فونیکسریمکسبهتام

امیرحسن کاکایی؛ کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «عصرخودرو»:

دهک های متوسط و پایین جامعه سودی از واردات خودرو نمی برند

عصر خودرو- طرح آزادسازی خودرو که شورای نگهبان پس از بررسی های مکرر چند مورد اشکال را به آن وارد دانست و قرار است از سوی کمیسیون صنایع مجلس مجددا مورد بررسی قرار بگیرد بسیار موافق و از سویی مخالف دارد.

دهک های متوسط و پایین جامعه سودی از واردات خودرو نمی برند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن اینکه واردات را برای توسعه همه صنعت ها در کشورهای مختلف ضروری می داند معتقد است در حال حاضر که کشور ما در حالت تحریم است این آزادسازی نه تنها به اقتصاد ما هیچ کمکی نمی کند که ضربات زیادی به دهک های متوسط و پایین جامعه نیز می زند.

    کاکایی در ابتدای گفت و گویش ضمن تاکید بر این موضوع که واردات در کل اتفاق خوبی است و برای جامعه رو به پیشرفت و برای برقراری توازن و رقابت حتما باید صورت بگیرد گفت: کشور ما هم اکنون به دلیل تحریم در شرایط مناسبی برای واردات خودرو نیست و بهتر است بگوییم برای اینکه تورم از این چیزی که هست بیشتر نشود باید نیازهای اساسی تر جامعه در اولویت قرار بگیرد.

    او ادامه داد: در سال 96 اگر جلوی واردات گرفته شد صرفا به دلیل این بود که مدیریت ارزی اتفاق بیفتد و به دلیل تحریم ها اگر این اتفاق نمی افتاد شک نکنید که امروز از آنچه که شاهد آن هستیم تورم خیلی بیشتر می شد و امروز دیگر مردم به معنای واقعی کلمه بسیار فقیرتر از آنچه الان هستند می شدند.

    کاکایی افزود: به فرض آزاد کردن واردات خودرو کسی خودروی 7 یا 8 هزار دلاری وارد نمی کند و خودروهای که وارد می شوند عاقلانه حدود 40 هزار دلار قیمت خواهند داشت که در چنین موقعیتی یک دهک جامعه سود می کند و در بازار کلی خودرو اثری نمی گذارد و دیگر شاهد ارزان شدن پراید نخواهیم بود.

    این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه تا امروز فقط شاهد پایین آمدن ارزش پول ملی‌مان بوده ایم و و روز به روز هم بیشتر شاهد آن هستیم افزود: واردات خودرو فقط برای زمان اندکی می تواند حباب هایی که ناشی از کمبود هستند را بترکاند، مثلا خودرو سانتافه یکمیلیاردو هشتصد خرید و فروش می شود با واردات خودرو و زیاد شدنش قیمت واقعی آن که یک میلیاردو پانصد است معامله می شود و آن سیصد میلیون که به خاطر کمبود خودرو بوده که ما اسم آن را حباب می گذاریم ارزان می شود.

    او با تاکید بر اینکه در شرایط نرمال واردات بسیار هم خوب و پیشبردی است گفت: از منظر من این طرح بی پشتوانه است زیرا ما در یک جنگ اقتصادی به خاطر تحریم ها هستیم و باید اقتصادمان را نیز با یک آرایش جنگی پیش ببریم، آخر می گویند ارزی از کشور خارج نمی شود این مسئله دو حالت دارد؛ یکی از طریق پولشویی است و یکی دیگر از طریق کسانی که در خارج از مرز کشورشان پول دارند. اولا اینکه پولشان را بیاورند چه ضمانتی وجود دارد که بتوانند دوباره به همان راحتی پولشان را خارج کنند؟ دوما بازار می افتد دست دلال ها که این ماشین ها را می خرند و دوباره که جلوی واردات گرفته شد با قیمت های کلان می فروشند که خود این اتفاق باز باعث ایجاد تورم وحشتناک و وفساد می شود.

    کاکایی با اشاره به این موضوع که طرح این مسئله مردم را خوشحال کرده است و فکر می کنند فردا می توانند دوباره پراید را به قیمت 5 میلیون تمان بخرند گفت: اگر این طرح اجرایی هم شود شما فقط با چند لحظه تمرکز در چند سال اخیر خواهید دید که هرگز در کشور ما تا امروز که با شما سخن می گویم ارزش پول ملی ما بالا نرفته است و همواره سیر نزولی دارد.

    این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه مجلس باید امروز به جای واردات خودرو تمرکز خود را روی رفع موانع تولید بگذارند گفت: مسئله جامعه امروز ما فراتر از آزادسازی واردات خودرو است که نتوانیم آن را مدیریت کنیم و مانند سال 96 دوباره مجبور به منع واردات شویم، امروز باید تمرکز و تلاش برای رفع موانع تولید باشد و به تولید صنعتی باید بها داد و حمایت کرد .

    کاکایی یکی دیگر از اشکالات بحث های داغ امروز بر سر واردات خودرو را بی سامان کردن بازار خودرومی داند و می گوید: همه کسانی که خودرو دارند صرفا برای استفاده شخصی نیست برخی در حال خرید و فروش هستند این بحث بر سر واردات باعث یک ترس عمومی بین این آدم ها شده است که فکر کنند بیایند ماشینشان را ارزان بفروشند زیرا همین فردا با واردات ماشین های خارجی ماشین ها دیگر ارزش خود را در بازار امروز از دست می دهند و نمی توانند به نرخ ماشین هایشان را بفروشند.

    این کارشناس خودرو با بیان اینکه اقتصاددان ها تورم تا پایان سال را حداقل 30 درصد تخمین زده اند گفت: اگر این طرح هم تصویب شود  تا بخواهد عملی شود 3 تا 6 ماه طول می کشد تا به بازار برسد بنابراین حداقل روی تورم و قیمت ها امسال تاثیر آنچنانی و البته طولانی مدتی نمی تواند بگذارد.

    کاکایی در پایان با تاکید بر اینکه واردات هموارده خوب است گفت: من اصلا مخالف واردات نیستم اما در شرایط امروز ما واردات در زمینه خودرو جزو واجبات نیازهای مردم نیست و کارهای مهم تری باید انجام شود تا مردم بتوانند برای معیشتشان حداقل به یک آرامش برسند و آن وقت تصمیم بگیرند که دوست دارند سوار چه خودرویی شوند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط