فونیکسریمکسبهتام

تایرسازان خواستار تایید افزایش قیمت‌ها شدند

عصر خودرو- نایب رئیس انجمن صنعت تایر ایران ضمن تشریح عوامل تاثیرگذار بر افزایش هزینه‌های تولید و به ویژه مشکلات در واردات مواداولیه خارجی مورد نیاز و افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل‌ونقل، خواستار تایید افزایش قیمت‌ها توسط سازمان حمایت شد.

تایرسازان خواستار تایید افزایش قیمت‌ها شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، در راستای حواشی اخیر پیرامون صنعت تایر به ویژه در بحث افزایش قیمت‌ها، حمیدرضا عبدالمالکی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه از مردادماه سال جاری بحث افزایش قیمت‌ تایر شکل گرفت، تاکید کرد که همه مستندات، اعداد و ارقام از روز دوشنبه (3 آبان) به سازمان حمایت اعلام می شود.

    نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه آخرین افزایش قیمت اعمال شده برای تایرها مربوط به آذرماه سال گذشته است، از آن زمان تا پایان مهرماه جاری، افزایش قیمت‌ قابل توجهی در مواداولیه و سایر هزینه‌های تولید رخ داده است. بطور مثال نخ 6*6 از 141 هزار تومان به ازای هرکیلو به 240 هزار تومان رسیده، دوده 70 درصد افزایش قیمت داشته یا نخ پلی‌استر با 38 درصد افزایش از 79 هزار تومان به 109 هزار تومان رسیده است.

    وی افزود: علاوه‌براین طی این مدت مواداولیه خارجی و مواد شیمیایی نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته است. مثلا کائوچویی را که 1.7 دلار خریداری می‌کردیم در حال حاضر به دو دلار رسیده است.کشور چین به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین کمبود برق، تولیدات کارخانه های خود را کاهش داده که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه مواد شیمیایی، بعضا تا دو برابر شده است.

    عبدالمالکی تصریح کرد: هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. پیش‌تر کرایه‌های حمل از مالزی به ازای هر تن 40 یورو بود اما اکنون به 180 یورو رسیده است. اگر هم کشتی‌های ایرانی نباشند و مجبور به استفاده از خطوط کشتیرانی خارجی شویم، 20 تا 30 درصد بر هزینه حمل افزوده می شود. علاوه بر گران شدن هزینه‌های حمل، در گذشته کالا  مستقیم از کشور مبدا وارد ایران می شد اما اکنون به دلیل کمبود کشتی ایرانی و نیز توقف کشتی در چند بندر، زمان حمل کالا طولانی شده و از 40 تا 50 روز به بیش از 70 روز رسیده است.

    هزینه‌های تولید سرسام‌آور شده است

    این مقام صنعتی ضمن تاکید براینکه هدف از اعمال افزایش قیمت تایر، افزایش سوددهی کارخانه‌های تولیدکنننده نبوده است، گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایرها به خود تولیدکنندگان واگذار شده است تا براساس ضوابط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند براساس افزایش هزینه‌های تولید، تعیین‌کننده نهایی قیمت محصولات خود باشند.
    نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران خاطر نشان کرد: این درحالیست که با افزایش قیمتی که اخیرا اعمال کرده‌ایم بازهم به همین 15 درصد سوددهی نخواهیم رسید. در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده عملا سودی از تولید دریافت نمی‌کنند و برخی دیگر به زیان‌دهی افتاده‌اند؛ لذا ادامه روند فعلی و منع افزایش قیمت، تولید را غیرقابل توجیه خواهد کرد و آن را به ورشکستگی خواهد رساند. با این حجم از افزایش هزینه‌های تولید، نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان از کجا بایستی تامین شود؟

    عبدالمالکی ادامه داد: براین اساس هفته گذشته انجمن صنفی صنعت تایر جلسه‌ای با حضور اعضای خود برگزار کرد و رسما شرکت‌ها اقدام به افزایش قیمت کردند که این افزایش قیمت شامل  20 درصد برای تایرهای سواری رادیال و ون و  30 درصد برای تایرهای نیمه سنگین و سنگین بایاس می شود. پس از اعمال افزایش قیمت‌ها، سازمان حمایت خواستار ارائه مستندات شد که این کار نیز به صورت کامل و براساس فرم‌های سازمان حمایت انجام خواهد شد.

    نایب رئیس انجمن صنعت تایر در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که مواداولیه خارجی را زمانی که خریداری می‌کنیم شرکت‌های فروشنده پیش فاکتورهای ارائه شده را حداکثر برای یک هفته معتبر می‌دانند؛ در صورتی که پس از ثبت سفارش، زمان تخصیص ارز  و حواله ارز بیش از 40 روز طول می‌کشد و اکثر فروشندگان پیش فاکتورهای ارائه شده را به دلیل تاخیر در پرداخت ابطال می‌کنند.

    در حوزه تایرهای سواری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم

    عبدالمالکی ضمن تاکید براینکه رویکرد این انجمن تعامل و همکاری با سازمان حمایت است و هرآنچه که این سازمان در نهایت  تایید کند، انجمن هم خواهد پذیرفت، گفت: باتوجه به تمام موارد مطرح شده، شرکت‌های تولیدکننده تایر خواستار افزایش نرخ‌ها هستند و در این راستا دفاع‌ها و مستندات خود را ارئه خواهند کرد. لازم به توضیح است انجمن سال گذشته با توجه به افزایش ظرفیت‌های خوبی که ایجاد شده، توانست تولید لاستیک را در حدود 20 درصد افزایش دهد و در تولید لاستیک سواری به مرز خودکفایی رسیدیم.

    وی افزود: در حال حاضر نیاز کشور برای تایرهای سواری 23 تا 24 میلیون حلقه است که توانستیم تولید این نوع تایرها را در سال گذشته به بیش از 22 میلیون حلقه برسانیم و با این افزایش تولید در حوزه لاستیک‌های سواری، مصوبه‌ای دریافت کردیم که براساس آن گروه کالایی تایرهای سواری رینگ 13 و 14 و 15 از 21  به 27 تغییر کرد  و ممنوعیت واردات این کالا اعلام شد اما متاسفانه در شهریور ماه  انجمن واردکنندگان تایر طی نامه ای به معاونت بازرگانی با طرح این موضوع که این ممنوعیت واردات باعث افزایش قاچاق این کالا شده است، گروه کالایی تایرهای رینگ 13 و 14 و 15 را از گروه 27 به 25 تغییر دادند و عملا واردات این تایرها را امکان‌پذیر کردند که این موضوع خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

    این مقام صنفی خاطر نشان کرد: صادرات تایر با قیمت‌های پایه صادراتی فعلی (چهار دلار)  عملا امکان‌پذیر نیست و با توجه به ممنوعیت صادرات تایر از سال 1397 تا کنون، این انجمن خواستار اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی از چهار دلار به حدود 2.5 دلار شده است.

    این مقام صنعتی با بیان اینکه در حال حاضر تایرهای تولید داخل استاندارهای اروپا را پاس می‌کنند  و به لحاظ کیفیت پایین‌تر از تایرهای خارجی نیستند، گفت: ضمن اینکه تایرهای داخلی مشکلی برای خدمات پس از فروش و گارانتی ندارند اما تایرهای وارداتی که به صورت غیر رسمی (بدون اخذ مجوز نمایندگی از شرکت‌های تولیدکننده خارجی ) وارد می‌شوند، عملا گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند .

    استعفای رئیس انجمن صنفی تایر 

    محمدرضا تقی گنجی- عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران- نیز ضمن اعلام خبر عزل رئیس انجمن از هفته گذشته تصریح کرد: هفته گذشته باتوجه به عدم حضور رئیس هیات مدیره و عدم رسیدگی به امور انجمن، هیات مدیره جلسه‌ای تشکیل و رییس انجمن را از سمت خود کنار گذاشت و بلافاصله وی نیز از سمت مدیرعاملی خود در یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر استعفا داد.

    گنجی خاطرنشان کرد: در حالیکه وی علت استعفای خود را  موضوع افزایش قیمت‌ها در راستای حمایت از حقوق مشتریان اعلام کرده، این کار با دفاعیات ایشان از افزایش قیمتها در جلسات قبلی هیات مدیره انجمن مغایرت داشته است.

     

    خرید آنلاین انواع لاستیک با نرخ شرکتی و دولتی به همراه بالانس و نصب در محل - هایپرتایر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو