فونیکسریمکسبهتام

استعلام پلاک خودرو فعال از روی کد ملی و مراحل آن

عصر خودرو- استعلام پلاک خودرو یکی از موضوعاتی است که احتمالا به آن برخورده‌اید و با این سوال مواجه شده‌اید که « چگونه استعلام پلاک فک شده را بگیریم؟ ».

استعلام پلاک خودرو فعال از روی کد ملی و مراحل آن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، استعلام پلاک خودرو، در این مقاله به بررسی استعلام فک پلاک می‌پردازیم و به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

    در معامله خودروهای دست دوم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود؛ زیرا در صورت نادیده گرفته شدن، عواقب قضایی به‌دنبال خواهد داشت. شما قبل و بعد از انعقاد قرارداد باید استعلام فک پلاک را انجام دهید. برای این کار به قسمت استعلام پلاک فک شده سایت پلیس راهور مراجعه کرده و استعلام پلاک ماشین خود را مشاهده کنید.

    حتی شما هم به استعلام پلاک خودرو احتیاج دارید!

    قبلا در یک مقاله در عصر خودرو به این موضوع پرداختیم که: حتما تاکنون عبارت «استعلام پلاک خودرو» به گوش‌تان خورده و حتی شاید به اهمیت آن در مراحل تعویض پلاک و خرید خودرو پی برده‌اید. اما سوال اصلی این‌جاست که به راستی پیگیری پلاک خودرو چه لزومی داشته و اهمال آن چه عواقبی برای خریدار خودرو به همراه دارد؟ در این متن در ادامه مقاله قبلی، به‌بررسی جزییات این موضوع خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

    استعلام پلاک خودرو

    یکی از نکات اصلی برای عقد قولنامه ماشین، استعلام فک پلاک است که باید در دو زمان، توسط خریدار و فروشنده انجام شود. با استعلام تعویض پلاک خودرو، خریدار می‌تواند از روی پلاک، اطلاعات مربوط به استان و شهر محل سکونت فروشنده و همچنین محل صدور پلاک را پیدا کند تا ببیند فروشنده دارای چند پلاک فعال است. برای انجام یک معامله مطمئن، این موضوع را جدی بگیرید و آن را پشت گوش نیندازید.

    استعلام وضعیت پلاک خودرو چه زمانی باید انجام شود؟

    در دو جا باید استعلام تعویض پلاک بگیرید:
    • قبل از این‌که مبایعه‌نامه را امضا کنید و بیعانه‌ پرداخت کنید، از وضعیت پلاک خودرو مطلع شوید؛ زیرا با این کار می‌توانید از سرقتی نبودن خودرو اطمینان حاصل کنید.
    • زمانی‌که خودرو وکالتی می‌خرید، حتما قبل از دریافت وکالت‌نامه، پلاک خودرو را استعلام کنید؛ هرچند که ما همواره توصیه می‌کنیم خودرو وکالتی نخرید.

    بهترین راه برای استعلام پلاک ماشین چیست؟

    برای این‌ کار روش‌های متعددی از جمله ارسال پیامک یا دیگر روش‌های آنلاین وجود دارند. اما به‌دلیل آن‌که تمام اطلاعات این درگاه‌ها به‌روز نبوده و تقریبا با تاخیری 10 روزه ارائه می‌شوند؛ لذا بهترین و مطمئن‌ترین راه برای اطلاع از سرقتی نبودن خودرو مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 است. (سایت پلیس راهور به دلیل رعایت مسائل امنیتی و حفاظت از اطلاعات به‌صورت آفلاین بوده و اطلاعات هفتگی به‌طور دستی از روی وب‌سایت استخراج می‌شوند).

     

     چه راه‌هایی برای استعلام فک پلاک خودرو وجود دارد؟

    مراحل فک پلاک خودرو

    افرادی که قصد انجام استعلام پلاک ماشین مورد معامله را دارند، باید مراحل زیر را طی کنند:

    • در ابتدا باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید و برگه‌ مخصوص این کار را دریافت کنید. اگر از آدرس و شماره تماس نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت خود مطلع نیستید، می‌توانید به مقاله مراکز تعویض پلاک همراه مکانیک مراجعه کنید.
    • پس از این‌که خودروی خود را در پارکینگ مرکز قرار دادید، با در دست داشتن مدارکی نظیر شناسنامه، کارت ملی، سند خودرو، فیش آب، برق یا تلفن به باجه‌‌ مربوطه مراجعه کنید. همچنین باید مبلغی را بابت قبض پست، برگ سبز و پلاک خودرو پرداخت کنید.
    • سپس برگه‌ای به شما تحویل می‌دهند که باید توسط بازرسین خودرو پر ‌شود.
    • پس از آن باید برگه را به همان باجه‌ای که در ابتدا برگه را تحویل گرفته بودید برگردانید.
    • حالا با برگرداندن برگه می‌توانید مدارک خود را تحویل گرفته و به محل فک پلاک بروید.
    • در محل فک باید پلاک قبلی را تحویل داده و منتظر دریافت پلاک جدید بمانید.

    پس از انجام عملیات فک و نصب پلاک جدید، حالا فروشنده و مالک جدید می‌توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت به انجام باقی مراحل قانونی اقدام کنند.

    استعلام پلاک فعال به نام شخص از روی کد ملی

    جهت استعلام پلاک ماشین قدم‌های زیر را طی کنید:
    • به سایت پلیس راهور مراجعه کنید.
    • در قسمت «وضعیت پلاک فک شده» شماره ملی خود یا صاحب فعلی خودرو را وارد کنید.
    • کد امنیتی را در محل مشخص‌شده وارد کنید.
    • دکمه جستجو را بزنید.

    اگر مراحل به‌درستی انجام شده باشد، اطلاعات پلاک های فعال به نام شخص برای شما نمایش داده خواهد شد.

    پیگیری پلاک خودرو در سایت راهور

    نکات مهم درمورد استعلام پلاک فعال

    • به یاد داشته باشید که برای انجام تمامی مراحل، حتما کارت بانکی خود را همراه داشته باشید.
    • خریدار می‌تواند مراحل برگ سبز خودرو و تعویض پلاک را همراه با مالک قبلی خودرو یا با وکالت از او انجام دهد.
    • با شیوع بیماری کرونا، از شهریور 1399 تمامی مراکز به صورت اینترنتی نوبت‌دهی می‌کنند؛ بنابراین قبل از مراجعه به آن‌ها باید به سایت راهور مراجعه کنید و نوبت بگیرید. در مقاله نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی تمام مراحل این دریافت نوبت را به‌صورت تصویری برایتان توضیح داده‌ایم.
    • اگر قبلا پلاکی به نام شما ثبت شده‌ باشد، ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را برای انجام مراحل استعلام وضعیت پلاک خودرو صرف کنید.
    • استعلام تعویض پلاک برای افرادی ضرورت دارد که به‌صورت وکالتی اقدام به انجام معامله کرده‌اند. اگر ماشینی را وکالتی فروخته‌اید، حتما باید از انتقال پلاک به نام شخص جدید اطمینان حاصل کنید؛ چراکه اگر خریدار پلاک را به‌نام خود نکرده باشد و جرمی مرتکب شود، این شما هستید که باید از لحاظ قانونی پاسخگو باشید.

    پرسش‌های شما در مورد استعلام پلاک خودرو

    در زیر به تعدادی از سوالات متداول شما عزیزان در رابطه با مراحل خرید و فروش و استعلام فک پلاک خودرو می‌پردازیم:

    از کجا بفهمیم که از پلاک خودرو شکایت شده است یا خیر؟

    چنانچه از پلاک خودرویی شکایت شده یا دارای جرم‌های منافی عفت باشد؛ از طریق ارسال پیامک برای مالک خودرو او را به دادسرا فرا می‌خوانند. اما اگر شکایت کیفری و یا حقوقی باشد، احضاریه صادر و ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است که درصورت عدم ابلاغ به هر دلیلی، متاسفانه خودرو توسط پلیس توقیف خواهد شد.

    تعویض پلاک شهرستان در تهران چگونه است؟

    شما یا باید به تهران نقل مکان کرده باشید و یا در تهران منزل مسکونی داشته باشید. در این‌صورت باید با همراه داشتن مدارک سکونت خود، به دفتر پلیس +10 مراجعه کرده و سپس با مراجعه به تعویض پلاک باقی مراحل را انجام دهید.

    نحوه شکایت از خریدار به‌علت عدم تعویض پلاک خودرو به چه صورت است؟

    شما بایستی دادخواست مطالبه قرارداد فروش خودرو را تنظیم و به دادگاه ارائه دهید. علاوه‌بر آن باید ضمن ارائه دادخواست تقاضای تامین خواسته فوری، خودرو موردنظر را توقیف کنید.

    منبع این متن برگرفته از مجله همراه مکانیک است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط