فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت اعلام‌کرد:

صرفه‌جویی ۵۰۰ دلاری در ساخت هر خودروی داخلی

عصر خودرو- مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در یک سال گذشته و با اجرای برنامه میزهای داخلی‌سازی، متوسط ارزبری خودروهای داخلی کاهشی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار را تجربه کرده است.

صرفه‌جویی ۵۰۰ دلاری در ساخت هر خودروی داخلی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، «سهیل معمارباشی» امروز (جمعه) افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه کاهش ارزبری 10 میلیارد دلاری طی سه سال (98، 99 و 1400) برنامه‌ریزی کرده که یک میلیارد و 400 میلیون دلار آن مربوط به صنعت خودروسازی است.

    وی بیان‌داشت: به این منظور تاکنون چهار میز داخلی‌سازی برگزار شد و میز پنجم نیز هرچند به دلیل پاندومی کرونا تاکنون برگزار نشده، اما قراردادهای آن منعقد شده و از بین 20 قطعه در نظر گرفته شده برای داخلی‌سازی، 14 قطعه به مرحله تولید رسیده است.

    به گفته این مقام مسوول، با در نظر گرفتن میز پنجم تاکنون 166 پرونده برای تولید انبوه 303 قطعه تشکیل شده و با 138 سازنده قرارداد منعقد شده است.

    وی خاطرنشان‌کرد: ارزش این قراردادها 52 هزار میلیارد ریال است که در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه، کاهش ارزبری 383 میلیون یورویی را به دنبال خواهند داشت.

    معمارباشی ادامه‌داد: تاکنون 86 قطعه از 303 قطعه یاد شده در این میزها به مرحله تولید انبوه رسیده و صرفه‌جویی ارزی 120 میلیون یورویی را نتیجه داده است و بقیه قطعات در حال طی کردن مراحل کار است.

    وی گفت: برای امسال برگزاری سه میز داخلی‌سازی دیگر برای قطعات خودرو برنامه‌ریزی شده است که شامل 37 قطعه و 90 میلیون یورو کاهش ارزبری خواهد بود.

    مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در یک سال گذشته و با اجرای برنامه‌های یاد شده، تاکنون کاهش ارزبری حدود 400 تا 500 دلاری در هر خودروی داخلی محقق شده و از 2 هزار و 500 دلار به کمتر از 2 هزار دلار رسیده است.

    وی خاطرنشان‌کرد: در خودروهای جدید داخلی که از گیربکس‌های اتوماتیک بهره می‌برند و بسیاری قطعات جدید آنها داخلی‌سازی نشده، ارزبری بیش از سه‌هزار دلار است که خودروهایی نظیر تارا، شاهین و دناپلاس اتوماتیک را شامل می‌شود.

    به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 236 هزار و 355 دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خردادماه 1400 و رشد 9.5 درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

    طبق سند چشم‌انداز 1404 ایران باید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید و 30 درصد آن را به بازارهای جهانی صادر کند. در افق 1404 ایران با تولید سالیانه 120 هزار دستگاه خودرو تجاری باید در جایگاه نخست منطقه، 25 درصد آن را به خارج از کشور صادر کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو