فونیکسریمکسبهتام

چند نکته ساده برای حفظ ارزش خودرو هنگام فروش

عصر خودرو- همین که به یک خودرو پول بدهید، از همان لحظه، ارزش آن شروع به کاستن می کند و اگر قصد فروش آن را داشته باشید مجبورید به قیمت پایین تر بفروشید. نکات ساده ای هم هست که می تواند این کاهش ارزش یا سرعت آن را کاهش دهد.

چند نکته ساده برای حفظ ارزش خودرو هنگام فروش
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، معمولاً کسی که می خواهد خودرو بخرد، کمتر پیش می آید که به فکر فروختن آن باشد. خریدن خودرو، همیشه توأم با برانگیختن احساسات عمیق است. شاید در حال خرید خودرویی باشید که مدت ها در رؤیای خود می دیدید. شاید هم می خواهید به قول معروف تبدیل به احسنت کنید چون خانواده رشد کرده است و به فضای بیشتری نیاز دارید. شاید هم در شغل خود ارتقا گرفته اید و می خواهید خودروی تان هم ارتقا کند و با پرستیژ شغلتان همخوانی داشته باشد.

    هر دلیلی که باشد، خرید خودرو در حالت عادی سرمایه گذاری به حساب نمی آید و برگشت سرمایه هم ندارد. برخی از خودروها هستند که ارزش خود را هنگام فروش شدیدتر یا با سرعت بالاتر از دست می دهند. با این حالا یادآوری چند نکته می تواند جلوی از دست رفتن سرمایه های زندگی را بگیرد و خودرو راحت تر  و با قیمت منصفانه تر به فروش برسد.

    در این جا به 5 نکته اکتفا می شود:

    از همان اول درست انتخاب کنید.
    وقتی می خواهید ماشین خود را ارتقا بدهید، یک بررسی در وبسایت های خرید و فروش خودروهای دست دوم بیندازید و ببینید کدام خودروها زودتر و بیشتر ارزش خود را از دست می دهند. اصولاً خودروهای پرتجمل یا لاکچری از این وضعیت را بیشتر نشان می دهند. معمولا با یک نگاه مختصر می توان تشخیص داد که کدام کمپانی ها خودروهای محبوب تر، قابل اعتمادتر و با کیفیت تر می سازند و معمولا در وبسایت ها معرفی می شوند. در بازار آمریکا خودروی سوباروی ژاپنی بهتر از بقیه خودروها ارزش خود را هنگام فروش دست دوم حفظ می کنند. وبسایت بسیار معروف «کلی بلو بوک» برای خودش این مأموریت را تعریف کرده که به مشتریان کمک کند هنگام انتخاب خرید خودرو، به بهترین انتخاب ممکن با معیارهایشان برسند. جالب است که سوبارو در سال های 2011، 2015، 2016 و 2020 در کلی بلو بوک عنوان «برند با بالاترین ارزش حفظ شده» را کسب کرده است. با این حال همه چیز به نیازها،‌ خواسته ها و سلیقه های مشتریان برمی گردد و گاهی از دست رفتن ارزش خودرو برای مشتری کمتر از پرستیژ و اعتبارش اهمیت پیدا می کند. بنابراین ترجیح می دهد خودرویی بخرد که شرایط ایجاب می کند حتی اگر هنگام فروش قیمت خود را به شدت از دست داده باشد.

    تعمیر و نگهداری دوره ای و حفظ سوابق آن را جدی بگیرید
    تعویض روغن و فیلترهای روغن و بنزین دوره ای، سرویس های دوره ای معمولاً کم هزینه تر از تعمیرات ناشی از غفلت و سهل انگاری است. معمولاً حفظ سوابق تعمیرات و نگهداری دوره ای تأثیر خیلی زیادی روی ذهن خریدار می گذارد حداقل می داند که صاحب قبلی آن چه طور از خودرو نگهداری کرده است. نکته مهم تر این است که خریدار جدید هم با خبر می شود که چه چیزهای تعویض شده و چه مواردی احتیاج به مراقبت و دقت دارد و حتی این که چه کسی و در کجا کار تعمیرات خودروی شما را انجام داده است. این موضوع به قابلیت اطمینان و قابلیت اتکای خودروی شما هنگام فروش کمک می کند. حتی شاید اگر می خواهید خودروی دست دوم بخرید، بد نیست به این موضوع توجه کنید. چون نشان می دهد که صاحب قبلی آن با این خودرو چه طور رفتار کرده است.

    کیلومتر خودرو را تا می توانید پایین نگه دارید. یعنی کمتر برانید
    همان طور که انسان ها به طور متوسط در آمریکا 78.7 سال زندگی می کنند، خودروها هم طول عمر خاصی دارند. در حال حاضر رسیدن به 200 هزار مایل [300 هزار کیلومتر] روی کیلومترشمار خودروها عادی شده است. خودروهای برقی تا 300 هزار مایل [حدود نیم میلیون کیلومتر] طول عمر مفید دارند. به طور طبیعی هر چقدر کیلومتر شمار خودرو به 300 هزار کیلومتر نزدیک تر باشد، خریدار بیشتر نگران عمر مفید آن خودرو می شود. تعجبی هم ندارد که بعد از قیمت خودرو مهمترین سؤال خریداران در مورد خودروی دست دوم کیلومتر پیموده شده است. راه های زیادی وجود دارد که کیلومتر شمار خودرو خیلی بالا نزند. از جمله این که خودروی خود را در پدیده هایی مثل اشتراک سواری، اجاره یا کار در آژانس های حمل و نقل به کار نیندازید. هیچ کس نمی گوید در راندن خودرو خساست به خرج بدهید یا خانواده را در مضیقه بگذارید. اما حتی خرید خواربار با پای پیاده یا دوچرخه، هر چند کم اما روی کیلومترشمار خودرو اثر دارد.

    بیرون و درون خودرو را همیشه تمیز نگه دارید.
    حداقل یک بار در ماه خودرو را از بیرون بشویید تا به رنگ آن آسیب نرسد. چون خودرو در هوای آزاد با انواعی از مواد شیمیایی، آلاینده ها، فضله پرندگان و باران های اسیدی رو به رو است.

    تمیز نگهداشتن صندلی ها و کفپوش ها هم از کهنه شدن زودهنگام آن ها جلوگیری می کند. تمیز نگهداشت دائمی خودرو، باعث می شود هنگام فروش هم نوتر به نظر برسد و قیمت بالاتری برای شما بیاورد.

    اگر می دانید که خودرو چند سالی مهمان شما است، کفپوش خوب برای بخرید. مخصوصاً در مناطقی که بارندگی یا برف زیاد دارند، کفپوش خیلی اهمیت پیدا می کند. خوردن و آشامیدن را در رستوران و پکنیک و میز منزل در نظر بگیرید تا کمتر مجبور شوید در خودرو بنوشید یا غذا بخورید. بوی سیگار هم به طور ناخوداگاه روی ذهن خریدار اثر نامطلوب می گذارد. یکی از سخت ترین کارها در شست و شوی خودرو، از بین بردن بوی به جا مانده است.

    با احتیاط برانید.
    خودروی خط و خش دار یا رنگ شده به خاطر تصادف های خرد و درشت، از زیبایی خودرو می کاهد و در هنگام فروش تأثیر زیادی دارد. پس وقتی از پارکینگ بیرون می آید مراقب باشید به در و دیوار نمالید. معمولاً وقتی حتی برای یک قُر شدگی ساده خودرو را به صاف کاری می برید، برای کارشناسان براحتی قابل تشخیص است و گاهی بر سر همین رنگ شدگی مختصر بزرگنمایی زیادی می شود و از ارزش خودرو بیش از حد کاسته می شود.

    در مسیرهای رانندگی هم به جای رانندگی تهاجمی، رانندگی دفاعی را در پیش بگیرید. یعنی همیشه فرض را بر این بگذارید که ممکن است دیگران به هر دلیل حواسشان جمع نباشد و شما مراقب باشید. از تلفن همراه در داخل خودرو تا می توانید دوری کنید، چه نوشتن متن چه پاسخ دادن به تلفن. اگر هم تصادف مختصری داشتید، زود به صافکاری ببرید قبل از آن که در آن خوردگی، زنگ زدگی و فرسودگی ایجاد شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو