فونیکسریمکسبهتام

معاون شهرداری تهران خبر داد:

ورود ۵۰۰ اتوبوس بازسازی شده به چرخه حمل و نقل

عصر خودرو- معاون شهرداری تهران از ورود حدود ۵۰۰ اتوبوس را تا ۱۵ مهر یا اواخر مهر وارد چرخه خبرداد و گفت: ۴۰ درصد درآمد شهرداری از طرح ترافیک را به وام ۹۰ میلیون تومانی نوسازی تاکسی‌ها اختصاص می دهیم.

ورود ۵۰۰ اتوبوس بازسازی شده به چرخه حمل و نقل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، صبح امروز سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و تمام معاونان خود از طریق سامانه 1888 با شهروندان تهرانی همکلام شده و در جریان شکایت‌های آنها قرار گرفت. سید مناف هاشمی درباره این گفتگوی مستقیم با تهرانی نشینان تاکید کرد: امروز مدیران عامل سازمان و شرکت‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک در پاسخگویی به شهروندان حضور داشتند و نزدیک به 230 پیام و تماس مستقیم شهروندان تهرانی پاسخ دادیم. من نزدیک به 30 تلفن را شخصاً پاسخ دادم.

    وی با اشاره به موضوعاتی که در این تماس‌ها مطرح شده است، تاکید کرد: همان طور که در آسیب شناسی ها به آن رسیده‌ایم نوسازی تاکسی، واگن مترو و اتوبوس از دغدغه شهروندان است. در شش ماه گذشته این نوسازی در اولویت اصلی فعالیت حوزه تأمین مالی و اجرا حمل و نقل و ترافیک شهرداری قرار گرفت. اهتمام بر این بود که اتوبوس‌ها نوسازی شوند و حتی خرید اتوبوس‌ها را افزایش دادیم.

    خرید 200 دستگاه اتوبوس

    سید مناف هاشمی با بیان اینکه مخازن گاز اتوبوس‌ها که مشکل داشت را بازسازی خواهیم کرد، ادامه داد: در این راستا طی توافقات شهرداری با وزارت کشور منابعی جذب شد. با دو کارخانه تأمین مخازن گاز اتوبوس‌ها به توافق رسیده و در حال ساخت مخازن هستند تا حدود 800 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی که تاریخ مخازن گاز اتوبوس‌هایشان انقضا شده را وارد چرخه فعالیت اتوبوسرانی کنیم. هر چند که این اتوبوس‌ها قدیمی و فرسوده هستند اما تا زمانی که اتوبوس‌های جدید وارد چرخه فعالیت اتوبوسرانی در تهران نشده از آنها استفاده می‌کنیم.

    وی افزود: از سوی دیگر قرارداد با ایران خودرو و شهاب خودرو نهایی شده و تا سقف 200 دستگاه اتوبوس خریداری خواهد شد. در دوره تغییر مدیریت طبیعی بود که 15 تا 20 روز مذاکرات با ایران خودرو دچار مشکل شود. در زمان سرپرستی جاوید و حضور علیرضا زاکانی موافقت اولیه اخذ شد و ظرف امروز و فردا قرارداد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با ایران خودرو امضا و ابلاغ خواهد شد.

    معاون شهردار تهران گفت: طی این قرارداد در دو بخش این 200 اتوبوس وارد چرخه ناوگان حمل و نقل شهر تهران خواهد شد. اتوبوس‌ها که وارد چرخه شود طبیعتاً با مشکل کمبود راننده روبرو می‌شویم. جهت رفع این کمبود از شهردار سابق تهران مجوز اخذ شده بود. البته به مجوزهای بیشتری نیاز خواهیم داشت. از سوی دیگر تا جایی که ممکن است اتوبوس‌ها را به بخش خصوصی واگذاری خواهیم کرد.

    اختصاص 40 درصد درآمد شهرداری از طرح ترافیک به نوسازی تاکسیرانی

    وی در پاسخ به این سوال که جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از منابع دولتی استفاده می‌شود؟ گفت: سال گذشته برای اورهال کردن اتوبوس‌ها از بودجه دولت تخصیص گرفته بودیم و از این تخصیص‌ها استفاده می‌کنیم و باید گزارش مصرف این بودجه مثل نوسازی 2000 دستگاه تاکسی از اول را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده و تخصیص بعدی را دریافت کنیم. 40 درصد درآمد شهرداری از طرح ترافیک را به وام 90 میلیون تومانی نوسازی تاکسی‌ها اختصاص خواهیم داد.

    مناف ادامه داد: این بودجه باید به موقع توسط معاونت مالی شهرداری پرداخت شود. هر چند این بودجه با تأخیر به معاونت حمل و نقل اختصاص می‌یابد. در اتوبوسرانی و واگن نیز از منابع شهردار و بودجه دولت نوسازی می‌شوند اما این بودجه بسیار ناچیز است و در حد و اندازه‌ای نیست که رضایتمندی ما و شهروندان را در پی داشته باشد. با برنامه‌های خوبی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران دارند باید با افزایش‌های چند برابری در این حوزه‌ها رضایتمندی کامل را به وجود آوریم.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره خرید قطعات نیز اظهار کرد: اقدامات خوبی جهت خرید قطعات اتوبوس و واگن‌های مترو انجام شده است. دستور اختصاص حدود 50 میلیارد تومان جهت تهیه قطعات در اتوبوسرانی را صادر کردیم. دو برابر این مبلغ نیز جهت تهیه قطعات واگن‌های مترو تهیه خواهد شد تا واگن‌های گذشته را تا پایان مهر و آبان فعال کنیم.

    وی افزود: نیاز اصلی مردم استفاده از حمل و نقل عمومی است چرا که شرایط اقتصادی طوری نیست که همه شهروندان بتوانند از تاکسی‌های دربست یا اینترنتی استفاده کنند. باید شرایطی فراهم کنیم تا قشر متوسط جامعه رضایت داشته باشند.

    آمادگی حمل و نقل عمومی برای بازگشایی مدارس

    سید مناف هاشمی در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در آبان مدارس فعالیت خود را شروع کنند، آیا حمل و نقل عمومی آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس را دارد؟ تاکید کرد: در جلسه با اعضای شورای شهر تهران این دغدغه را مطرح کردیم. این دغدغه شورای شهر تهران و همکاران ما در معاونت حمل و نقل عمومی است. به همین جهت از یک ماه گذشته سعی کردیم از هزینه‌های دیگر زده و ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم. اما این بودجه نمی‌تواند تمام مشکلات را حل کند.

    وی ادامه داد: امیدواریم حدود 500 اتوبوس را تا 15 مهر یا اواخر مهر وارد چرخه کنیم. برخی از این اتوبوس‌ها نیاز به کپسول گاز و نوسازی و بازسازی دارند که تا مهر انجام خواهد شد و اتوبوس‌های خرید جدید نیز به چرخه فعالیت اتوبوسرانی وارد خواهند شد. امیدواریم در حوزه واکسیناسیون اتفاقی رخ دهد که شهروندان تهرانی تا آن زمان واکسینه شده باشند. البته خبرهای خوبی شنیدیم که قرار است قید سنی را برای واکسیناسیون بردارند و تمام افرادی که نیاز هست واکسینه شوند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به واکسیناسیون پرسنل ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: در دو ماه گذشته چند فراخوان جهت واکسیناسیون تمام پرسنل در حوزه حمل و نقل شهرداری تهران منتشر شد. در 6 مرکز واکسیناسیون 100 هزار نفر از همکاران اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی و حتی کارکنانی که مرتبط به مردم بودند واکسینه شده‌اند. خانواده پرسنل را واکسینه نکردیم چون وظیفه شرکت شهر سالم و شهرداری تهران است.

    معاون شهردار تهران گفت: برای پیشگیری شیوع کرونا بین مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی، با تلاش 5-6 ماهه دستور رئیس جمهور سابق را گرفتیم و واکسیناسیون انجام شد و در مراحل دوم دز دوم واکسیناسیون پرسنل خود هستیم. امیدواریم این بیماری منحوس از بین برود و اقتصاد حوزه حمل و نقل فعال شود. کرونا ضربه سنگینی به حوزه حمل و نقل عمومی در شهرداری و بخش خصوصی وارد کرد و درآمد راننده‌های بخش خصوصی بسیار کاهش یافت و متأسفانه این راننده‌ها به مرور از صحنه فعالیت حذف می‌شوند.

    افزایش وام نوسازی تاکسیرانی

    مناف هاشمی ادامه داد: طبق رأی دیوان عدالت اداری اتوبوس‌های دارای معاینه فنی، فرسوده محسوب نمی‌شوند این موضوع می‌تواند اتوبوسرانی را با مشکل روبرو کند؟ مناف هاشمی به این سوال پاسخ داد: این رأی دیوان عدالت اداری می‌تواند کمک کند تا اتوبوس‌ها را در چرخه فعالیت نگه داریم. اما نمی‌توانیم با مشکلات فنی جان مردم را به خطر بیندازیم. به عنوان مثال مخازن گاز اتوبوس‌ها سر موعد مقرر تعویض می‌شود.

    مناف هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا 90 میلیون تومان برای نوسازی یک تاکسی کفایت می‌کند؟ گفت: با ایران خودرو در راستای افزایش ندادن قیمت خودروها توافقاتی انجام دادیم. از سوی دیگر تلاش ما در این است که وام‌های خود را با افزایش قیمت افزایش دهیم. طبیعی است اقساط این وام‌ها نیز بیشتر شده و پرداخت اقساط برای راننده‌ها سخت می‌شود اما راهی به جز این نداریم. در حال حاضر افزایش وام نوسازی تاکسی به 100 میلیون تومان در دست بررسی است. از سوی دیگر باید خودروهای اسقاطی را با قیمت بهتری به فروش برسانیم. جهت افزایش وام نوسازی تاکسی تفاهمنامه بانک به راحتی اصلاح می‌شود اما مشکل ما تأمین مالی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو