فونیکسریمکسبهتام

جاده های هوشمند آینده؛ از خورشیدی تا خودترمیم! +عکس

عصر خودرو- فناوری با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است و بسیاری از چیزهایی که روزی در فیلم های علمی تخیلی دیده می شد، اکنون به واقعیت تبدیل شده اند.

جاده های هوشمند آینده؛ از خورشیدی تا خودترمیم! +عکس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از عصر ایران، در شرایطی که نخستین پرواز خودروهای پرنده را شاهد بوده ایم، کشورهای جهان در حال سرمایه گذاری در زیرساخت هایی جدید هستند که می توانند به نرمال های جدید در زندگی ما تبدیل شوند. در ادامه نگاهی به برخی فناوری های در حال توسعه برای استفاده در جاده ها خواهیم داشت که شرکت پژوهشی Compare the Market به آنها اشاره داشته است.

    جاده های خورشیدی

    جاده های خورشیدی بسیار شبیه به انواع دیگر سطوح خورشیدی کار می کنند، با این تفاوت که از پنل های شیشه ای ساخته نخواهند شد. در عوض، جاده های خورشیدی به پنل های خورشیدی فتوولتائیک سیلیکون کریستالی بادوام مجهز می شوند که امکان تردد افراد پیاده و خودرو روی آنها بدون بروز آسیب وجود دارد. چند چالش در مسیر فراگیر شدن جاده های خورشیدی در جهان وجود دارند که از آن جمله می توان به هزینه چشمگیر در مقایسه با آسفالت و این که جاده باید در معرض نور مستقیم خورشید باشد تا بهترین نتایج حاصل شود، اشاره کرد. به نظر می رسد این فناوری احتمالا به عنوان یک مکمل و نه یک راه حل اصلی برای تولید انرژی استفاده خواهد شد.

    جاده های پیزوالکتریک

    برخلاف جاده های خورشیدی، جاده های پیزوالکتریک به لطف موادی که زیر سطح جاده ترکیب می شوند، انرژی تولید می کنند. در واقع، کریستال های مورد استفاده انرژی منتقله از وزن خودروهای روی سطح جاده را جذب می کنند. برق تولیدی می تواند به شبکه برق محلی هدایت شده یا در سطح جاده و محیط اطراف آن برای تامین نیروی چراغ ها و فناوری های هوشمند استفاده شود.

    جاده های ال‌ئی‌دی

    فناوری ال‌ئی‌دی می تواند خطوط نقاشی شده روی سطح جاده ها را حذف کرده و دید را در هر شرایط آب و هوایی بهبود ببخشد. در کنار فناوری هوشمند، چراغ های ال‌ئی‌دی می توانند برخی هشدارها را به رانندگان ارائه کنند. حسگرها، صفحات حساس به فشار و دوربین های امنیتی با فناوری ضبط حرکت (موشن کپچر) همگی می توانند در سامانه های ال‌ئی‌دی ترکیب شوند تا به ارائه تغییرات خطوط و خطرات پیش رو کمک کنند. همچنین، جاده های ال‌ئی‌دی می توانند بهره‌وری انرژی را با روشن شدن هنگامی که خودروها روی آنها حرکت می کنند، بهبود ببخشند.

    جاده های الکتریکی

    در جایی که جاده های خورشیدی و پیزوالکتریک می توانند نیرو را به شبکه برق سراسری شهر ارائه کنند، جاده های الکتریکی سطحی را ایجاد می کنند که باتری خودروهای الکتریکی را در هنگام حرکت شارژ کرده و نیاز به توقف در ایستگاه های شارژ و نگرانی درباره محدودیت میزان مسافت حرکت خودرو را از بین می برند. در نمونه های آزمایشی فعلی همچنان برخی پیچیدگی ها وجود دارند اما با تداوم توسعه این فناوری، فراگیر شدن جاده های الکتریکی می تواند انقلابی در صنعت خودروهای الکتریکی ایجاد کند.

    جاده های خودترمیم

    دانشمندان و شهرداری ها در حال آزمایش موادی خودترمیم برای استفاده در سطح آسفالت جاده ها هستند. نمونه های مورد آزمایش در هلند و چین از ترکیبی ویژه استفاده می کنند که هنگام اعلام هشدار توسط یک حسگر بروز آسیب به طور خودکار ذوب و دوباره شکل می گیرد تا آسیب وارده رفع شود. این فناوری می تواند همراه با کریستال های پیزوالکتریک زیر سطح جاده استفاده شود.

    ترمیم جاده ممکن است حدود سه ساعت زمان ببرد که مستلزم بستن جاده است، اما دیگر نیازی به نیروی انسانی در محل نخواهد بود. به گفته شرکت Compare the Market، تخمین زده می شود که جاده های خودترمیم در سراسر جهان بتوانند انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان 16 درصد و هزینه های زیرساختی را تا 32 درصد کاهش دهند.

    شبکه های جاده ای هوشمند

    فناوری هوشمند امکان برقراری ارتباط بین سامانه های مختلف را فراهم می کند. این می تواند به معنای یک برنامه نرم افزاری باشد که با خودروهای خودران گفتگو می کند تا به آنها درباره موانع پیش رو هشدار دهد یا گفتگویی با یک سامانه ال‌ئی‌دی داشته باشد تا هشدارهای لازم را روی سطح جاده نمایش دهد. نوآوری های هوشمند می تواند جریان ترافیک را به ویژه در زمان های اوج ترافیک بهبود ببخشد، و همچنین یک مسیر باز برای خودروهای خدمات اضطراری مانند آمبولانس یا آتش نشانی ایجاد کند. 

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو