فونیکسریمکسبهتام

تولید لنت‌ ترمز خودروها با ضایعات کشاورزی

عصر خودرو- گروهی از محققان یکی از شرکت‌ها با استفاده از ضایعات کشاورزی لنت‌های ترمز دوستدار محیط زیست مطابق با استانداردهای ملی تولید کردند.

تولید لنت‌ ترمز خودروها با ضایعات کشاورزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، آیدا معزی‌پور، مدیرعامل این شرکت با اعلام اینکه مراحل پژوهش تولید این محصول، در دو بخش صورت گرفت، گفت: در بخش اول، تحقیقاتی در زمینه امکان استفاده از مواد لیگنوسلولزی در ساخت لنت ترمز و آزمون‌های مربوط انجام شد که از سال 1387 تا 1395 به طول انجامید و نمونه مواد اصطکاکی برای ساخت چند دست لنت مورد استفاده قرار گرفته و از نظر کیفی، تایید شده است.

    وی بخش دوم را انجام تحقیقات در جهت بهینه‌سازی فرمولاسیون در راستای حفظ محیط زیست و حذف مواد مضر، با توجه به مواد در دسترس و قابل تامین از منابع داخلی دانست و اظهار کرد: در این بخش جهت رعایت قوانین جدید زیست‌محیطی و کاهش قیمت تمام‌شده، مس، از فرمولاسیون حذف شده و کلیه آزمون‌های مورد نیاز، روی نمونه‌های ساخته‌شده انجام شد.

    معزی‌پور با بیان اینکه این بخش تحقیق از سال 1397 تا 1399 به طول انجامید و طی آن، گروه محقق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و پنبه نسوز که نوعی ماده سرطان‌زاست، شدند، خاطر نشان کرد: نمونه‌های لنت ترمز با روشی کاملا صنعتی با استفاده از ضایعات کشاورزی در یکی از کارخانه‌های قزوین ساخته شده و پس از ارسال نمونه‌ها به شرکت ساپکو نمونه‌های لنت ترمز در آکرودیته شرکت لنت‌ساز مورد آزمون قرار گرفت و نتایج حاکی از این بود که ویژگی‌های بررسی‌شده، مطابق با استاندارد ملی ایران است.

    به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، مجری طرح اضافه کرد: پس از آن با توجه به این که قوانین زیست‌محیطی جدیدی در سطح بین‌المللی بر کاهش مقدار مصرف مس در فرمولاسیون مواد اصطکاکی تاکید دارد و با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده و عدم‌دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز در فرمولاسیون، اقدام به بهینه‌سازی فرمول و ساخت نمونه جدید و تکمیل آزمون‌ها شد و در این مرحله، نمونه‌ها در یکی از شرکت‌ها ساخته و روی ماشین، نصب شد و مورد تست پیمایشی قرار گرفت.

    به گفته وی پروژه ساخت لنت ترمز دوستدار محیط زیست، با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اجرایی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو