‌ها نقش عمده‌‌ای در کاهش آلودگی خودروها دارند. گازهای آلاینده‌ای که خودروها تولید می‌کنند توسط کاتالیست‌ها پایش شده و تبدیل به گازهای بی‌اثر و آب می‌شود و برای همین اگر کاتالیست‌ بر روی ماشین‌‌ها نصب نباشد این گازها مستقیم وارد محیط شده و باعث افزایش آلایندگی کلان‌شهرها و شهرهای کشور خواهند شد.

    پیچیدگی ساخت کاتالیست به طراحی فرمولاسیون آن بر می‌گردد در حقیقت فرمولاسیون ساخت کاتالیست از 30 جزء تشکیل شده است که شامل نانو مواد و سایر موادی است که دارای تکنولوژی روز دنیا هستند و اینها کمک می‌کنند تا کیفیت لازم برای تولید کاتالیست‌های خودرو را در سطح جهانی حفظ کنیم؛ در ساخت کاتالیست از فلزات گرانبها استفاده می‌شود که شامل "پلاتین، پالادیوم و رودیوم" است که این فلزات اگر به صورت بهینه استفاده نشوند منجر به افزایش قیمت خواهد شد؛ ما سعی می‌کنیم با حفظ کیفیت، قیمت پایین‌تری را برای محصولات خود داشته باشیم تا بتوانیم مواد را به صورت بهینه استفاده کنیم. از افزودنی‌های دیگر در کنار فلزات گران‌بها استفاده کنیم تا بتوانیم مصرف فلزات را کاهش بدهیم؛ استفاده از تکنولوژی جدید در این موضوع، باعث شده است که تا حدود 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف فلزات گران‌بها داشته باشیم و در سال‌های گذشته توانستیم کاهش قیمت خوبی داشته باشیم.

    این شرکت دانش‌بنیان ظرفیت تولید سالانه 1.5 میلیون قطعه در سال را دارد و آزمایشگاه کاتالیست این شرکت دانش‌بنیان در کنار تیم تحقیق و توسعه آن، توانسته است سبد کاملی از محصولات را به صنعت خودروسازی کشور هدیه بدهد و نقش بسیار پررنگی را در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو