فونیکسریمکسبهتام

بررسی مهمترین تحولات سدان شهری سایپا تا عرضه نسخه فیس لیفت و آینده این محصول

زیر و بم ساینا از دیروز تا آینده

عصر خودرو- ساینا یا سایپا ۲۲۲ در سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار به عنوان نسخه فیس لیفت تیبا بر پایه پلتفرم X۲۰۰ و با فرم بدنه سدان روانه خیابان ها شد.

زیر و بم ساینا از دیروز تا آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ماموریت ساینا، قرارگیری یک پله بالاتر از تیبا و پاسخ به نیاز بیشتر مشتریان به امکانات و مدرنیته و تحول در ظاهر تیبا بود اما در سایه قیمت پایین پراید و استقبال عموم از این مردم، ساینا همانند نامش که در برخی لغت نامه ها به معنای ساکت و بی صدا است؛ روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. با روی کار آمدن سید جواد سلیمانی در سایپا و تصمیم بر گسترش سبد محصولات و ایجاد تنوع بیشتر در بازار خودرو در کنار تصمیم خروج پراید از خط تولید نقش ساینا مانند برادرانش یعنی تیبا و کوییک پررنگ شد و پروژه فیس لیفت این محصول در کنار کوییک آغاز شد و سرانجام نسخه فیس لیفت و بهبود یافته این خودرو در 19مرداد همزمان با خداحافظی با پراید رونمایی شد تا ساینا بالاخره از زیر سایه پراید و تیبا خارج شود و هویتی جذاب و متفاوت به خود بگیرد. ساینا با معرفی نسخه فیس لیفت در تیپ S رسما راهش را از تیبا جدا کرد و در حالی که تیبا به سمت جایگزینی با اطلس پیش می رود، قرار است وظیفه مهم حفظ پایه قیمتی بازار را به دوش بکشد.

    ساینا فیس لیفت در نمای ظاهری تفاوت های سنگینی از نظر قالب سازی های جدید با نسخه EX اولیه ندارد اما همین تفاوت ها موجب دلچسب‌تر شدن چهره آن شده است. در نمای جلو تغییر جلوپنجره و سپر دستخوش تغییرات قابل توجهی شده که چهره خودرو را متحول کرده و در بخش پایین سپر نوار سراسری سیاه‌رنگی مه شکن و چراغ روشنایی در روز را در بر گرفته است. در نمای عقب تغییرات سطح بالاتری از نمای جلو دارد به گونه ای که سپر، در صندوق و چراغ ها با هویتی جدید طراحی و جایگزین شده اند و نوار سیاه مشابه سپر جلو در سپر عقب نیز تکرار شده و روی آن دیفیوزر نصب شده است. در نمای داخل تغییرات هر چند محدود است اما در راستای بهینه سازی این خودرو صورت گرفته و تنها در نسخه S این ظاهر را دارد و قرار است در نسخه G ساینا فیس لیفت داشبورد به طور کلی تغییر کند. در ساینا اس جنس داشبورد و روکش درها از نوع تزریقی و مشابه خودروهای مونتاژی قدیمی بازار است و به همین دلیل خبری از صداهای اضافی نیست و همچنین سایپا در این نسخه عایق‌بندی کلی کابین و محفظه موتور را تقویت کرده تا آرامش بیشتری بر اتاق حکمرانی کند و میزان صدای ورودی به اتاق کاهش محسوسی پیدا کرده است. مجموع هکلید های سمت چپ فرمان، طرح جدید غربیلک فرمان (مشابه فرمان مورد استفاده از ساینا اتوماتیک و آپشنال) و نمایشگر های جدید پشت فرمان مهمترین تغییرات داخل کابین این خودرو است. نمایشگر جدید پشت فرمان با طراحی مدرن و متفاوت اطلاعات به مراتب بیشتری را از طریق کامپیوتر سفری در اختیار شما قرار می دهد که از آن جمله می توان به دمای هوای بیرون و وضعیت دنده اشاره کرد. همچنین این نسخه علاوه ب رامکانات جدید ذکر شده، به صندوق پران برقی نیز مجهز شده است.

    اصلاحات بنیادین در نسخه فیس لیفت ساینا در بخش برقی و فنی موجب شده تا این خودرو به روز و کاراتر از نسخه قبلی باشد. سایپا در ساینا فیس لیفت از سامانه BCM و مدیریت یک پارچه استفاده کرده که ضمن ساده سازی سیستم برق خودرو، بسیاری از فرایند‌ها در خودرو را کنترل می کند و امکان نصب آپشنی نظیر کروز کنترل را فراهم می کند و به طور کلی سیستمی به روز به حساب می آید. همچنین در بخش فنی دریچه گاز از نوع مکانیکی به برقی تغییر پیدا کرده و همچنین ضمن ارتقاء استاندارد آلایندگی آن به یورو5، لرزش پیشرانه نسبت به نسخه قبل کاهش محسوسی پیدا کرده است.

    آنچه تا کنون گفته شد، روند تحولات ساینا در نسخه فیس لیفت و تیپ S تا زمان نگارش این مطلب است اما حرکت سدان کلاس B سایپا به سمت تحولات جدید ادامه دارد و در آینده تازه های بسیاری به آن افزوده خواهد شد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

    عرضه نسخه G ساینا فیس لیفت این خودرو را مملو از آپشن های جذاب تر مانند روکش چرم و پارچه، رینگ آلومینیومی، سنسور نور، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، GPS ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، شیشه های دودی عقب و دستگیره های بیرونی جدید خواهد کرد که همه این امکانات در قالب داشبورد با طرحی جدید و مدرن روی این خودرو قرار خواهد گرفت.

    تحول قوای محرکه گام بعدی ساینا فیس لیفت خواهد بود. مهندسان مگاموتور به تازگی موفق به ارتقاء قابل توجه پیشرانه این خودرو و خانواده X200 شده اند و نسخه جدید احتمالا با تغییرات متعدد قدرتی فراتر از 90 اسب بخار خواهد داشت و گشتاور آن نیز با ارتقاء 10 نیوتون متری تا 138 نیوتون متر خواهد رسید. ساینا با وزن خالص 1050 کیلوگرمی و این مشخصات با پیشرانه جدید می تواند بهینه تر و بهتر از گذشته بار سنگین بازار سدان های اقتصادی را به دوش بکشد. قیمت جدید ساینا در نسخه معمولی 120 و در نسخه S حدود 165 میلیون تومان است و در زمان نگارش این مطلب، ساینا معمولی در بازار با قیمتی حدود 190 و نسخه S آن با قیمتی حدود 205 میلیون تومان خرید و فروش می شود. شاید زمانی پراید با کمترین امکانات و ساده ترین قوای محرکه پاسخ گوی عمده نیاز بازار ایران بود اما امروز مشتریان به دنبال تنوع امکانات و توانمندی قوای محرکه هستند و ساینا به عنوان سدان 4هزار دلاری بازار ایران این وظیفه را بر عهده خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط