فونیکسریمکسبهتام

رونق و محبوبیت تبدیل خودروهای کلاسیک به خودروهای برقی

عصر خودرو- مدل های دوست داشتنی قدیمی با تبدیل به خودروهای برقی جانی تازه می گیرند.

رونق و محبوبیت تبدیل خودروهای کلاسیک به خودروهای برقی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، از گاراژهای حومه گرفته تا کارگاه های حرفه ای در استرالیا مکانیک ها درب موتورها را بالا زده اند و قوای محرکه بنزین سوز را با تمام ضمائم از قبیل باک و گیربکس و اگزوز بیرون می کشند و به جای تمام قطعات گریس خور باتری های لیتیم-آیون و موتورهای برقی کوچک اما قوی جایگزین می کنند.

    چندان هم ارزان نیست. این برقی سازی خودروهای قدیمی در استرالیا در حال رونق گرفتن و محبوب شدن است. حالا خودروهای کلاسیک بدون دود و آلایندگی جانی دوباره گرفته اند.

    برخی این تغییر را تازه ابتدای راه می بینند و اعتقاد دارند وقتی به تعداد انبوه انجام شود، قیمت ها هم شکسته خواهند شد.

    راس شپرد Russ Shepherd مدیر گاراژ تبدیل بنزینی به برقی در ملبورن می گوید: «سالیان سال است که کسی علاقه ای به خودروهای برقی نشان نمی دهد اما انگار یکشبه اتفاق مهمی افتاده و از 18 ماه پیش این تبدیل سرعت گرفته است. روز به روز به تقاضای مردم افزوده می شود. قبلاً عده ای به خاطر سرگرمی موتور لیفتراک را روی هیوندای گتز Getz نصب می کردند اما حالا واقعاً مشتریانی پیدا می شوند که می خواهند برای تسلا رقیب بتراشند و می خواهند به روش بهتری این تبدیل انجام شود.»

    جیمز پاولی James Pauly  از کابولچر در کوینزلند استرالیا هم به پدیده ای مشابه اشاره می کند و می گوید: وقتی فولکس واگن بیتل [معروف به فولکس قورباغه ای] را به برقی تبدیل کرده توجه زیادی را در بین مردم جلب کرده است. او می گوید: «مردم متوجه شده اند که این موضوع خودروهای برقی خیلی جدی شده است و قرار نیست که به این زودی کنار گذاشته شود.» مردم خیلی برایشان مهم نیست که تزئینات داخل خودرو تغییر زیادی داشته باشد اما حتماً سامانه های جدید رو داشبورد را می خواهند.

    اما به هر حال افزودن فناوری های جدید به یک خودروی قدیمی دیگر یک اصلاح جزئی نیست بلکه هم نیاز به تخصص دارد و هم چالش های خاص خود را دارد.

    تا این جا به احتمال زیاد این سؤال هم در ذهن شما نقش بسته است که چقدر هزینه برمی دارد.

    کریس جونز Chris Jones رئیس انجمن خودروهای برقی استرالیا می گوید که این تبدیل چندان هم ارزان نیست. او می گوید: «اگر می خواهید با هر بار شارژ حداقل 150 کیلومتر بپمایید و در بزرگراه ها شتاب و سرعت می خواهید حداقل باید 30 هزار دلار خرج کنید. گاهی اوقات تبدیل یک خودروی کلاسیک به خودروی برقی از خرید یک خودروی برقی جدیدگران تر است.»

    کن ماکن Ken Macken هم 40 هزار دلار روی داتسون قدیمی Ute 40 ساله ی مدل 1981 خود خرج کرده است و با نصب باتری،‌ موتور برقی به قول خودش به «داسلا» [ترکیب طنز آمیز از داتسون و تسلا] جانی دوباره بخشیده است. داسلای او با هر بار شارژ 180 کیلومتر می پیماید. در حالی که یک تسلای مدل3 نو در حال حاضر 44 هزار دلار است.

    تیم هریسون Tim Harrison که به تازگی فورد کورتینای مدل 1965 خود را در بریسبین برقی کرده می گوید بیشترین خرج مربوط به باتری است. او می گوید: «من باتری را از یک تسلای ایکس تصادفی خریده ام و آن را روی فورد خود نصب کرده ام. اما این کار از دست هر کسی برنمی آید. اگر قرار بود به گاراژ یا کارگاهی برای این تبدیل مراجعه کنم حداقل 30 هزار دلار دیگر باید می پرداختم.»

    با گسترش خودروهای برقی دست دوم، تبدیل خودروهای کلاسیک بنزینی به برقی هم گسترش خواهد یافت.

    اما همه خودروها برای تبدیل مناسب نیستند. یکی از مهمترین عواملی که باید در نظر گرفت، وزن خودرو است. هر چقدر وزن بالاتر باشد نیاز به باتری بزرگتری است. برای همین خیلی از خودروهای کلاسیک استرالیایی مثل کینگزودز و توراناس برای این کار اصلا مناسب نیستند. بیشتر خودروهای ژاپنی قدیمی برای این کار مناسبند.

    در کشورهای دیگر از جمله انگلستان هم در حال باب شدن است. دیوید بکام فوتبالیست سابق این کشور 500 هزار پوند (925 هزار دلار) برای تبدیل رولز رویس خود به خودروی برقی هزینه کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو