فونیکسریمکسبهتام

اقداماتی برای تبدیل ایران به یکی از ۱۰ کشور برتر خودروساز جهان

رونمایی از برنامه تحول صنعت خودرو

عصر خودرو- اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر برنامه عملیاتی تحول صنعت خودرو را که حاصل قریب به یک دهه فعالیت کارشناسی این اندیشکده است، با حضور نماینده مجلس، مسئولان و اعضای اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر رونمایی کرد.

رونمایی از برنامه تحول صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر در راستای توسعه برنامه‌محور صنعت خودرو، بعد از گذشت حدود یک دهه از تحقیق و پژوهش کارشناسی در زمینه صنعت خودرو و برگزاری جلسات متعدد با متخصصان، کارشناسان و فعالان این حوزه، اقدام به تدوین برنامه عملیاتی تحول صنعت خودرو نموده است. این سند پس از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان و مدیران صنعت خودرو و کارشناسان این حوزه، روز گذشته با حضور دکتر اقبال شاکری، نماینده مجلس و مسئولان و اعضای این اندیشکده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شد.
    در این نشست ابتدا دکتر اقبال شاکری، بر اهمیت بالای دستاوردها و تولیدات چنین اندیشکده هایی برای مجلس شورای اسلامی و لزوم توجه هر چه بیشتر به رشد و شکوفایی این اندیشکده ها، تاکید کردند. ایشان در ادامه سند تهیه شده توسط اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر را سندی قابل تقدیر دانستند و آن را حاصل سالیان متمادی فعالیت کارشناسی در حوزه صنعت خودرو دانستند و ابراز امیدواری کردند که نهادهای متولی این حوزه، از جمله وزارت صمت، قدردان چنین تلاش هایی در جهت رفع مشکلات صنعت خودرو باشند و حداکثر استفاده را از این سند و انباشت دانش موجود در این اندیشکده ها ببرند.
    در ادامه دکتر حبیب الله ظفریان، مسئول اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، به بیان دستاوردهای این اندیشکده در طول دوران فعالیت خود پرداختند و سند حال حاضر را حاصل مواجهه تخصصی و میدانی با مسائل و چالش های مختلف صنعت خودروی کشور در طول قریب به یک دهه فعالیت گروه صنعت این اندیشکده دانستند و هدف از تهیه این سند را ارائه نقطه نظرات و راهکارهای کارشناسی این اندیشکده در جهت رفع مشکلات صنعت خودرو به دولت سیزدهم دانستند. همچنین ایشان صنعت خودروی کشور را به عنوان یکی از مهم‌ترین داشته های صنعتی در کشور برشمردند که متاسفانه امروز دچار مسائل و چالش های فراوانی است و ابراز امیدواری کردند که این سند بتواند با کمک به دولت سیزدهم و وزارت صمت، گام مؤثری در جهت رفع مشکلات این حوزه بردارد.
    دکتر میلاد بیگی، مسئول گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، به بیان توضیحاتی در مورد روش تحقیق و تدوین این برنامه پرداختند. ایشان سند حال حاضر را حاصل آسیب شناسی این اندیشکده از وضعیت صنعت خودرو در کشور در طول 4 دهه فعالیت این صنعت دانستند که میتوان آن را در 3 سطح بیان کرد. سطح اول نوع رابطه دولت با صنعت خودرو است که باعث شده است علی رغم واگذاری این صنعت، همچنان به صورت دولتی اداره شود که موجب بوجود آمدن مسائل و مشکلات زیادی در این حوزه شده است. سطح دوم عدم پیروی از یک مدل ثابت و مشخص در جهت توسعه صنعت خودرو است که موجب شده است امکان برنامه ریزی بلندمدت از این صنعت سلب شده و تصمیمات کلان به خوبی اتخاذ نشوند. سطح سوم مربوط به اداره بنگاه و مسائل مربوط به فساد درون بنگاه است که با توجه به نقاط تاریکی که در عملکرد بنگاه شکل گرفته، به طور خاص در زمینه تامین قطعات از داخل و خارج، عملکرد بنگاه تحت الشعاع قرار گرفته است. ایشان مدل توسعه ای که این سند برای صنعت خودرو در نظر گرفته است را مبتنی بر تقویت و حمایت از قطعه سازان داخلی و همکاری با قطعه سازان و مجموعه سازان سطح اول بر اساس نوع ارتباطات بین المللی دانستند. در ادامه ایشان به بررسی مفاد این سند به تفصیل پرداختند.
    لازم به ذکر است برنامه عملیاتی تحول صنعت خودرو تدوین شده توسط اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر شامل مقدمه توجیهی(بررسی وضعیت صنعت خودرو، مدل توسعه به کارگرفته شده در این برنامه عملیاتی)، چشم انداز، اهداف و راهبردها، اقدامات و سیاست ها می باشد.

    برای دریافت متن برنامه عملیاتی تحول صنعت خودرو اینجا کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو