فونیکسریمکسبهتام

میهمان چینی جدید در بازار خودروی نروژ

عصر خودرو- بازار خودروی نروژ به عنوان الگو و نمونه‌ای موفق از بسط خودروهای برقی در بازار مطرح بوده و از این جهت نگاه‌ها به سمت این کشور است.

میهمان چینی جدید در بازار خودروی نروژ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، شرکت خودروسازی برقی تازه وارد چینی سپنگ XPeng اولین محموله خودروهای سدان پی7 خود را به نروژ ارسال کرد که گام بسیار مهمی در بسط بازار این خودروساز ورای مرزهای چین است. همین گام هم آثار خود را هر چند ناچیز، روی ارزش سهام این خودروساز نورسته گذاشت و 9/ 0 درصد به ارزش آن افزود. در حالی که متوسط رشد ارزش اس‌اند پی 500 و داو جونز به ترتیب 2/ 0 و 3/ 0 درصد بود. البته جی7 دومین محصول از شرکت خودروسازی سپنگ است که در بازار نروژ معرفی شده است.

    در اواخر سال 2020 محصول شاسی بلند برقی جی3 از این شرکت به بازار نروژ معرفی شد و از این رو، خودروی پی7 دومین محصول سپنگ در نروژ به حساب می‌آید.اطلاعی از آمار فروش این خودروساز در نروژ در دست نیست ،چون سیاست‌های این شرکت ایجاب می کند آمار و ارقام فروش خود را در این کشور منتشر نکند.

    اما این موضوع از این جهت اهمیت دارد که نروژ مکانی بسیار محبوب برای شروع فروش خودروهای برقی است.رقیب سپنگ در چین شرکتی به نام نیو NIO است که اولین بازار خارج چین را نروژ انتخاب کرده است. فهم دلیل آن هم خیلی سخت نیست. سیاست‌های نروژ برای توسعه خودروهای برقی بسیار تشویقی است.

    در سال 2020 بیش از 50 درصد خودروهای فروخته شده در این کشور را خودروهای برقی تشکیل داده‌اند.در حال حاضر هم بیش از 10 درصد کل خودروهای در حال تردد در این کشور برقی هستند.

    میزان نفوذ خودروهای برقی در نروژ همچنان سیر صعودی دارد طوری که در سال 2021 بیش از 7/ 84درصد از خودروهای فروخته شده برقی بوده و از این تعداد 1/ 64درصد از آن تمام برقی و 6/ 20 درصد هیبریدی قابل شارژ با پریز برق بوده است. هر چند که بازار خودروی نروژ درباره خودروهای برقی بسیار مثال زدنی است اما بازار بزرگی نیست.در یک سال عادی، تعداد فروش خودرو در  نروژ به حدود 150 هزار دستگاه می رسد.با این حال چشم‌ها همه به سوی این کشور است و به عنوان الگو و نمونه موفق در زمینه توسعه خودروهای برقی مطرح است.باید به این نکته هم اشاره کرد که برعکس تصور، خریداران نروژی بسیار پیچیده هستند و وسواس خاصی در انتخاب خودروهای برقی خود دارند.اگر خودروسازی بتواند نظر مردم نروژ را جلب کند و در آن کشور بفروشد، کارش در کشورهای دیگر آسان‌تر خواهد بود.

    این حرکت خودروسازان چینی، رقابت سختی را بین خودروسازان غیرچینی به وجود می‌آورد ؛ از جمله گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان و تسلای آمریکا.با اینکه رقابت خیلی سختی بین این خودروسازان در بازار نروژ در جریان است، سهام هیچ‌کدام از این دو خودروساز به خبر ارسال محموله چینی به نروژ واکنش خاصی نشان نداده است.

    سهام فولکس واگن در تجارت بین المللی حدود 2 درصد رشد داشته و تسلا حدود 5/ 0 درصد. سهام سپنگ در سال 2021 نسبت به سال 2020 حدود 7 درصد افت داشته است که دلیل آن را افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا و کمبود تراشه در خودروسازی می‌دانند. با این حال سپنگ در سه ماهه گذشته بیش از 20 هزار دستگاه خودرو به مشتریان خود تحویل داده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 367‌درصد رشد داشته است. وال استریت همچنان به رشد سهام سپنگ باور و اطمینان دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو