فونیکسریمکسبهتام

گزینه ای جدید و متفاوت برای بازارهای برون مرزی صنعت خودرو

تارا؛ کلید توسعه صادرات ایران خودرو

عصر خودرو- صادرات یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین رویکردهای صنعت خودرو است که در صورت رشد و توسعه آن می توان به بی نیازی صنعت خودرو از تامین ارز مورد نیاز و حتی درآمدزایی ارزی امیدوار بود.

تارا؛ کلید توسعه صادرات ایران خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، صادرات خودرو از سوی ایران خودرو طی سال های اخیر عمدتا به کشورهایی مانند عراق، سوریه، آذربایجان و روسیه صورت می گرفته و در این بین قطعات OEM نیز سهم محدودی را به خود اختصاص داده بودند. عموما سهم صنعت خودرو کشور از صادرات به سختی فراتر از دو هزار دستگاه در سال رسیده و با اضافه شدن تحریم ها این میزان در سال 1399 به حدود 1500 دستگاه کاهش پیدا کرده است. ایران خودرو با در نظر داشتن محدودیت ها و مشکلات حوزه صادرات خودرو سال 1400 را با تمرکز ویژه روی حوزه صادرات آغاز کرده و سرباز جدید این شرکت یعنی تارا با پتانسیل های فراوان می تواند دروازه های جدیدی را برای توسعه صادرات به مقاصد جدید بگشاید.

    تارا از جدیدترین پلتفرم بومی صنعت خودرو کشور بهره می برد که توانایی همگام سازی با تکنولوژی های روز را فراتر از پلتفرم های پیشین دارد و حتی می تواند تا مرحله برقی سازی کامل پیش برود. بازارهای جهان بستری برای رقابت با برند های بزرگ هستند و تارا متفاوت از دیگر تولیدات صنعت خودرو ایران می تواند هم زبان با خودروهای روز دنیا به رقابت بپردازد و حتی پای ایران خودرو را به بازارهای جدید اروپایی باز کند.

    تارا در گام نخست مجوز اولیه ورود به بازارهای اروپایی و بازارهای روز جهان را اخذ کرده به گونه ای که این خودرو در آزمایش های متعدد ایمنی موسسات اروپایی موفق به دریافت انواع استاندارد های ECE شده و به این واسطه از نظر ایمنی صلاحیت ورود به بازار های معتبر را دارد. از طرف دیگر این خودرو با پیشرانه نوین TU5+ ضمن پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو5 که الزام بسیاری از بازارهای صادراتی است می تواند در گام های بعد میزبان خانواده جدید پیشرانه IK3 یا پیشرانه های سه اتوانه ای جدید ایران خودرو باشد که استاندارد یورو6 را به راحتی پاس می کنند. تارا حتی در گام های بعد می تواند با اتکا به همین خانواده 3 استوانه و قوای همراه الکتریکی، به رقابت خودروهای هیبریدی برود و در آینده ای نزدیک با نسخه برقی در بالاترین سطح به رقابت بپردازد. آنچه از تنوع قوای محرکه و پتانسیل های تارا بر می آید این است که این خودرو در هر بُعدی از رقابت می تواند در بازارهای صادراتی رودر روی رقبایش بایستد و این به معنای سربازی پرتوان برای بازارهای صادراتی است که می تواند چهره ایران خودرو در مقاصد صادراتی را به کل تغییر دهد.

    با بازسازی سایت تولیدی سیامکو ایران خودرو در سریه، اخذ مجدد مجوز صادرات خودرو به عراق و افزایش ظرفیت تولید در سایت نفت چاله آذربایجان به نظر می رسد ایران خودرو در سال 1400 پایگاه های صادراتی اش را به خوبی تقویت کرده و سبد کنونی محصولاتش شامل مدل هایی همچون رانا پلاس، دنا پلاس، 207 و ... را به این کشورها با تمام توان صادر می کند اما آنچه تارا در اختیار ایران خودرو قرار می دهد، مجوز ورود به بازارهای سختگیرانه تر است. ایران خودرو سهم قابل توجهی از تقاضای خودرو سواری در بازار کشور آذربایجان را در اختیار دارد به گونه‌ای که بر اساس گزارش فروش انواع خودرو در ماه ژوئن، در کنار برند رنو که رشد فروش را در این کشور تجربه کرده، برند خزر با محصولات ایران خودرو تنها خودروسازی بوده که سهم بازارش افزایش پیدا کرده است.

    خانواده تارا که با نسخه دستی آغاز می شود و به مرور نسخه اتوماتیک، هایبرید و دیگر نمونه های آن قابل عرضه است می تواند باب جدیدی از رقابت را در کشورهای مقصد آغاز کند. ایران خودرو در کنار افزایش سهم در بازارهای کنونی مانند عراق، آذربایجان و سوریه می تواند به گسترش فعالیت ها در بازار کشورهای اروپای شرقی با کاپیتانی تارا نیز فکر کند.

    تارا سدانی در کلاس C است که از پلتفرم مدرن و به روز بهره می برد. سیستم کمکی فرمان این خودرو از نوع برقی است و از آپشن هایی نظیر سانروف، کروز کنترل، کنترل الکترونیکی پایداری ESP ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC به صورت استاندارد بهره می برد. در نسخه اتوماتیک این سدان سنسور های نور و باران، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، 4 کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید و ... را نیز ارائه می کند. تارا با این حساب از نظر فهرست آپشن و تکنولوژی‌ها؛ همسطح و حتی برتر از بسیاری از رقبا از برند‌های مطرح است که می تواند راه ایران خودرو به بازار های جدید را باز کند و توسعه فعالیت در بازارهای کنونی صادراتی را رقم بزند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط